Aj keď by sa mohlo zdať, že nástup streamovacích služieb a videoobsahu na vyžiadanie odsunul tradičné televízne vysielanie na vedľajšiu koľaj, realita je oveľa zaujímavejšia. Najnovšia európska štúdia RTL AdAlliance s názvom Nový život obývacej izby (The New Life of the Living Room) prináša presvedčivé dáta: živé vysielanie zostáva najobľúbenejším spôsobom sledovania televízie a zároveň sa teší najväčšej dôvere divákov.
Televízor zapíname najčastejšie
Podľa prieskumu, ktorý prebehol na 14 európskych trhoch a v USA, až 51 % používateľov pripojených televízorov začína svoj zážitok z televízie zapnutím tradičného, teda lineárneho vysielania.
To znamená, že pre viac než polovicu divákov je práve program od klasických vysielateľov vstupnou bránou k televíznemu obsahu. Ďalších 8 % siahne najprv po archíve vysielateľov (tzv. BVoD – Broadcast Video on Demand).

6 z 10 Slovákov prešlo na streamovacie služby. Dôvody odhaľuje exkluzívny prieskum
Zaujímavé je aj zistenie, že 40 % divákov nájde želaný obsah v tradičnej televízii do jednej minúty. To je dôkazom, že kurátorstvo televízneho programu má stále zmysel – ľudia oceňujú, keď im niekto iný pomáha triediť záplavu obsahu.
Šport, správy a zábava? Naživo, prosím
V lineárnom vysielaní vedie spravodajstva (59 %), nasledované športom a zábavou (zhodne po 44 %). Naopak, streamovacie platformy ako Netflix, Max či Disney+ dominujú pri filmoch a seriáloch, ktoré si 63 % divákov vyberá práve cez tieto služby typu SVoD (Subscription Video on Demand) .

Európania vs. Američania
Denné sledovanie lineárnej televízie dosahuje v Európe 45 %, kým SVoD platformy denne sleduje 36 % divákov. Najvernejším publikom sa môže pochváliť španielska televízia, ktorú si denne zapína až 61 % divákov.
Na porovnanie, v USA je pomer obrátený – 49 % Američanov siaha každý deň po streamovacích službách.
Televízia už nie je len "vysielanie"
Zmeny sa odrážajú aj v tom, ako ľudia dnes chápu samotný pojem "sledovanie televízie". Viac než polovica (52 %) za to považuje sledovanie dlhšieho obsahu na televíznej obrazovke – bez ohľadu na to, či ide o šport, film alebo video z YouTube. Naopak, len 36 % si myslí, že sledovanie rovnakého obsahu na mobile alebo notebooku je "pozeranie TV".
Zaujímavý paradox: YouTube na televízore vníma ako "televíziu" len 22 % respondentov. Napriek tomu sa videoobsah od tvorcov z tejto platformy čoraz viac presúva z mobilných zariadení práve na veľké obrazovky.

Exkluzívny prieskum: Streamovacie služby idú hore, no televízia má silný tromf
Dôvera rozhoduje
Jedným z najvýraznejších poznatkov štúdie je rozdiel v dôvere medzi platformami. Na vrchole rebríčka dôveryhodnosti stoja tradičné médiá:
- Rádio – 67 %
- Lineárna televízia – 66 %
- BVoD služby – 58 %
Na opačnom konci nájdeme sociálne siete. TikTok je najmenej dôveryhodným médiom, dôveruje len 23 % respondentov. Podobne zle dopadli aj ostatné sociálne platformy, ktoré diváci vnímajú ako menej spoľahlivé a zároveň reklamy na nich považujú za rušivejšie. Naopak, reklama v lineárnej televízii pôsobí menej vtieravo pre 55 % opýtaných.
A čo viac – 32 % ľudí priznáva, že často ľutujú stratu času pri sledovaní videí na YouTube. To opäť zdôrazňuje, že výber platformy hrá zásadnú rolu nielen v kvalite obsahu, ale aj v jeho vnímaní.

„Chytrá televízia je dnes centrom zábavy – rozhodujúcim faktorom nie je spôsob doručenia, ale kvalita, dôvera a veľká obrazovka. Dôvera v tradičné médiá v celej Európe rastie, čo posilňuje trvalú hodnotu vysielaného obsahu, najmä ako dôveryhodného zdroja informácií a lokálne vyrábaných prémiových programov,“ zhrnul Stéphane Coruble, generálny riaditeľ RTL AdAlliance. „Naša štúdia pomáha značkám a zadávateľom reklamy lepšie pochopiť komplexné mediálne prostredie v Európe a ukazuje, že vysielaný obsah má stále nenahraditeľnú hodnotu.“
Z výsledkov štúdie je jasné, že hoci sa mediálne správanie mení a platformy sa prelínajú, lineárna televízia sa nestratila. Naopak, je silnejšia než si myslíme a živé vysielanie si zachováva svoju pozíciu silného, dôveryhodného a obľúbeného média. A v obývačke Európanov má stále čestné miesto.

Slovenský divák už zvládne aj náročné témy. Šéfka produkcie Markízy hovorí o úspechu Viny

Prežije Markíza a Jojka digitálny boom? Streamovacie služby sú silnou konkurenciou

Mediálne trendy 2025: Slovenská mediálna scéna čelí novým výzvam, no nestráca víziu
