V prímestskej doprave v okolí Prahy sa črtá dôležitý krok vpred. Električka po prvýkrát vyjde za hranice hlavného mesta a z Prahy zamieri aj do obcí v Stredočeskom kraji. Projekt predĺženia električkovej trate z Kobylís do stredočeských obcí Zdiby a Sedlec už disponuje platným územným rozhodnutím a blíži sa k realizácii.
Zdiby sa nachádzajú asi deväť kilometrov severne od centra Prahy a susedia jej mestskou časťou Dolné Chabry. Obec Sedlec leží asi dvanásť kilometrov severne od centra Prahy. Ak pôjde všetko podľa plánu, prvé električky vyrazia za hranice hlavného mesta v roku 2029.

Praha postaví obrovskú železničnú stanicu v podzemí, Bratislave vraj stačí malý 'facelift'

Električka ako riešenie dopravnej situácie
Každodenné kolóny a preplnené hlavné ťahy do Prahy si vyžadujú efektívne riešenie. Práve predĺženie električkovej trate má zmierniť nápor individuálnej automobilovej dopravy a ponúknuť obyvateľom stredočeského kraja pohodlnú a ekologickejšiu alternatívu.
„Individuálna automobilová doprava v Prahe dosahuje svoje limity. Aj napriek rozširovaniu Mestskej a Pražskej okružnej komunikácie ostávajú časté kolóny problémom. Predĺženie trate prispeje k lepšej bezpečnosti a zníženiu negatívnych dopadov dopravy v Prahe 8 aj v priľahlom Stredočeskom kraji,“ vysvetľuje krajský radný pre dopravu Petr Borecký (STAN).

Ako bude vyzerať nová trať?
Prvá časť novej električkovej trate bude dlhá 5,2 kilometra a obsahovať bude osem nových obojsmerných zastávok vrátane terminálu Sedlec. Okrem toho sa plánuje aj výstavba veľkokapacitného parkovacieho domu pre viac ako 800 vozidiel. Trať sa napojí na existujúci električkový uzol na križovatke ulíc Klapkova, Horňátecká a Ústecká, odkiaľ bude pokračovať cez Dolné Chabry a popri hlavnej ceste II/608 do obce Zdiby.
Jedným z najdôležitejších stavebných prvkov projektu bude nová mostná estakáda cez diaľnicu D8, ktorá okrem električkovej trate poskytne aj bezpečné chodníky pre peších a cyklistov. Tento úsek bude koordinovaný s plánovanou výstavbou Pražského okruhu v úseku Suchdol–Březiněves. Stavba bude realizovaná a uvedená do prevádzky naraz.

V Bratislave sa chystá niečo veľké: Po hlavnom meste budú premávať gigantické električky

Financovanie a budúcnosť projektu
Celkové náklady na výstavbu 25,4 kilometra dlhej trate sa odhadujú na viac ako 5 miliárd korún (približne 200 miliónov eur), pričom na investícii sa budú podieľať Praha a Stredočeský kraj. Predpokladá sa, že polovica financií by mohla pochádzať z doteraz nešpecifikovanej dotácie.
Projekt počíta aj s pruhmi pre cyklistov, chodníkmi či bezbariérovými prístupmi na zastávky. Súčasťou je komplexná rekonštrukcia existujúcich mostov na trase. Do budúcnosti sa uvažuje aj o ďalšom predĺžení trate smerom na Líbeznice a až do Odolenej Vody.
Nová električková trať medzi Kobylisami a Zdibmi predstavuje prelom v pražskej verejnej doprave. Nielenže zlepší prepravu cestujúcich, ale prispeje aj k čistejšiemu ovzdušiu a celkovej kvalite života v danej oblasti. Ak sa podarí splniť všetky plány, začiatok stavby odštartuje v roku 2027 a nová éra pražskej prímestskej dopravy bude realitou v roku 2029.
Električková sieť v Prahe je s dĺžkou takmer 150 km najväčšou električkovou sieťou v Prahe a jednou z najväčších na svete. Jej ďalší rozvoj, najmä v okrajových častiach mesta je zakotvený aj v Územnom pláne hlavného mesta Prahy z roku 1999.

Petržalská električka naberá na obrátkach: Vallo sľubuje skoré dokončenie, kedy bude realitou?

Bratislava nevie roky dokončiť električku v Petržalke. A púšťa sa do nového dopravného projektu

Nové Lido dostalo zelenú. Megaprojekty rozšíria centrum Bratislavy na druhý breh Dunaja

Istropolis odhalil finálnu podobu. Bratislava dostane kultúrnu halu pre tisícky ľudí

Bratislava bude mať štvrtý mrakodrap. Hlavné mesto sa mení na metropolu výškových budov
