Reklama na výživový doplnok na podporu erekcie, stávky počas hokeja, príliš hlasné spoty či zobrazenie gay páru. Aj tieto témy rezonovali medzi slovenskými televíznymi divákmi, ktorí v roku 2024 podali celkovo 17 sťažností na reklamy odvysielané v súkromných televíziách Markíza a JOJ. Vyplýva to z výročnej správy Rady pre reklamu, ktorá považuje minulý rok za dôkaz toho, že samoregulácia reklamy na Slovensku funguje efektívne.

Sledovanie televízie.
Neprehliadnite

Markíza stopla pretáčanie reklám. Operátori sa bránia, boja sa reakcie divákov

Rada pre reklamu (RPR) obdržala za uplynulý rok 2024 dokopy 17 sťažností týkajúcich sa možného porušenia etických pravidiel v reklamách odvysielaných v súkromných slovenských televíziách združených v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS). Desať prípadov sa týkalo televízneho vysielania šíreného v rámci programových služieb spoločnosti Markíza –Slovakia a sedem podnetov obdržala rada na vysielanie spoločnosti MAC TV, ktorá je vysielateľom TV JOJ.

Všetky sťažnosti voči šíreniu mediálnej komerčnej komunikácie doručené RPR v roku 2024 boli nakoniec vyhodnotené ako neopodstatnené. Žiadna z posudzovaných reklám totiž neporušovala etické princípy a normy ustanovené v etickom kódexe rady. Na porovnanie, v roku 2023 obdržala RPR 29 sťažností na sedem rôznych reklám v televíznom vysielaní, pričom rozhodla, že etické pravidlá neboli tiež porušené ani raz.

„Vážime si dlhodobú odbornú prácu Rady pre reklamu a teší nás, že jej hodnotenie potvrdilo, že reklamné obsahy odvysielané v televíznom vysielaní v roku 2024 rešpektovali etické štandardy. Považujeme to za dôkaz zodpovedného prístupu našich televízií k divákom aj partnerom, a zároveň za potvrdenie, že samoregulácia v oblasti reklamy funguje efektívne,“ povedal predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík.

Čo prekážalo divákom?

Najviac námietok dostala rada ohľadne vysielania reklamy na výživový doplnok na podporu a skvalitnenie erekcie. Sťažovatelia namietali porušenie pravidiel ochrany maloletých. Poukazovali najmä na skutočnosť, že reklama síce bola do vysielania nasadená vo večerných hodinách, ale v čase, keď televíziu môžu sledovať aj maloletí, a tak by mohlo dôjsť k narušeniu ich fyzického, psychického alebo morálneho vývinu.

„Po prešetrení vysielania reklamy boli však sťažnosti vyhodnotené ako neopodstatnené, keďže neboli porušené etické pravidlá,“ skonštatovala RPR. Reklama podľa nej neobsahovala žiaden obsah takej intenzity alebo nevhodnosti, ktorý by ju vylučoval z vysielania.

Ochrany maloletých sa týkali aj sťažnosti na sponzorské odkazy na stávkovanie a tipovanie športových výsledkov vysielané počas dňa. Do vysielania však boli zaradené iba v rámci reklamných blokov pred, počas a po Majstrovstvách sveta v hokeji, keď vysielanie tohto druhu reklamy pravidlá kódexu umožňujú práve s ohľadom na športové zápasy.

Zvýšená hlasitosť a skrytá reklama

Viacero sťažovateľov namietalo aj zvýšenú úroveň hlasitosti. Šíritelia však technickým meraním a záznamom preukázali, že zvuková zložka reklamných oznámení a telenákupu zodpovedala technickým požiadavkám na hlasitosť podľa právneho predpisu.

Iné námietky sa dotýkali údajnej skrytej reklamy zobrazením log a názvov obchodných spoločností na pozadí obrazu počas ankety realizovanej v rámci spravodajského príspevku či umiestnenia názvu lieku na odeve lekára, ktorý bol súčasťou obrazového záberu spravodajského príspevku. V oboch prípadoch sa nepreukázalo, že by účelom zobrazenia bola propagácia konkrétnych produktov.

Ďalšie sťažnosti súviseli s potenciálnym poškodzovaním záujmov spotrebiteľov a zneužívaním ich dôvery, s odvysielaním reklamy na liehoviny a tiež s vysielaním reklamy, ktorá vyobrazovala okrem iného pár rovnakého pohlavia. Ani v týchto prípadoch sa nepotvrdilo porušenie etických pravidiel, ktoré navyše kladú vysoký dôraz na spoločenskú zodpovednosť zadávateľov reklám.

„Skutočnosť, že žiadna zo sťažností na nami vysielaný obsah nebola uznaná za opodstatnenú, svedčí o profesionalite a citlivosti, s akou k tvorbe reklamných blokov pristupujeme,“ uviedol generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega.

V prípade podozrenia na porušenie etických pravidiel vzťahujúcich sa na reklamu alebo jej šírenie sa môže na Radu pre reklamu obrátiť každý divák a zaslať jej podnet na preverenie. Ak Arbitrážna komisia po posúdení rozhodne, že reklama porušuje etické pravidlo, vydá pozitívny arbitrážny nález a vyzve šíriteľa, aby šírenie reklamy ukončil, reklamu upravil alebo úplne stiahol, prípadne prijal vhodné opatrenie na predchádzanie podobným porušeniam v budúcnosti.

„Teší nás, že vysielatelia si plne osvojili samoregulačné pravidlá pre oblasť mediálnej komerčnej komunikácie, dodržiavajú ich a stali sa prirodzenou súčasťou ich reklamnej praxe. Prispievajú tak nielen k ochrane spotrebiteľov, ale aj ku kultivácii reklamného prostredia,“ uviedla výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková.