Sociálne siete sa stali neoddeliteľnou súčasťou každodenného života, no nie všetky platformy si udržiavajú stabilnú základňu používateľov. Najnovší prieskum spoločnosti NMS Market Research Slovakia ukazuje, že viaceré populárne siete čelia výraznému odlivu používateľov, pričom najhoršie sú na tom TikTok a X (bývalý Twitter). Čo stojí za týmto trendom?
Ktoré siete plánujú ľudia opustiť?
Najväčší problém má sociálna sieť X, ktorú podľa prieskumov plánuje opustiť až tretina jej používateľov. Na Slovensku by po tomto odlive zostala už len hŕstka aktívnych používateľov, keďže X celkovo nepatrí medzi obľúbené platformy – využíva ho len 5 % slovenskej populácie.
Podobne je na tom Snapchat, ktorý síce používa približne 4 % Slovákov, no až 29 % z nich už premýšľalo nad jeho zmazaním. Prekvapením je, že významnú stratu môže zaznamenať aj TikTok. Z prieskumu vyplva, že 17 % jeho používateľov až štvrtina uvažuje o odchode.
Naopak, komunikačné platformy ako Messenger či WhatsApp si môžu vydýchnuť. Len minimum používateľov premýšľa o ich opustení. Rovnako stabilný zostáva aj YouTube.
Prečo používatelia uvažujú o odchode?
Dôvody, pre ktoré ľudia chcú prestať používať sociálne siete, sú rôzne a často špecifické pre jednotlivé platformy. Napríklad v prípade sociálnej siete X zohráva významnú úlohu nespokojnosť s názormi jej vlastníka – Elona Muska.
Sociálne siete Marka Zuckerberga, majiteľa spoločnosti Meta, nemajú problém s jeho osobou, ale s obsahom sociálnych sietí. V prípade Facebooku je to šírenie nepravdivých informácií a Instagram vnímajú najmä ako požierač času.
Celkovo medzi hlavné dôvody, prečo Slováci zvažujú odchod zo sociálnych sietí, patria:
- Nadmerné množstvo hoaxov a dezinformácií.
- Príliš veľa reklamy.
- Obavy o ochranu osobných údajov.
- Negatívny vplyv na psychické zdravie (najmä u žien).
- Nesúhlas s politikou spoločnosti (častejšie u mužov).
Naopak, faktory ako nepriaznivé zmeny v používateľskom rozhraní sú pre väčšinu Slovákov menej podstatné.

Život bez mobilu? Pre väčšinu nemysliteľný
Napriek narastajúcej skepse voči sociálnym sieťam a ich negatívnym vplyvom, mobilné telefóny zostávajú neoddeliteľnou súčasťou života. Len 10 % Slovákov tvrdí, že by sa bez nich zaobišlo. Ak by museli stráviť týždeň bez mobilu, mnohí by cítili pokoj, no zároveň neistotu. Pre Generáciu Z (18 – 28 rokov) by to znamenalo aj zvýšenú úzkosť a nervozitu.
Zdá sa, že hoci niektoré sociálne siete môžu strácať popularitu, závislosť na digitálnom svete sa len tak skoro nestratí.
O prieskume: Online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia sa zúčastnilo 1 000 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov. Prieskum bol zrealizovaný na náklady agentúry.

Facebook patrí bulváru, Instagram televíziám. Novinári však preberajú vplyv na publikum

Katastrofálna bilancia: Neuveríte, koľko Slovákov si za rok neprečíta ani jednu knihu

Kde hľadajú Slováci fakty? Televízne spravodajstvo má silného konkurenta
