Energetické spoločenstvá predstavujú spôsob, ako môžu domácnosti ušetriť na nákladoch za energie. Umožňujú skupinám ľudí investovať do výroby energie z obnoviteľných zdrojov, čím môžu dosiahnuť energetickú nezávislosť a znížiť svoje účty za energie. Napríklad tak, že si na strechu paneláku nainštalujú fotovoltické či solárne panely. Energiu z nich môžu následne využívať vo svojich domácnostiach, ale napríklad aj na osvetlenie spoločných priestorov, čo výrazne zníži účty za energie.

„Platy máme nízke, tovary a služby sú drahé a vysoké účty za energie túto situáciu nezlepšujú. Práve energetické komunity by ľuďom mohli pomôcť ušetriť rádovo stovky eur,“ uviedla hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová. V novej kampani komunikujú výhody energetických spoločenstiev.

Idea a vizualita konceptu vznikla v agentúre Slovák & Friend. Postavená je na “analógových vystrihovačkách” z recyklovaných kartónov. Komunikácia akcentuje prioritne ekonomické výhody, preto kampaň zastrešuje headline Slnko vychádza lepšie.

„Usúdili sme, že pre túto cieľovú skupinu môže byť šetrenie peňazí silnejším motivátorom ako ekologický rozmer, avšak pri energetických spoločenstvách sa to krásne snúbi. Teší ma, že Greenpeace Slovensko prináša túto tému a navrhuje osožné a funkčné riešenia,“ hovorí kreatívny riaditeľ agentúry Róbert Slovák. Okrem vizuálov a webstránky agentúra pripravila aj video, ktorého animáciu mali na starosti v štúdiu Cukru.

Ako sa vytvorí energetické spoločenstvo?

Energetické spoločenstvá fungujú napríklad tak, že sa spojí skupina susedov v bytovom dome, dohodne sa na umiestnení fotovoltických panelov, veternej turbíny či tepelných čerpadiel na svojom paneláku a začnú si vyrábať energiu z obnoviteľných zdrojov energie (OZE). Prebytočnú energiu vedia následne vďaka batériovému úložisku využívať aj v čase, keď je výroba energie znížená alebo dopyt po energii stúpa. Súčasťou energetického spoločenstva však môžu byť aj obyvatelia rodinných domov, malé podniky či dokonca obce.

Účastníci energetického spoločenstva si tak vedia vyrobiť elektrinu na svoje veľké či malé spotrebiče, osvetlenie domácností, spoločných priestorov, kúrenie, ohrev vody alebo si dokonca zriadiť nabíjaciu stanicu na elektromobil. Vďaka batériám si môžu energiu uskladniť na časy, keď ju vedia reálne využívať.

Náklady na kúpu a inštaláciu zariadení vyrábajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov zdieľajú spoločne, podobne, ako keď sa v rámci fondu opráv skladajú na zateplenie bytového domu. Bonusom je dobrý pocit, že vyrábajú čistú energiu bez emisií a pomáhajú tým planéte aj zmierňovaniu klimatickej krízy.

Príklady z praxe

Energetické spoločenstvá už úspešne fungujú v Španielsku, Nemecku či Belgicku. Prvé lastovičky vznikli aj na Slovensku. Jedno z prvých energetických spoločenstiev vzniklo v Prešove. Na výrobu energie v ňom využíva niekoľko obytných budov nainštalované fotovoltické panely a na vykurovanie tepelné čerpadlá.

V obci Modrovka sa zelená elektrina vyrobená z fotovoltických panelov, umiestnených na streche materskej školy, spotrebúva v obecných budovách alebo na verejné osvetlenie. V Bratislave, v mestskej časti Petržalka, postupne vzniká energetické spoločenstvo, ktorého účastníkmi budú základné a materské školy, kultúrne a športové zariadenia Petržalky, a pod. V súčasnosti už existuje bytový dom pod správou SOM- EKO, ktorý má svoju vlastnú fotovoltickú elektráreň.

Vianoce Orange
Neprehliadnite

Najkrajšie Vianoce sú tie, o ktoré sa môžeme podeliť. Orange predstavuje svoj vianočný spot

Nový spot k projektu Odpíšeme Ti s ambasádorom Jakubom Jablonským otvára mimoriadne dôležitú tému komunikácie rodičov s deťmi
Neprehliadnite

Jakub Jablonský opäť v role otca: V novom spote otvára citlivú tému komunikácie rodičov a detí

British Airways
Neprehliadnite

Najvtipnejšie video britských aeroliniek: Natočila ho režisérka Denníku Bridget Jonesovej

Korea International Travel Company
Neprehliadnite

Severná Kórea láka turistov: Môže jej bizarná reklama zafungovať a prilákať dovolenkárov?

Scenárista Ivety Petr Kolečko.
Neprehliadnite

Nová éra autora hitu Iveta: Petr Kolečko mení svet reklamy, vonku je vtipný spot s hokejistami

Dobrý anjel
Neprehliadnite

Každý z nás môže byť anjelom: Kampaň Dobrého anjela otvára srdcia darcov a pripomína ľudskosť

Petra Polnišová sa predstavuje v poslednej kampani VÚB Banky.
Neprehliadnite

Petra Polnišová sa lúči: Po deviatich rokoch končí v úspešnej ére kampaní známej banky

Alžbeta Ferencová je tvárou reklamnej kampane na oblátky Lina.
Neprehliadnite

Zea žiari v reklamnej kampani: Hviezda seriálu Iveta tancuje mestom bez ohľadu na názory okolia

Po čerstvé potraviny radi chodievame k babičke na vidiek, ale kam po ne chodí babička?
Neprehliadnite

Slovenská reklama boduje v zahraničí: Kampaň Lidla s babičkou očarila pobaltský trh