Bratislava sa pripravuje na veľkú dopravnú zmenu. Hlavné mesto plánuje predĺženie Ružinovskej električkovej radiály, ktorá spojí mestskú časť Ružinov s Medzinárodným letiskom M. R. Štefánika. Tento projekt by mohol výrazne zmeniť dopravu v tejto oblasti a priniesť nové možnosti pre obyvateľov aj návštevníkov Bratislavy.

Riešenie pre preťaženú dopravu

Ružinov, ako jedna z hlavných obchodných a pracovných zón Bratislavy, čelí dopravným výzvam. Medzinárodné letisko M. R. Štefánika je aktuálne dostupné len prostredníctvom cestnej dopravy a čiastočne cyklotrasy. Pešia dostupnosť je obmedzená kvôli železničným tratiam a diaľnici D1, ktorá zónu pretína. Vzhľadom na neustále rastúcu preťaženosť bratislavských ciest a problémy s parkovaním je nutné hľadať inovatívne dopravné riešenia, ktoré odbremenia existujúcu infraštruktúru.

Električková doprava, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou mestskej hromadnej dopravy už od roku 1895, sa má stať kľúčovým riešením. Bratislava plánuje rozšírenie svojej električkovej siete, konkrétne Ružinovskej radiály, ktorá v prvej etape dosiahne biznis zónu na Galvaniho, v druhej obchodné centrum Avion a následne v tretej etape až samotné letisko.

Projekt má byť financovaný z verejných zdrojov. Celková investícia sa odhaduje na 131 až 137 miliónov eur, v závislosti od realizovaného variantu dĺžky trate.

Bratislava plánuje predĺženie Ružinovskej radiály až k Avionu a potom k letisku.
Zdroj: iMHD.sk
Bratislava plánuje predĺženie Ružinovskej radiály až k Avionu a potom k letisku.

Tri etapy predĺženia

Projekt predĺženia Ružinovskej radiály sa rozdelil na tri etapy, ktoré by mali byť postupne realizované:

1. etapa: Trať sa predĺži od konečnej zastávky na Astronomickej ulici, estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, až k plánovanej železničnej zastávke Ružinov na Ostredkoch. Táto etapa prinesie nové slučkové obratisko medzi železnicou a biznis zónou na Galvaniho ulici. Vznikla by tiež jedna nová zastávka. Celková dĺžka predĺženia by bola približne 1 kilometer, náklady sú odhadované vo výške 39 miliónov eur.

2. etapa: Električka bude pokračovať cez Galvaniho ulicu k obchodnému centru Avion a končiť pri obchodnom dome IKEA. Táto trasa by viedla v dnešnom zelenom páse medzi diaľnicou a parkoviskami obchodného centra. Bude zahŕňať jednu novú zastávku na úrovni parkoviska obchodného centra. Dĺžka trasy je podobná ako v prvej etape, približne 1 kilometer. Náklady sú odhadované vo výške 49 miliónov eur.

3. etapa: Posledná fáza predĺženia prepojí Avion s letiskom. Električka prekrižuje diaľnicu D1 a bude viesť paralelne s Ivanskou cestou. Konečná zastávka bude buď priamo pri termináli letiska, alebo pri plánovanej železničnej stanici. Na tejto trase sa uvažuje s dvomi zastávkami električky. Táto etapa by mohla dosiahnuť dĺžku buď 1,3 km (kratší variant), alebo 1,6 km (dlhší variant). Náklady sú odhadované od 41 do 49 miliónov eur podľa dĺžky trate.

Bratislava plánuje predĺženie Ružinovskej radiály k Avionu a potom až k Letisku M. R. Štefánika.
Zdroj: iMHD.sk
Bratislava plánuje predĺženie Ružinovskej radiály k Avionu a potom až k Letisku M. R. Štefánika.

Veľký prestupný dopravný uzol

V súčasnosti sú pre hlavné mesto najdôležitejšie prvé dve etapy, ktoré by mohli priniesť rýchlejší a efektívnejší spôsob dopravy do jednej z najrušnejších častí Bratislavy.

Prvým krokom k realizácii predĺženia električkovej trate po plánovanú železničnú zastávku Ružinov je zmena územného plánu hlavného mesta. Na vybudovanie navrhovaného električkového obratiska bude mesto tiež potrebovať získať do svojho vlastníctva pozemok, ktorý dnes vlastní súkromný investor. Za vysporiadanie pozemku plánuje mesto zmenou územného plánu umožniť zastavať jeho vlastníkovi iný pozemok.

Plánovaná výstavba železničnej zastávky Ružinov a nového záchytného parkovacieho domu prinesie ďalší významný prínos pre cestujúcich. Tento priestor na Ostredkoch sa postupne stane veľkým prestupným dopravným uzlom, ktorý prepojí mestskú a regionálnu dopravu.

Následné spojenie s letiskom by mohlo zvýšiť atraktivitu verejnej dopravy nielen pre cestujúcich, ale aj pre zamestnancov letiska a okolitých obchodných zón. O tom však bude mesto uvažovať, až keď bude lokalita okolo letiska generovať dostatočný počet pravidelných cestujúcich. V súčasnosti zabezpečujú spojenie s letiskom trolejbusy linky 61, ktoré premávajú z Hlavnej stanice. Priame spojenie Autobusovej stanice Mlynské nivy s letiskom nie je možné.

Predĺženie Ružinovskej električkovej radiály predstavuje dôležitý krok k zlepšeniu dopravnej infraštruktúry v Bratislave. Električková trať spájajúca Ružinov a letisko môže významne odľahčiť preťažené cesty a ponúknuť pohodlné a ekologické riešenie pre cestujúcich. Je to projekt, ktorý má potenciál zmeniť tvár mesta a jeho dopravu na dlhé roky dopredu.

Harbour Park
Neprehliadnite

Megaprojekt za miliardu, ktorý navždy zmení tvár Bratislavy. Po mrakodrapoch sa bude stavať...

Kampaň MIRRI SR na podporu eurofondov.
Neprehliadnite

Miliónová kampaň mala propagovať Slovensko. Bol v nej aj záber z Ruska, ministerstvo ju stiahlo

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Lidl a Kaufland prinášajú novú éru v platení. Česko už testuje, Slovensko sa zatiaľ pripravuje

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Umelá inteligencia dobýja aj svet logistiky. Dokáže nahradiť človeka a ohroziť pracovné miesta?