Televízia Markíza pristúpila k výraznej zmene, ktorá sa dotkne státisícov divákov sledujúcich jej programy prostredníctvom archívnych služieb operátorov. Od dnešného dňa, stredy 21. mája, sa pri sledovaní zo záznamu nebude dať preskočiť reklamný blok. Operátori museli túto zmenu technicky implementovať na pokyn televízie.

„Z našej strany ide o dlho pripravovanú reakciu na súčasné trendy. Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom, ako aj porovnateľné nastavenie, ktoré je aplikované pri iných online platformách,“ hovorí riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík.

Prečo sa reklamy už nedajú pretočiť?

Za týmto krokom stojí snaha televízie ochrániť si príjmy z reklamy, ktorá je kľúčovým zdrojom financovania pre všetky komerčné televízie. V čase, keď čoraz viac ľudí uprednostňuje sledovanie obľúbených relácií s časovým posunom, televízie prichádzajú o významnú časť reklamného zásahu. To priamo ovplyvňuje rozpočty na výrobu programov, seriálov či filmov.

„Markíza je komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály. Zavedením tejto funkcionality očakávame odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom,“ dodal pre Mediálne.sk Štefan Frimmer, šéf korporátnej komunikácie skupiny Markíza.

Dotkne sa to takmer všetkých divákov

Markíza stanovuje minimálne pravidlá, ktoré musia operátori v súvislosti so zákazom preskakovania reklám dodržať. Ak v archíve spätne sledujú diváci reláciu, ktorej živé vysielanie už skončilo, musia si pozrieť prvé 3 minúty reklamného bloku. To isté platí, ak spätne sledujú reláciu, ktorú si nahrali a uložili cez aplikáciu operátora. Ak diváci spätne sledujú reláciu, ktorej živé vysielanie ešte neskončilo, nepreskočiteľný je celý reklamný blok.

Zmena sa týka všetkých operátorov, ktorí ponúkajú TV archív – teda väčšiny hráčov na trhu. Výnimkou sú len satelitné a anténne vysielanie (DVB-T), kde archív nie je súčasťou služby. Opatrenie sa vzťahuje na celé portfólio Markízy – vrátane menších staníc Doma, Dajto, Krimi a Klasik.

Niektorí operátori môžu zvoliť miernejšiu implementáciu: ak im to technológia dovolí, reklamný blok bude možné pretočiť po troch minútach. Iní však túto možnosť ponúknuť nevedia, a divák reklamy jednoducho nepreskočí vôbec. Zákaz bude navyše platiť len počas prvých troch dní po odvysielaní programu, keďže toto obdobie je podstatné pre meranie sledovanosti pomocou peoplemetrov. Potom sa pretáčanie môže uvoľniť.

Operátori neskrývajú výhrady

Najväčší poskytovatelia televíznych služieb na Slovensku potvrdili, že zákaz pretáčania zavedú – no zároveň upozorňujú na negatívny dopad na divácky zážitok. „Tento krok nepovažujeme za úplne pozitívny v kontexte zákazníckej skúsenosti. Na možnosť voľne sa pohybovať pri odloženom sledovaní vysielania sú naši zákazníci dlhé roky zvyknutí,“ uviedol Telekom.

Orange rovnako hovorí o zmene k horšiemu, no pripomína, že ako operátor je viazaný zmluvou a novú funkcionalitu musí implementovať. Plánuje však divákov dopredu informovať – aj prostredníctvom špeciálnej stránky.

Podobný krok zvažuje aj JOJ

Rovnaké opatrenie dala v minulosti na stôl aj konkurenčná televízna skupina JOJ. Požadovala, aby diváci nemohli reklamu preskočiť aspoň tri minúty. Nateraz však zavedenie opatrenia odložila.

„Momentálne sledujeme a vyhodnocujeme situáciu na trhu, k tejto téme sa vyjadríme neskôr,“ uviedol generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega. Obchodný riaditeľ Martin Heržo už skôr pripustil, že televízia môže požadovať minimálne trojminútové nepreskočiteľné bloky.

Čo to znamená pre divákov?

Pre tých, ktorí sledujú televíziu cez archív, ide o citeľné zníženie komfortu. Funkcia, ktorá im umožňovala rýchlo preskočiť reklamy, bola jednou z najväčších výhod archívneho sledovania. Hoci diváci môžu ešte obísť nové obmedzenie cez vlastné nahrávanie programov (napríklad cez set-top boxy), väčšina ľudí bude musieť reklamy jednoducho dopozerať.

Televízie čelia realite, že zisky z reklamy klesajú, zatiaľ čo náklady na výrobu programov stúpajú. Zostáva otázne, ako na zmenu zareagujú diváci. Niektorí ju možno prijmú ako nutné zlo, iní môžu začať preferovať iné formy sledovania – napríklad streamovacie služby bez reklám. Jedno je však isté: éra bezplatného preskakovania reklám v archíve sa na Slovensku pomaly končí.

Zákaz preskakovania reklám je bežnou praxou napríklad v Belgicku, Švajčiarsku ale i v Českej republike, tiež v oblasti distribúcie audiovizuálneho obsahu, uplatňovanou na mnohých globálnych platformách a spravodajských portáloch.

Zoznam subjektov s nepreskočiteľnými reklamami sa pritom pravidelne rozširuje. Ide o známe služby ako YouTube, Spotify (bezplatná verzia), Paramount+ (s reklamným plánom), HBO Max (s reklamným plánom), Amazon Prime Video (s niektorým obsahom s reklamami). Okrem toho majú mnohí európski televízni vysielatelia na svojich online platformách reklamy, ktoré nie je možné preskočiť, vrátane ITV Hub (Spojené kráľovstvo), All 4 (Channel 4, Spojené kráľovstvo), My5 (Channel 5, Spojené kráľovstvo), RTÉ Player (Írsko), TV3 (Virgin Media Player, Írsko) a Mediaset Play (Taliansko).