Televízia Markíza uplynulý týždeň (21. 5.) zakázala pretáčanie reklamných blokov v IPTV archívoch. Rozhodnutie televízie vyvolalo vlnu nevôle medzi poskytovateľmi platených televíznych služieb. Pre divákov, ktorí si zvykli sledovať programy s časovým posunom a reklamy jednoducho preskočiť, pôjde o nepríjemnú zmenu. Podľa prieskumu túto možnosť využíva drvivá väčšina slovenskej populácie.

markíza, TN Live,
Neprehliadnite

Nové detaily markizáckeho projektu: Tieto tváre budú ťahúňmi

Bez reklamy nebude obsah

Markíza tento krok odôvodňuje ekonomickou nevyhnutnosťou. Podľa generálneho riaditeľa Petra Gažíka ide o dlho pripravované opatrenie, ktoré má stabilizovať reklamný trh a zachovať súčasný model financovania vlastnej tvorby. S operátormi o zákaze rokuje už od roku 2017.

„Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom, ako aj porovnateľné nastavenie, ktoré je aplikované pri iných online platformách,“ hovorí Gažík.

Zmena zasiahne väčšinu divákov. Podľa odhadov Markízy má dnes prístup k IPTV a archívnemu sledovaniu až tri štvrtiny slovenských domácností. Televízia tvrdí, že práve odložené sledovanie spôsobuje čoraz väčší výpadok príjmov, ktorý sa premieta do kvality produkcie.

Tri minúty povinných reklám

Markíza stanovila minimálne pravidlá, ktoré musia operátori v súvislosti so zákazom preskakovania reklám dodržať. Ak diváci v archíve spätne sledujú reláciu, ktorej živé vysielanie už skončilo, musia si pozrieť prvé 3 minúty reklamného bloku.

To isté platí, ak spätne sledujú reláciu, ktorú si nahrali a uložili cez aplikáciu operátora. Ak diváci spätne sledujú reláciu, ktorej živé vysielanie sa ešte neskončilo, nepreskočiteľný je celý reklamný blok. Zákaz platí len počas prvých troch dní po odvysielaní programu, keďže toto obdobie je podstatné pre meranie sledovanosti pomocou peoplemetrov. Potom sa pretáčanie môže uvoľniť.

Pretáčanie reklám
Zdroj: TV Markíza
Pretáčanie reklám

Ak si pustíte reláciu alebo seriál z archívu TV Markíza, reklamné bloky už nebude možné preskočiť.

Ako to bude fungovať?

  • Pri prebiehajúcom vysielaní je reklamný blok nepreskočiteľný celý.
  • Ak vysielanie už skončilo, nepreskočiteľné sú prvé 3 minúty reklamného bloku.
  • Pretáčanie programu mimo reklám ostáva neobmedzené.
  • Po spustení spätného zhliadnutia máte 60 sekúnd na voľný pohyb po časovej osi. Potom sa začne uplatňovať systém blokovania reklám.
  • Ak reklamu preskočíte, prehrávanie sa vráti na začiatok povinnej časti.

Čo sa nemení?

  • Archív a prístup k obľúbeným reláciám zostáva zachovaný.
  • Pretáčanie samotného programu (mimo reklám) ostáva bez obmedzení.
  • Za sledovanie obsahu neplatíte žiadne extra poplatky.

Viac informácií nájdete tu.

Zmena sa týka všetkých operátorov, ktorí ponúkajú TV archív – teda väčšiny hráčov na trhu. Výnimkou sú len satelitné a anténne vysielanie (DVB-T), kde archív nie je súčasťou služby. Opatrenie sa vzťahuje na celé portfólio Markízy – vrátane menších staníc Doma, Dajto, Krimi a Klasik.

