Televízne vysielanie čelí výraznej transformácii. Streamovacie platformy, nové technológie a meniace sa návyky divákov stavajú tradičné televízne stanice pred nové výzvy. Ako sa televízie združené v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) prispôsobujú novej realite?

Konkurenčná výhoda televízií

Nástup streamovacích služieb predstavuje pre klasické televízie konkurenčnú výzvu a zároveň podnet na inovácie. Kľúčovým rozdielom slovenských komerčných televízií oproti globálnym platformám je lokálny obsah, ktorý pre televízie Markíza a JOJ.služby nedokážu replikovať.

„Lokálna tvorba je jadrom našej identity. Zameriavame sa na silné lokálne príbehy, nakoľko slovenskí diváci oceňujú obsah reflektujúci ich kultúru a realitu,“ vysvetlila marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová.

Okrem domácej produkcie lákajú súkromné slovenské televízie aj rôznym atraktívnym obsahom, ktorým súperia o divácku pozornosť s globálnymi streamovacími službami. „Všimli sme si, že medzi zákazníkmi rezonoval športový dopyt, ktorý sa nám podarilo naplniť pomocou streamovacej služby Voyo. Ide najmä o futbalové ligy, preteky F1 a domáce súťaže,“ uviedol segmentový riaditeľ televízie Markíza Kristián Baráti.

Televízia JOJ Group podľa Semjanovej zase posilňuje dokumenty, investigatívnu žurnalistiku a autentické reality šou cez svoje stanice TV JOJ, JOJ 24, JOJ Svet, CS History či CS Mystery. „Záujem divákov o tieto formáty podľa prieskumov neustále rastie a práve globálne platformy stavajú na tomto obsahu, čím sa im snažíme konkurovať,“ objasnila.

Na snímke generálny riaditeľ vydavateľstva News and Media Holding Michal Teplica.
Neprehliadnite

Šéf vydavateľstva NMH Michal Teplica: Médiá sú v neustálom procese premeny

Cielenie na mladú generáciu

Aby však televízie oslovili aj mladé generácie, musia sa nevyhnutne prispôsobiť novým trendom. Televízia Markíza láka mladých najmä cez streamovaciu službu Voyo a skupina JOJ prostredníctvom JOJ Play.

Obe platformy nasadzujú televízny obsah v exkluzívnom predstihu, čo daná cieľová skupina oceňuje. „Mladá generácia chce totiž obsah sledovať skôr, kde chce, kedy chce a na akom zariadení chce,“ ozrejmil Baráti. Televízia Markíza podľa neho stavia aj na atraktívnych formátoch ako Ruža pre nevestu, Love Island, Survivor či Sex’o clock, ktoré oslovujú najmä mladších divákov.

Televízie na prilákanie pozornosti mladých vo veľkom využívajú aj sociálne siete. Zhodujú sa, že mladá generácia je naučená získavať informácie o tom, čo sledovať, práve cez ne. Mladým zároveň ponúkajú širší obraz o televíznom obsahu vrátane rôznych doplnkov ako napríklad pohľad do zákulisia života celebrít. Sociálne siete majú navyše pre televízie obrovský marketingový význam a práve preto vytvárajú na tieto platformy jedinečný obsah šitý na mieru cieľovým skupinám podľa aktuálnych trendov.

Ďalšími stratégiami, ktoré televízie zavádzajú, sú spolupráca s influencermi či interaktívne prvky. „Diváci dnes nechcú byť len pasívnymi prijímateľmi obsahu, ale chcú sa zapájať. Preto investujeme do interaktívnych funkcií či aplikácií," povedala Semjanová.

Dunaj, k vašim službám
Neprehliadnite

Po čom prahnú diváci: Do akých programov investujú televízie viac než kedykoľvek predtým?

Budúcnosť patrí hybridnému modelu

Televízie Markíza ani JOJ nepovažujú streamovacie služby za hrozbu, ale skôr za príležitosť. „Medzi službou Voyo a lineárnym vysielaním televízie Markíza vidíme synergiu. Jedno posilňuje druhé a navzájom fungujú dobre,“ potvrdil Baráti.

Aj keď podiel na sledovanosti sa globálne dynamicky mení, televízie združené v ATVS sa stotožňujú v názore, že tradičné televízie si aj v digitálnej ére stále udržiavajú dominantnú pozíciu. No zhodujú sa aj v tom, že časy čisto lineárneho vysielania sú už preč a budúcnosť vidia v hybridnom vysielaní.

„Prieskumy ukazujú rastúci záujem o online doplnky k tradičnému vysielaniu. Preto sú hybridné modely dôležitou súčasťou televíznej stratégie. Súčinnosť hlavných staníc so streamovacímii platformami umožňuje divákom sledovať obsah flexibilne, kopíruje ich životný štýl a televízie sa prispôsobujú trhu,“ uzavrela Semjanová.

Viac o pôvodnej TV tvorbe a výzvach kreatívneho prostredia sa dozviete na konferencii Mediálne trendy 2025, kde budú o aktuálnych témach diskutovať zástupcovia najväčších slovenských televízií.

Konferencia sa bude konať 15. apríla 2025 v Cinema City Eurovea v Bratislave. Celý program si môžete pozrieť na stránke www.trendkonferencie.sk/events/medialne-trendy-2025/.

Mediálne trendy 2025
Zdroj: NMH
Mediálne trendy 2025