Televízia Markíza pred niekoľkými dňami spôsobila rozruch. Od 21. mája už neumožňuje pretáčať reklamy pri sledovaní svojich programov z archívu. Prvé obmedzenie sa týka IPTV platforiem, teda služieb, ktoré využíva väčšina slovenských domácností. A hoci zákaz vyvolal nevôľu divákov aj operátorov, postupne sa situácia sa mení. U troch veľkých operátorov sú už nepreskočiteľné reklamné bloky v archíve realitou, na ktorú si budú musieť diváci zvyknúť.
Tri minúty reklamy ako povinný úvod
Podľa nových pravidiel si diváci musia pri spätne sledovaných reláciách pozrieť minimálne tri minúty reklám. Zákaz sa vzťahuje na celé portfólio staníc skupiny Markíza — okrem TV Markíza platí aj pre menšie stanice Doma, Dajto, Krimi či Klasik. Platí však len počas prvých troch dní od odvysielania, ktoré sú kľúčové pre meranie sledovanosti. Po uplynutí tejto lehoty sa pretáčanie opäť povolí.
„Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály,“ obhajuje rozhodnutie generálny riaditeľ Peter Gažík. Podľa neho ide o ekonomicky nevyhnutný krok, ktorý má stabilizovať reklamný trh a zamedziť prepadu príjmov zo spätného sledovania, ktoré televízii spôsobuje výrazné výpadky v reklamných príjmoch.

Sťažnosti na Markízu a JOJku: Rozhodnutie Rady pre reklamu vás prekvapí
Traja operátori už zákaz zaviedli
Ako prvý sa k novému režimu pridal operátor Skylink, ktorý zákaz pretáčania reklám zaviedol v utorok 3. júna. Zákazníci si musia pozrieť minimálne tri minúty reklamného bloku. „Obmedzenie pretáčania sa týka iba reklám, filmy, seriály či relácie sa dajú normálne pretáčať,“ uvádza spoločnosť.
Od štvrtka 5. júna zavádza obmedzenie aj Slovak Telekom. Zákazníkom sľubuje posilnenú podporu aj špeciálnu podstránku s vysvetlením celej zmeny. „Našou prioritou je spokojnosť zákazníkov. Preto posilníme zákaznícku podporu a zároveň spustíme špeciálnu podstránku s podrobnými informáciami o obmedzení pretáčania reklám. Táto stránka bude pre zákazníkov dostupná od 5. 6. 2025 v sekcii Podpora > Starostlivosť > Wiki – informácie a návody. Zákazníci tak budú môcť rýchlo a pohodlne získať informácie o novej zmene zo strany vysielateľa,“ uviedol pre Mediálne.sk operátor Slovak Telekom.
Od štvrtka 5. júna platí zákaz pretáčania reklám v archíve aj v O2. „Na základe našich zmluvných povinností voči vysielateľovi sme povinní v našej televíznej službe obmedziť funkciu pretáčania obsahu dopredu, vrátane reklám. Obmedzenie platí od 5. júna pre TV stanice: Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik," informovala Mediálne.sk spoločnosť O2 Slovakia.
Ďalší budú nasledovať
Ďalší operátori sa pripravujú na spustenie opatrenia v najbližších dňoch. Upozorňujú, že ako operátori nemajú na rozhodnutie televízie dosah a musia rešpektovať zmluvné podmienky.
Orange Slovensko je rovnako na spustenie tejto funkcionality pripravený. „O jej spustení budeme zákaznikov informovať, k dispozícii bude dedikovaná podstránka s vysvetlením, ako zákaz pretáčania funguje,“ uviedla pre Mediálne.sk spoločnosť Orange. Zároveň uznáva, že z pohľadu zákazníka ide o negatívnu zmenu, keďže môže ovplyvniť divácky zážitok. „Žiaľ, nedokážeme ju ovplyvniť,“ dodáva spoločnosť.
Ďalší operátori, ako UPC či ANTIK Telecom, sa zatiaľ k zavedeniu zmeny nevyjadrujú.
- Pretáčanie reklám
Ak si pustíte reláciu alebo seriál z archívu TV Markíza, reklamné bloky už nebude možné preskočiť.
Ako to bude fungovať?
- Pri prebiehajúcom vysielaní je reklamný blok nepreskočiteľný celý.
- Ak vysielanie už skončilo, nepreskočiteľné sú prvé 3 minúty reklamného bloku.
- Pretáčanie programu mimo reklám ostáva neobmedzené.
- Po spustení spätného zhliadnutia máte 60 sekúnd na voľný pohyb po časovej osi. Potom sa začne uplatňovať systém blokovania reklám.
- Ak reklamu preskočíte, prehrávanie sa vráti na začiatok povinnej časti.
Čo sa nemení?
- Archív a prístup k obľúbeným reláciám zostáva zachovaný.
- Pretáčanie samotného programu (mimo reklám) ostáva bez obmedzení.
- Za sledovanie obsahu neplatíte žiadne extra poplatky.
Viac informácií nájdete tu.

Televízia hovorí o nutnosti
Markíza tvrdí, že rozhodnutie pripravovala dlhodobo a s operátormi o ňom rokuje už od roku 2017. Zmena sa podľa televízie nelíši od praxe v iných krajinách. Podobné obmedzenia zaviedli televízie v Belgicku, Švajčiarsku, Česku a tiež globálne platformy ako Netflix, SkyShowtime či Prime Video, ktoré ponúkajú lacnejšie balíčky s reklamou bez možnosti ich pretáčania.
Z interných údajov Markízy vyplýva, že až tri štvrtiny slovenských domácností sledujú televíziu cez IPTV a značná časť z nich využíva archívne sledovanie. Práve to je podľa televízie problém – diváci síce obsah sledujú, no reklamu často úplne preskočia, čo znižuje komerčný dosah a tým aj financovanie nového obsahu.
Z pohľadu diváka ide o zásadnú zmenu. Podľa prieskumu väčšina Slovákov pretáčanie reklám považuje za výhodu, na ktorú si zvykli. Teraz sa bude musieť naučiť, že aspoň tri minúty reklamného bloku sú nevyhnutné.