Markíza sa odvoláva na prax zo zahraničia. Podobné obmedzenia uplatňujú televízie v Belgicku, Švajčiarsku, Česku či na globálnych platformách ako Netflix, Prime Video či SkyShowtime – práve tie postupne zavádzajú lacnejšie tarify s reklamou, ktoré neumožňujú ich pretáčanie.

joj, jojka, tv joj,
Neprehliadnite

Chystá Jojka niečo veľké? Môže nakrútiť slovenskú verziu svetového hitu

Operátori sa bránia

Najväčší poskytovatelia televíznych služieb na Slovensku zavedenie obmedzenia zatiaľ odkladajú. Upozorňujú na negatívny dopad na divácky zážitok a zároveň na veľké náklady potrebné na technickú implementáciu takéhoto obmedzenia, pričom pri niektorých starších typoch set-up boxov to ani nie je možné. Dôvodom sú tiež zvýšené platby operátorov za archív televízie, ktorý už nebude poskytovať taký komfort, na aký boli diváci zvyknutí.

Slovak Telekom upozorňuje, že ich zákazníci sú na možnosť voľne sa pohybovať pri odloženom sledovaní dlhé roky zvyknutí. „Iniciatívu zákazu pretáčania vpred počas reklamných prestávok v zázname vysielania sme zaregistrovali. Napriek tomu, že tento krok nepovažujeme za pozitívny pre našich zákazníkov, pripravujeme sa na zapracovanie požiadavky zo strany televízie v súlade s dodržaním licenčných podmienok. O termíne a spôsobe zavedenia zákazu pretáčania reklám budeme našich zákazníkov včas informovať,“ uviedol pre Mediálne.sk Alexander Sejna zo Slovak Telekomu. Obmedzenie by malo začať platiť už o pár dní.

Orange rovnako hovorí o zmene k horšiemu, no pripomína, že ako operátor je viazaný zmluvou a novú funkcionalitu musí implementovať. „Túto iniciatívu vnímame z pohľadu zákazníka ako negatívnu zmenu, keďže môže negatívne ovplyvniť zážitok zákazníkov z pozerania TV. Žiaľ, nedokážeme ju ovplyvnit. Na spustenie tejto funkcionality sme pripravení, tak ako si to vyžaduje zmluva. O jej spustení budeme zákazníkov informovať, k dispozícii bude dedikovaná podstránka s vysvetlením, ako zákaz pretáčania funguje,“ uviedla Alexandra Piskunová z Orange Slovensko.

Podobné stanovisko zaujala aj spoločnosť O2 Slovakia. „K obmedzeniu pretáčania obsahu na všetkých staniciach skupiny Markíza v našej ponuke pristúpime po dôkladnom otestovaní funkcionality, čo očakávame už v najbližších dňoch. Našich zákazníkov plánujeme o tomto kroku informovať,“ informovala Annamária Krchňavá z O2 Slovakia.

Ďalší operátori sú vo vyjadreniach zdržanlivejší, no rovnako potvrdili, že zákaz pretáčania reklám ešte nenasadili.

„Zákaz pretáčania reklám nebol plošne nasadený všetkými operátormi na Slovensku, Antik preto túto funkciu rovnako nezapol medzi svojich zákazníkov,“ uviedol Gabriel Fecko z ANTIK Telecomu s tým, že aktuálne nevedia poskytnúť viac informácií.

Jaroslav Kolár z UPC hovorí: „Blokovanie reklám v TV archíve sme zatiaľ nezaviedli, k danej téme sa v tejto chvíli nebudeme vyjadrovať.“ Spoločnosť Skylink rovnako uviedla, že sa k tejto téme nebude vyjadrovať. 

JOJka zatiaľ vyčkáva

Markíza nie je jediná televízia, ktorá uvažovala nad obmedzením pretáčania reklám. Podobnú požiadavku na operátorov mala v minulosti aj televízia JOJ na svojom širokom portfóliu staníc. Chcela, aby reklamu nebolo možné preskočiť najmenej tri minúty. Nakoniec však tento krok odložila. Reklamy v archíve sa u nej stále dajú preskočiť, no generálny riaditeľ Marcel Grega pripustil, že k zmene časom dôjde aj u nich.

V Českej republike zaviedla zákaz preskakovania reklám v IPTV skupina Prima ešte v roku 2022. A hoci sa stretla s odporom operátorov, napokon všetci ustúpili. Prima tiež ponúkla alternatívu – diváci si môžu priplatiť za verziu bez obmedzení. Zaviedli ju však len niektorí operátori. Na Slovensku zatiaľ nič podobné oznámené nebolo.