Trend poklesu predaja tlačených novín a časopisov na Slovensku pokračuje aj v roku 2024. Napriek neustále klesajúcemu predaju sa niektoré tituly udržali na vrchole a potvrdili svoje dominantné postavenie na trhu. Výsledky oficiálneho auditu ABC SR za prvý polrok priniesli niekoľko zaujímavých zistení.

Denníky: Nový Čas naďalej na čele

Celoštátnym denníkom zapojeným do auditu klesli v 1. polroku tohto roka predaje priemerne o 8,7 % v medziročnom porovnaní (voči 1. polroku minulého roka).

Lídrom zostáva už tradične Nový Čas, ktorý neohrozene dominuje slovenskému trhu s priemerným počtom 32 299 predaných výtlačkov v prvom polroku. Napriek tomu, že medziročne došlo k poklesu predajov o 11,2 %, bulvárny denník si stále drží pozíciu na vrchole.

Dvojkou na trhu ostáva aj naďalej Plus jeden deň s priemerným predajom 22 932 výtlačkov. V prípade tohto denníka ide o medziročný pokles o 8,3 %.

Ostatné tituly, ako Sme a Pravda klesali miernejšie a zaznamenali nižšie, jednociferné poklesy. Denník Sme zaznamenal pokles len o 3,3 %, čo je v rámci klesajúceho trhu printov relatívne stabilný výkon. Hospodárske noviny si pripísali pokles až o 12,9 %.

Okrem predaja tlačených vydaní novín sa na výnosoch vydavateľstiev podieľajú aj príjmy z digitálneho predplatného. Podľa auditu ABC SR sa denník Sme môže pochváliť predajom 55 126 digitálneho predplatného, Hospodárske noviny zaznamenal digitálne predplatné vo výške 5 494 kusov.

V oficiálnom meraní nie je zaradený Denník N, ktorý na svojom webe deklaruje, že na konci roku 2023 mal 72-tisíc predplatiteľov, o štyritisíc viac ako na jeho začiatku.

Anketa
Kupujete si noviny?
  • 5%
  • 16%
  • 37%
  • 42%

Týždenníky: Plus 7 dní vedie, tiež čelí poklesu

Predaj týždenníkov klesal v 1. polroku 2024 podobným tempom, medziročne si pripísal straty v priemere o 9,7 %. Rebríčku dominuje spoločenský časopis Plus 7 dní, ktorý si udržal prvé miesto s priemerným predajom 53 325 kusov, čelil však medziročnému poklesu predaja o 14,5 %.

Druhým najpredávanejším týždenníkom je naďalej Eurotelevízia zameraná na TV programy. V 1. polroku bol jej predaj 50 479 kusov a pripísala si jeden z najnižších poklesov v rámci týždenníkov (-6,1 %).

Trojkou na trhu je naďalej Život so 41 749 predanými výtlačkami. Zaznamenal medziročný pokles o 8,3 %.

Dvojciferné poklesy si pripísali ženské časopisy ako Nový Čas pre ženy (-12,6 %), Šarm (-10,9 %) a Báječná žena (-10,1 %).

Z oficiálneho auditu vypadol dlhoročný titul Slovenka, ktorého priemerné predaje v roku 2023 dosahovali zhruba 17-tisíc kusov.

Dvojtýždenníky zastupuje len TV Max, ktorého priemerný predaj bol 103 634 kusov. Spomedzi titulov zaradených v audite je jediným s predajmi nad hranicou 100-tisíc kusov. Jeho predaj však tiež medziročne poklesol, a to o 8,0 %.

Anketa
Kupujete si časopisy?
  • 38%
  • 25%
  • 37%

Mesačníky: Záhradkár neohrozene na vrchole

Aj medzi mesačníkmi bol trend podobný, ich predaje medziročne poklesli v priemere o 9,8 %. Najpredávanejším mesačníkom zostáva už niekoľko rokov hobby magazín Záhradkár, ktorý si v prvom polroku 2024 udržal predaje na úrovni 38 595 výtlačkov. Medzi mesačníkmi sa darilo aj Novému Času Krížovky a Zdraviu, ktoré obsadili druhé a tretie miesto.

Vyrovnaný predaj na úrovni čísiel z minulého roka si udržal ako jediný Magazín o knihách. Tento titul je špecifický tým, že väčšina jeho výtlačkov sa distribuuje ako marketingový predaj, vkladaný je aj do denníka Sme. Medzi tituly s najnižším poklesom predaja patria mesačníky Lišiak, Evita magazín a Nový Čas Krížovky.

V auditovanom meraní ABC SR už od septembra minulého roka nefiguruje magazín Forbes, ktorého posledné auditované predaje sa hýbali na úrovni okolo 8500 výtlačkov.

Svoje predaje v oficiálnom meraní ABC SR zverejňuje 5 celoštátnych denníkov, 14 týždenníkov a 18 mesačníkov. Z hľadiska predaja je najsilnejším hráčom na trhu mediálny dom News and Media Holding (NMH). Jeho hlavným konkurentom je vydavateľstvo Mafra Slovakia.

Aj napriek klesajúcim predajom sa printové médiá stále držia na trhu a niektoré tituly si udržujú stabilnú čitateľskú základňu. Uvidíme, ako sa situácia vyvinie v ďalšom období, keď digitálne platformy naďalej získavajú čoraz väčší podiel na trhu.

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Kto ovládol slovenský internet v septembri? Prehľad najnavštevovanejších webov a vydavateľov

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Mediálne weby majú nového lídra: Personálne zmeny úplne zmenili poradie septembrového rebríčka

Dunaj, k vašim službám
Neprehliadnite

Dunaj prevalcoval všetko. Ponuke Markízy dokáže konkurovať len jeden program

Televízia Markíza sídli v Záhorskej Bystrici.
Neprehliadnite

Súboj o divácku priazeň vyhrala s náskokom Markíza, pripísala si rekord tohto roka

Ilustračná snímka
Neprehliadnite

Televízna jeseň má slabší rozbeh. Na pol milióna divákov či desiatkové ratingy zatiaľ nesiaha

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Top slovenské weby v auguste: Prekvapivé zmeny na čele rebríčka a turbulencie webov televízií