Slovenská národná strana (SNS) opäť vzbudila pozornosť kontroverznou kampaňou. Tentoraz ide o bilbord s heslom „Zastavili sme financovanie LGBTI projektov.“ Tento vizuál opäť vyvoláva otázky nielen o relevancii takejto komunikácie v súčasnej polarizovanej spoločnosti, ale aj o stave politickej kultúry na Slovensku.
Vláda pritom len pred mesiacom schválila Monitorovaciu správu o stave extrémizmu v SR za obdobie rokov 2022 a 2023. Ministerstvo vnútra v správe uviedlo, že po teroristickom útoku na na Zámockej ulici v Bratislave v roku 2022 stúpla miera nenávistných prejavov aj voči LGBTI ľuďom.
Diskriminácia ako súčasť politickej agendy
SNS sa dlhodobo profiluje ako konzervatívna sila, ktorá odmieta liberálne hodnoty. Prerušenie financovania LGBTI projektov je len jedným z krokov, ktorými sa strana chváli. Dlhodobo ich deklaruje aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS), ktorá verejne vyhlásila, že „LGBTI+ mimovládky už od ministerstva kultúry nedostanú ani cent“. Podľa ministerky je dôvodom nepriaznivý stav verejných financií, ktoré sú po predošlých vládach „v kolapse“. Takéto rozhodnutia však vyvolávajú otázky o hodnotách, ktoré reprezentuje politická reprezentácia na Slovensku.
Billboard v bezprostrednej blízkosti rakúskej hranice, kde mnohí Slováci našli útočisko pred homofóbnou atmosférou doma, pôsobí provokačne. Podobné posolstvá môžu byť vnímané ako „pomsta“ pre tých, ktorí opustili krajinu pre liberálnejšie prostredie, zároveň však nesú riziko, že namiesto zjednocovania spoločnosti ešte viac prehlbujú už existujúce napätie. Polarizácia, ktorú tento krok podporuje, nie je len obrazom slovenskej politickej scény, ale aj jej kultúrnej úrovne.
Kritici takejto agendy na sociálnych sieťach upozorňujú, či by bola reakcia verejnosti rovnaká, ak by bol bilborde namiesto LGBTI komunity spomenutý iný cieľ – Rómovia, Židia či iné menšiny. Zároveň vyzývajú spoločnosť JCDecaux na odstránenie bilbordov. Spoločnosť JCDecaux sme požiadali o vyjadrenie, správu budeme aktualizovať.
Oslovili sme aj stranu SNS s otázkou, prečo si zvolili práve túto tému na marketingovú komunikáciu a koľko reklamných plôch a na aké obdobie majú zazmluvnených. Riaditeľka kancelárie predsedu SNS Zuzana Škopcová nás odkázala na článok zo začiatku roka o zastavení financovania LGBTI projektov pre mimovládne organizácie. Na otázku o počte zazmluvnených bilbordov neodpovedala.
Ako vnímajú takúto komunikáciu odborníci?
O vyjadrenie sme požiadali tiež odborníkov na marketingovú a mediálnu komunikáciu. Opýtali sme sa, či je takáto komunikácia politickej strany v súčasnej dobe relevantná, hoci je to jej agenda. Zaujímalo nás tiež, či by ako agentúra realizovali takéto zadanie.
„Posolstvo, ktoré má SNS na svojich bilbordoch, je za hranicou vkusu a etiky. Demokratická spoločnosť je založená práve na ochrane menšín, preto sa chváliť útokom na akúkoľvek menšinu považujem za niečo za hranou,“ uvádza Gabriel Tóth, riaditeľ New School Communications s tým, že jeho agentúra by určite prácu na takomto zadaní odmietla.
„Agenda, ktorú presadzuje a komunikuje SNS, zodpovedá roku, ktorý si na bilborde uvádzajú pod logom – čo je, predpokladám rok vzniku strany a zároveň aj rok, v ktorom sa reprezentanti tejto strany mentálne zasekli. Žiaľ, na istú časť populácie a voličstvo SNS toto fungovať bude. Ide o ľudí, ktorým imponuje, keď sa iným obmedzujú práva, či sa im priamo ubližuje. Takáto komunikácia však nemá čo hľadať v európskej krajine v treťom tisícročí a to, že patrí na okraj spoločnosti, ukazujú aj preferencie SNS, ktoré sa (podobne ako skutky a slová jej predstaviteľov) pohybujú na pokraji zúfalstva,“ hovorí Róbert Slovák, zakladateľ a kreatívny riaditeľ agentúry Slovak & Friends.
„Ak po viac než roku vo vláde je toto jediná vec, ktorá sa strane SNS „podarila“, opäť to len podčiarkuje nízku úroveň ich politickej kultúry,“ uvádza Kristína Labajová, strategička v Call Crispy. A ako by sa mala agentúra zachovať v prípade politického zadania? „Každá reklamná a mediálna agentúra má svoj vlastný morálny kompas, ale nemôžeme očakávať, že práve ony budú určovať hranice etiky a morálky v politickej reklame. Štandardom by ale malo byť umožniť zamestnancom vyhradiť si právo nezúčastniť sa kampaní, s ktorými majú etický problém: či už politických strán, stávkových spoločností alebo alkoholických značiek,“ dodáva.
Labajová tiež upozorňuje, že „ak má spoločnosť právo podávať podnety na Radu pre reklamu kvôli spermiám vo vianočnej reklame, mala by mať aj nezávislý orgán na posudzovanie politickej reklamy, keďže nejde o jediný prešľap“.
Morálny kompas politickej scény
Pre mnohé politické subjekty slúži polarizácia ako nástroj na mobilizáciu voličov bez snahy o spoločné riešenie problémov spoločnosti. Stávajú sa tak súčasťou problému, nie riešenia. V polarizovanej spoločnosti by malo byť prioritou budovanie mostov, nie ich rúcanie. Presne tak, ako to SNS deklarovala na jednom zo svojich starších bilbordov s heslom „Spájanie je cesta“.