Televízia Markíza urobila rozhodný krok, ktorý ovplyvní divákov sledujúcich programy z televízneho archívu. O dva mesiace, od 21. mája 2025, už nebude možné pretáčať reklamy pri sledovaní obsahu zo záznamu. Tento krok, ktorý sa dlhšie pripravoval a viackrát odkladal, je teraz definitívne spečatený. Markíza o tom informovala operátorov, ktorí dostali pokyn, aby technicky implementovali blokovanie pretáčania.
„Zrušenie možnosti pretáčať reklamy v archíve budeme od operátorov vyžadovať od 21. mája 2025. Ide o dlhodobo pripravovaný krok, ktorý majú operátori v zmluvách s Markízou a je štandardom v mnohých televíziách v Európe, na globálnych službách zdieľania audiovizuálneho obsahu či online spravodajských portáloch. Pre operátorov sme vyvinuli špeciálne technické riešenie a vopred sme ich o tom informovali,“ uviedol pre Mediálne Štefan Frimmer, Head of Corporate Communications skupiny Markíza.
Kým doteraz si diváci mohli pri sledovaní z archívu jednoducho preskočiť reklamný blok, po novom už takáto možnosť nebude. Rovnaké opatrenie uplatňuje už dlhšie napríklad česká televízia Prima.
Dôvod? Ochrana príjmov z reklamy
Pre komerčné televízie sú príjmy z reklamy existenčne dôležitou zložkou financovania. Ak diváci reklamy preskakujú, Markíza prichádza o peniaze od inzerentov, ktoré sú kľúčové pre výrobu vlastných programov, seriálov a filmov.
Popri stále dominantnom sledovaní živého vysielania televízií sa však každým rokom zvyšuje podiel divákov, ktorí svoje obľúbené programy sledujú v archíve u svojich operátorov. Tí archivujú televízne stanice spravidla po dobu 7 dní, pričom diváci majú neobmedzené možnosti ich sledovania a môžu si pretočiť reklamné bloky.
Komerčné televízie dlhodobo upozorňujú, že hoci živé vysielanie naďalej dominuje, odložené sledovanie za posledné roky výrazne stúplo. Pri obľúbených seriáloch a šou sú to desiatky tisíc divákov. Televízie tak prichádzajú o príjmy, ktorými financujú výrobu týchto programov. Cena za ich produkciu pritom za posledne roky vzrástla i dvojnásobne.
„Markíza je komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, ktoré sú obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality očakávame odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ vysvetľuje Frimmer.
Kde sa zmena prejaví?
Zásah sa dotkne všetkých poskytovateľov televíznych služieb, ktorí ponúkajú TV archív – v podstate takmer všetkých operátorov na trhu s výnimkou satelitného a DVB-T vysielania. Plošne sa bude týkať celého portfólia Markízy, nielen hlavnej televízie, ale aj staníc Doma, Dajto, Krimi a Klasik.
Pre divákov to znamená zhoršenie komfortu sledovania. Možnosť preskočiť reklamy bola dôležitou výhodou televízneho archívu a mnohí si na ňu zvykli. Nie je vylúčené, že sa bude dať reklamný blok pretočiť po niekoľkých minútach, no televízia túto možnosť zatiaľ nepotvrdila.
Podobný krok zvažuje aj JOJ
Markíza nie je jediná televízia, ktorá uvažovala nad obmedzením pretáčania reklám. Rovnakú požiadavku na operátorov mala v minulosti aj konkurenčná televízia JOJ so svojimi stanicami, ktorá chcela, aby reklamu nebolo možné preskočiť najmenej tri minúty. Aj ona však nakoniec krok odložila.
„Momentálne sledujeme a vyhodnocujeme situáciu na trhu, k tejto téme sa vyjadríme neskôr,“ uviedla pre Mediálne hovorkyňa JOJ Group Lucia Tuhelová. Obchodný riaditeľ Martin Heržo v minulosti uviedol, že televízia by mohla vyžadovať pozretie prvých 3 minút reklamného bloku.
Markíza už raz podobné opatrenie skúšala v roku 2020, keď požadovala blokovanie pretáčania reklám na tri dni dozadu. Vtedy však operátori napokon opatrenie nezaviedli. Jedno je isté – televízie budú aj naďalej hľadať spôsoby, ako zabezpečiť, že ich reklamný obsah bude nepreskočiteľný. Otázkou ostáva, ako na to zareagujú diváci.

Po čom prahnú diváci: Do akých programov investujú televízie viac než kedykoľvek predtým?

Tajný projekt Markízy odhalený: Chystá vlastnú spravodajskú televíziu?

Tormová po 17 rokoch skončila v STVR. Producent objasnil dôvod jej odchodu

Generálny riaditeľ v nedohľadne: STVR ostáva v provizóriu ďalšie 3 mesiace

Vincze prekvapuje: Vyostruje boj proti Markíze, žiada od ľudí peniaze

STVR funguje už 9 mesiacov v provizóriu. Kedy bude mať riadne zvoleného riaditeľa?
