Televízia Markíza odštartovala sezónu plnú zmien, výziev aj úspechov. S Alexandrou Dubovskou, riaditeľkou Centra výroby skupiny Markíza, sme sa v prvej časti rozhovoru rozprávali o seriálových hitoch Dunaj, k vašim službám a Sľub, v ktorom sme odhalili nielen zákulisie ich tvorby, ale aj to, dokedy ich diváci uvidia na obrazovke.

Dunaj, k vašim službám
Neprehliadnite

Šéfka produkcie Markízy: Dunaj sa tak skoro neskončí, no máme už vymyslenú náhradu

V rozhovore pokračujeme ďalšími formátmi, ktoré si našli silnú divácku základňu. Dubovská približuje, prečo sa Vina rodila osem rokov, ako sa mení vkus slovenského publika a čo všetko ovplyvňuje rozhodovanie o nových projektoch.

Pýtali sme sa aj na pokračovanie Druhej šance a tiež na to, čo môžeme čakať od ďalších sérií známych šou ako Let’s Dance, Ruža pre nevestu, SuperStar a Farma, či je problém nájsť vhodné reštaurácie do šou Na nože, ale aj o tom, aký vplyv má inflácia na televíznu tvorbu

Alexandra Dubovská, riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza.
Zdroj: Peter Žákovič
Alexandra Dubovská, riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza.

Tohtoročnou novinkou je seriál Vina. Je to iný typ seriálu ako Dunaj alebo Sľub, ako ste s ním spokojní?

Máme naň výborné ohlasy. Vina patrí na Voyo dokonca medzi naše najsledovanejšie seriály s naozaj silnou diváckou základňou a veľmi dobre sa jej darí aj v lineárnom vysielaní. Ide o výnimočný seriál, má silný príbeh, vizuálne aj dramaturgicky kvalitné spracovanie a vzniká v rukách skúseného tímu. S výsledkami Viny sme veľmi spokojní, pretože presne napĺňajú naše očakávania a potvrdzujú, že si diváci k príbehu našli cestu.

Ako dlho vám trvalo rozhodnúť sa, že tento námet prinesiete na Slovensko?

Otázka skôr znie – ako dlho sme sa rozhodovali, že ho zatiaľ neprinesieme. Bavíme sa o minimálne ôsmich rokoch. Seriál sa nám veľmi páčil – mne aj celému tímu – ale dlhý čas sme cítili, že slovenský divák ešte nie je pripravený na takýto emotívne náročný príbeh, kde je ústrednou témou smrť dieťaťa. Preferovali sa ľahšie žánre.

Tento trend sme začali postupne meniť s Klamstvom a Zradou. Až po týchto tituloch sme si povedali, že Vina je ďalší logický krok. A vyplatilo sa – vo vysielaní má čísla porovnateľné s Klamstvom a na Voyo sa dokonca vyrovnáva aj Sľubu, takže máme dôvod na radosť.

Čo bude nástupcom Viny?

Máme záujem pokračovať v tomto type kratších, uzavretých seriálov, ktoré ponúkajú silné emócie, napätie a vysokú produkčnú kvalitu. Diváci si ich obľúbili a ukazuje sa, že majú na našom trhu veľký potenciál. Konkrétne detaily o nových projektoch však zatiaľ ešte nemôžeme prezradiť.

Pohľad do zákulisia natáčania seriálu Vina. Nakrúcanie prebiehalo prevažne v exteriéroch, natáčalo na viac ako 70 miestach, pričom niektoré lokácie boli kombinované. Najdôležitejšie scény vznikali pri rieke Dunaj v rakúskom Hainburgu, kde tvorcovia našli skalu, ktorá v príbehu zohráva kľúčovú úlohu. Na fotografii je Tomáš Maštalír.
Neprehliadnite

Vina odhaľuje tajomstvá: Exkluzívny pohľad do zákulisia seriálu, ktorý pobláznil divákov

Bude pokračovať Druhá šanca?

To zatiaľ nevieme potvrdiť. Čakáme na štvrtú sériu od Talianov, ktorá by sa mala nakrúcať na jeseň a do vysielania by sa mohla dostať začiatkom budúceho roka. Až potom budeme mať k dispozícii scenáre. Ak budú pre nás použiteľné, určite sa k projektu vrátime. Diváci si Druhú šancu zamilovali a všetky tri doterajšie série boli veľmi úspešné.

Ako dlho trvá adaptácia seriálu v porovnaní s vývojom vlastného námetu?

