Streamovacie služby sa na Slovensku stávajú novým štandardom. Ukazuje to prieskum výskumnej agentúry NMS Market Research Slovakia, ktorý bol exkluzívne predstavený na konferencii Mediálne trendy 2025.

Slovenskí diváci čoraz častejšie siahnu po obsahu bez reklám, s flexibilným sledovaním a stále širším výberom titulov. Napriek tomu si klasická televízia drží svojich priaznivcov. Stále vysiela žánre, ktoré na streamovacích platformách zatiaľ postrádame.

Počet divákov na streame rastie

Počet Slovákov a Sloveniek, ktorí sledujú streamovacie služby, za posledné dva roky narástol. Dnes ich využíva už 6 z 10 ľudí (58 %). Takmer pätina si ich zapne denne, štvrtina niekoľkokrát do týždňa. A hoci štyria z desiatich stále zostávajú verní klasickej televízii, streamovacie služby sa stávajú čoraz bežnejšou súčasťou každodenného života.

prieskum streamovacie služby
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Najviac používateľov, až 78 %, pochádza z radov Generácie Z (18 – 28 rokov) a Mileniálov (29 – 44 rokov), ktorých je 70 %. No nie je to len výsadou mladých – každý tretí Slovák z generácie Baby Boomer (61 a viac rokov) už tiež objavil čaro Netflixu, Voya či Disney+.

Zásadným faktorom je aj výška príjmu a veľkosť domácnosti. Lepšie zarábajúci ľudia, s čistým osobným mesačným príjmom nad 1250 eur a tí, ktorí žijú vo viacpočetných domácnostiach, sú častejšími používateľmi streamovacích platforiem.

„To môže súvisieť s tým, že v domácnostiach s deťmi, prípadne staršími osobami je aj vyšší dopyt po pestrejšom obsahu a zároveň sa do týchto domácností dostáva väčší objem príjmu,“ interpretuje výsledky spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová.

Netflix vedie, Voyo zažilo raketový rast

Lídrom trhu je podľa očakávaní Netflix, ktorý sleduje viac ako polovica streamujúcich Slovákov. No prekvapením prieskumu je Voyo, ktoré za posledné dva roky zaznamenalo najväčší nárast nových divákov – ich počet vzrástol o 25 percentuálnych bodov. S pomerne veľkým odstupom nasleduje trojica Max, Disney+ a JOJ Play, ktoré si držia podiel okolo 15 %.

prieskum streamovacie služby
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Na trhu máme aj niekoľko streamovacích služieb, ktoré sleduje len úzka skupina používateľov. Zvyčajne nebývajú prvou voľbou a častejšie ich využívajú práve najväčší fanúšikovia streamovacích platforiem, ktorí ich sledujú denne. Medzi ne patrí napríklad SkyShowtime, Filmbox+, Apple TV či Amazon Prime Video. Sleduje ich v priemere 5 percent používateľov streamovacích služieb.

Zaujímavosťou je platforma Max, ktorej rast bol pomalší v porovnaní s konkurenciou aj napriek stabilnému postaveniu. „Môžeme predpokladať, že za tým môže byť aj rebranding, ktorým značka prešla v roku 2023 a jej rast pravdepodobne zabrzdil," komentuje výsledky Lakatošová.

Koľko za to platíme? Väčšinou nič

Až 38 % používateľov sleduje streamovacie služby úplne zadarmo – buď cez bezplatné platformy alebo zdieľané kontá. Tento trend je typický najmä pre príležitostných divákov, no nebránia sa mu ani tí najaktívnejší – až pätina každodenných používateľov za streamovanie neplatí.

Možnosť ušetriť radi využívajú aj Gen Z (18 – 28 rokov), ktorí patria medzi najväčších fanúšikov streamovacích služieb. Zadarmo ich sleduje viac ako tretina z nich. Platiaci používatelia si však nastavili jasný strop – až 80 % z nich míňa len do 20 eur mesačne.

prieskum streamovacie služby
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Prečo to tak milujeme?

Najväčšou výhodou streamovacích služieb je pre Slovákov jednoznačne sledovanie bez reklamy. Nasleduje flexibilita a možnosť pozrieť si obsah kedykoľvek a kdekoľvek. Mladí oceňujú aj možnosť sledovať obsah v pôvodnom znení alebo s titulkami, zatiaľ čo starším divákom tieto funkcie príliš nechýbajú.

Necelá polovica si pochvaľuje aj väčší výber obsahu. Tretina divákov však volá po ešte širšej ponuke titulov a intuitívnejšom rozhraní – najmä čo sa týka vyhľadávania či podpory viacerých zariadení.

Kto streamovanie ešte ignoruje?

Napriek rastúcej popularite nájdeme na Slovensku až 42 % ľudí, ktorá zatiaľ streamovacie služby nevyužíva. Dôvody sú najčastejšie finančné – pre polovicu z nich sú platené platformy príliš drahé alebo za ne jednoducho nechcú platiť.

Zatiaľ čo muži častejšie uvádzajú peniaze ako hlavný dôvod, ženy skôr tvrdia, že si vystačia s klasickou televíziou. Tento postoj je typický najmä pre najstaršiu generáciu Baby Boomers (61 a viac roční).

O prieskume: Prieskum bol zrealizovaný výskumnou agentúrou NMS Market Research Slovakia pri príležitosti konferencie Mediálne trendy 2025. Dáta boli zbierané online v čase od 02. 04. – 06. 04. 2025 cez National Sample. Vzorka je reprezentatívna pre populáciu SR vo veku nad 18+ rokov, prieskumu sa zúčastnilo 1005 respondentov.

Konferencia organizovaná týždenníkom TREND na tému “Mediálne trendy 2025” v Bratislave. Selfie pre začiatkom diskusného panelu s riaditeľmi najväčších slovenských televízií: (zľava) Igor Slanina (STVR), Marcel Grega (JOJ), Ján Svoboda (TA3) a Peter Gažík (Markíza).
Neprehliadnite

Mediálne trendy 2025: Slovenská mediálna scéna čelí novým výzvam, no nestráca víziu

Kde hľadajú Slováci fakty? Televízne spravodajstvo má silného konkurenta
Neprehliadnite

Kde hľadajú Slováci fakty? Televízne spravodajstvo má silného konkurenta

Zverejňujete veľa spoločných fotiek na FB? Vedci vravia, že ste si vzťahom neistí!
Neprehliadnite

Sociálne siete strácajú priazeň: Ktorým hrozí výrazný odchod používateľov?

Najnovší prieskum ukázal, že takmer polovica Slovákov neprečítala za rok ani jednu knihu.
Neprehliadnite

Katastrofálna bilancia: Neuveríte, koľko Slovákov si za rok neprečíta ani jednu knihu

Streamingové platformy sú silnou konkurenciou, ale aj impulzom pre inovácie pre televízie.
Neprehliadnite

Prežije Markíza a Jojka digitálny boom? Streamovacie služby sú silnou konkurenciou