Marec sa tradične nesie v znamení mesiaca knihy, no realita čítania na Slovensku vyvoláva viac dôvodov na smútok ako na oslavu. Najnovší prieskum odhalil alarmujúcu skutočnosť – až 44 percent Slovákov a Sloveniek za uplynulý rok neprečítalo ani jednu knihu. Dôvody? Najčastejšie nedostatok času, no nemalá časť jednoducho priznáva, že ich čítanie nebaví.

Muži čítajú menej, ženy a seniori vedú

Najmenej sa s knihami stretávame medzi mužmi – tých medzi nečitateľmi nájdeme až 55 percent. Naopak, k najaktívnejším čitateľom patria ženy a staršie generácie. Takmer pätina žien si každoročne prečítala viac ako 11 kníh, zatiaľ čo rovnaký počet stihlo len 8 percent mužov.

Generačne siahajú po knihách najčastejšie seniori a paradoxne aj najmladšia Generácia Z. Väčšina mladých však patrí len medzi občasných čitateľov, keďže ročne prečítajú najviac päť kníh.

prieskum
Zdroj: NMS Market Research Slovakia
prieskum

Čítanie ako luxus? Vzdelaní ľudia siahajú po knihách viac

Nie je prekvapením, že najväčšími čitateľmi sú vysokoškolsky vzdelaní Slováci. Takmer 40 percent z nich prečítalo viac ako 6 kníh ročne a viac ako pätina sa dostala cez hranicu 11 kníh. Naopak, medzi nečitateľmi dominujú ľudia s nižším vzdelaním, čo naznačuje, že čítanie zostáva skôr doménou intelektuálov ako masovou záľubou.

Hoci by sa mohlo zdať, že v digitálnej dobe požičiavanie kníh stratilo svoje miesto, realita je ešte drsnejšia. Verejné knižnice patria medzi najmenej využívané zdroje kníh – navštevuje ich len pätina čitateľov. Namiesto toho si knihy radšej kupujeme. Dokonca aj mladá Generácia Z, známa skôr obľubou streamovacích služieb a digitálneho obsahu, si knihy kupuje najviac zo všetkých generácií.

prieskum
Zdroj: NMS Market Research Slovakia
prieskum

Tlačená kniha je neporaziteľná

Napriek nástupu elektronických kníh a audiokníh zostáva stará dobrá papierová kniha jednoznačným favoritom. Až 93 percent Slovákov uprednostňuje klasickú tlačenú knihu pred akoukoľvek digitálnou alternatívou. E-knihy volí len 5 percent a audioknihy dokonca menej ako 3 percentá.

Pri spôsobe nákupu kníh sa slovenské zvyky líšia. Približne tretina ľudí uprednostňuje kamenné predajne, ďalšia tretina siaha po e-shopoch. Online nakupovanie je populárne najviac medzi Mileniálmi (ľudia od 29 do 44 rokov) a obyvateľmi stredného Slovenska, zatiaľ čo staršie generácie a ženy radšej volia osobnú návštevu kníhkupectva. Antikvariáty a bazárový predaj kníh zostávajú na okraji záujmu.

Hoci knihy ponúkajú nielen zdroj informácií a zábavy, ale rozvíjajú aj kritické myslenie, empatiu a predstavivosť, čítanie v čase rýchlych digitálnych médií upadá. Ak takmer polovica Slovákov neprečítala za rok ani jednu knihu, je to vážny signál. Otázkou ostáva, či dokážeme tento trend zvrátiť alebo sa postupne prispôsobíme svetu, kde miesto kníh zaberá nekonečné blúdenie po sociálnych sieťach.

O prieskume: Online prieskum realizovala agentúra NMS Market Research Slovakia. Prebiehal v čase od 12. 03. – 16. 03. 2025, zúčastnilo sa ho 1 041 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov.

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Facebook patrí bulváru, Instagram televíziám. Novinári však preberajú vplyv na publikum

Ste expert na zahraničné filmy? Dokážte to v našom KVÍZE!
Neprehliadnite

Televízna reklama sa vracia v plnej sile. A divákom prekáža čoraz menej

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Slovenský trh tlače: Týždenníky a mesačníky majú nových lídrov. Aké sú najpredávanejšie tituly?

Bez filmu si nevie predstaviť deň takmer tretina Slovákov.
Neprehliadnite

Filmový vkus Slovákov: Domáce či zahraničné? Akčné alebo romantické? Odpoveď vás prekvapí