Vývoj vlastného seriálu nám zaberie zhruba dva roky – je to dlhý a náročný proces, kým dosiahneme kvalitu, s ktorou sme spokojní. Adaptácia je síce kratšia, zvyčajne trvá približne šesť mesiacov, ale ani tá nie je jednoduchá. Vhodných formátov, ktoré by zapadli do našich potrieb a zároveň oslovili slovenského diváka, nie je až tak veľa.

Minulý rok sme sa nadchli pre jeden ľahší komediálny seriál, no nakoniec sme ho stopli. Po dôkladnej analýze sme dospeli k tomu, že by pre náš trh nefungoval. Niektoré námety síce na prvý pohľad vyzerajú výborne, ale nie je možné ich dôveryhodne preniesť do slovenského prostredia.

A ako je to z finančného hľadiska?

Na prvý pohľad sa môže zdať, že adaptácia je lacnejšia, ale v skutočnosti to tak nie je. Pri vlastnom projekte financujeme celý vývojový proces, ktorý trvá aj dva roky. Pri adaptácii síce ušetríme čas, no platíme za licenciu – a tá zvyčajne nie je vôbec lacná. Výsledné náklady sú tak vo väčšine prípadov porovnateľné.

Prejdime k zábavným šou. Let's Dance prešlo veľkými zmenami. Dostalo nové moderátorky aj nového porotcu. Aké máte odozvy?

Nové moderátorky sa výborne osvedčili a myslím si, že si ich diváci obľúbili. Pôsobia spontánne, prirodzene, úprimne a do šou vkladajú srdce, čo je na obrazovke cítiť. Z kola na kolo sú istejšie. Osobne som veľmi spokojná – šou to oživilo.

Adam Bardy v porote je pre mňa veľkým prekvapením. Hoci som vedela, že to zvládne, napokon ma úplne nadchol. Je vecný, má jasný názor, vie ho dobre formulovať, pôsobí kultivovane a navyše je vtipný – tento rozmer som pri ňom dovtedy nepoznala.

Takže šou neutrpela minuloročnými udalosťami okolo odchodu Viktora a Adely?

Let’s Dance je mimoriadne silná a medzinárodne úspešná šou, ktorá funguje v podstate kdekoľvek, kde sa vysiela. Teší nás, že aj na Slovensku si dlhodobo udržiava priazeň divákov – potvrdzuje to aj aktuálna séria, ktorá opäť prináša radosť, emócie a výbornú zábavu. Reakcie divákov sú skvelé a sme radi, že si Let’s Dance naďalej nachádza svoje miesto v ich nedeľných večeroch.

Bude Let's Dance aj budúci rok?

S výsledkami aktuálneho ročníka sme veľmi spokojní. Let's Dance je stabilný formát s veľkou diváckou základňou. Čo sa týka ďalších sérií, o programovej štruktúre budúceho roka je ešte priskoro hovoriť – všetko má svoj čas.

Bude opäť Let's Dance turné?

O tom momentálne intenzívne diskutujeme. Bol to naozaj výnimočný projekt, veľa sme sa pri ňom naučili a obrovským zadosťučinením pre nás boli krásne odozvy od tisícov nadšených návštevníkov.

Vráti sa na jeseň SuperStar?

Ako sme už viackrát avizovali, SuperStar sa pripravuje na návrat na obrazovky a aktuálne prebiehajú kastingy do nového ročníka. Ide o jednu z našich najsilnejších a najobľúbenejších televíznych značiek, preto nás teší, že opäť vzbudzuje veľké divácke očakávania. O termíne štartu budeme včas informovať.

Ako vnímate sledovanosť šou Na nože, ktorá má tento rok konkurenciu v podobe Ranču, ktorý v univerzálnom publiku 12+ vyhráva?

Sme veľmi spokojní. Pre nás je podstatná obchodná cieľová skupina 14-56, v rámci ktorej dosahujeme podiely na trhu okolo 28–29 %, čo sú fantastické čísla a vysoko nadštandardné výsledky pre tento typ formátu.

Ako prebiehajú kastingy? Je problém nájsť vhodné reštaurácie?

Je to čoraz náročnejšie. Často sa hlásia prevádzky, ktoré nemajú reálny problém a chcú sa najmä zviditeľniť. Na druhej strane sú aj také, ktoré už balansujú na hrane prežitia – a keďže celý proces od natáčania až po vysielanie trvá niekoľko mesiacov, niekedy je už jednoducho neskoro.

V aktuálnej sérii sa nám napríklad stalo, že jedna z reštaurácií ukončila činnosť len pár týždňov po natáčaní. Keď sa tam Martin po čase vrátil, už bola zatvorená. Takéto situácie nás mrzia, ale nie vždy sa im dá zabrániť. Reštaurácie však vyberáme nielen z prihlásených, ale aj ich aktívne vyhľadávame.

Nahliadnite do zákulisia natáčania obľúbenej šou Na nože so šéfkuchárom Martinom Novákom.
Neprehliadnite

Nazreli sme do zákulisia Na nože: S týmto sa musí Martin Novák vysporiadať počas nakrúcania

Bude súčasťou jesennej sezóny Farma?

Áno, Farma pokračuje. Kastingy už bežia a paralelne pracujeme na výbere témy. V hre máme tri až štyri koncepty, z ktorých si starostlivo vyberáme. Minulý rok sme oproti predchádzajúcej sérii zaznamenali výrazný nárast sledovanosti a naším cieľom je tento trend udržať.

V súvislosti s Ružou pre nevestu opäť vyplávali na povrch rôzne informácie z minulosti niektorých účastníčok. Dá sa tomu vôbec predísť?

Účastníčky prechádzajú dôkladným výberovým procesom – vypĺňajú dotazníky, odpovedajú na kameru na citlivé otázky a my si o nich vyhľadávame všetky dostupné informácie. Okrem toho podpisujú vyhlásenia a zmluvy, ktorých súčasťou sú aj možné sankcie. Robíme maximum, no nie všetko sa dá overiť.

Keď takéto informácie vyplávajú na povrch počas vysielania, keď sú už všetky epizódy natočené, ako sa s tým vie televízia vyrovnať?

Vo všeobecnosti platí, že k takýmto situáciám televízia vždy pristupuje individuálne – v závislosti od typu programu, charakteru zverejnenej informácie a jej potenciálneho dopadu. V každom konkrétnom prípade zvážime všetky okolnosti a následne volíme spôsob, ako sa k situácii postavíme a aké kroky prijmeme.

Ako ste spokojní so ženíchom Rasťom? Ako dlho ste ho hľadali?

Rasťa sme mali v hľadáčiku už dlhšie, ale zvažoval účasť kvôli obavám z verejnej expozície. Som veľmi rada, že sa nakoniec rozhodol našu ponuku prijať, pretože je to inteligentný, rozvážny a prirodzený muž, ktorý pred kamerou pôsobí veľmi dobre.

Bude aj štvrtá séria Ruže pre nevestu?

V tejto chvíli to ešte neviem potvrdiť, ale ide o veľmi obľúbený formát, ktorý má stabilnú fanúšikovskú základňu. Takéto projekty zvyčajne nekončia po dvoch či troch sériách.

Záber z nakrúcania seriálu Sľub: Učiteľka hudobnej východvy a triedna ôsmakov Zuzana (Adriána Brnčalová) sa nasťahuje do domu svojich najlepších priateľov a adoptuje si ich malé dieťa. Jej spolubývajúcim a
Neprehliadnite

Sľub odhaľuje tajomstvá zákulisia: Pozrite si exkluzívnu galériu z nakrúcania a ateliérov

Ako sa na produkcii prejavuje inflácia?

Zdražovanie sa prejavuje všade. Musíme byť preto efektívnejší, rýchlejší a kreatívnejší, aby sme vedeli udržať kvalitu a objem produkcie.

V akej oblasti pociťujete najvyšší nárast nákladov?

Za posledné dva roky sme zaznamenali najväčší nárast cien pri prenájmoch lokácií. Miesta, ktoré kedysi stáli stovky eur, dnes bežne stoja tisíce. Produkcia je tak čoraz nákladnejšia a tento trend, žiaľ, bude podľa všetkého pokračovať.

Slovenský trh je jednoducho malý, čo prirodzene ovplyvňuje naše možnosti – nikdy nebudeme mať toľko peňazí ani predplatiteľov na Voyo ako napríklad Česi, ktorí majú dvojnásobne veľký trh. A to nehovorím o krajinách ako Nemecko či USA, kde sú možnosti niekde úplne inde. Týmto výzvam však nečelíme len my v televízii – rovnako ich riešia aj mnohé ďalšie odvetvia, ktoré limituje veľkosť nášho trhu. Je to skrátka realita, s ktorou sa musíme naučiť fungovať.