Praha plánuje rozvoj železnice a regionálnu dopravu chce presunúť pod zem. Pod hlavnou železničnou stanicou v Prahe by v budúcnosti mala vzniknúť obria dvojposchodová stanica, kde sa budú krížiť dva železničné tunely s piatimi podzemnými zastávkami v meste. Regionálna vlaková doprava by sa tak mala úplne presunúť pod zem, zatiaľ čo diaľková zostane na povrchu.

Projekt predstavil český minister dopravy Martin Kupka spolu so Správou železníc. V rámci neho v centre Prahy vzniknú dve tunelové trasy dlhé viac ako 10 kilometrov a päť nových staníc. Podzemné zastávky sú okrem hlavnej stanice plánované aj na Václavskom a Karlovom námestí, v Karlíne a na Florenci, kde sa nachádza aj hlavná autobusová stanica.

„Tunely sa pretnú v dvoch úrovniach v centrálnej stanici pod hlavnou stanicou. Jeden povedie pod súčasnými podchodmi na nástupište, druhý bude ešte o úroveň nižšie. Obe časti stanice prepojí tunel s eskalátormi. Vestibuly sa budú nachádzať na námestí Winstona Churchilla a v novej hale hlavného nádražia,“ priblížil budúcu podobu pražského železničného uzla český minister dopravy.

V Prahe vznikne pod hlavným nádražím dvojpodlažná železničná stanica s ďalšími štyrmi podzemnými zastávkami na Václavskom námestí, Karlovom námestí, v Karlíne a Florenci.
Zdroj: ČTK/České ministerstvo dopravy
V Prahe vznikne pod hlavným nádražím dvojpodlažná železničná stanica s ďalšími štyrmi podzemnými zastávkami na Václavskom námestí, Karlovom námestí, v Karlíne a Florenci.

Celkové náklady projektu sú odhadnuté na 185 miliárd korún (približne 7,4 miliardy eur), minister počíta tiež s významnou podporou od Európskej únie z programu CEF 3 (Nástroj pre prepojenie Európy). O potrebe podzemnej železnice sa podľa ministra hovorí už od 60. rokov minulého storočia. Na aktuálnej štúdii sa začalo pracovať pred štyrmi rokmi, stavať by sa malo v rokoch 2035 až 2047.

Podľa riaditeľa odboru prípravy stavieb Správy železníc Pavla Paidara bude kapacita tunela 16 vlakov za hodinu v každom smere, čo znamená, že každé tri minúty ním môže prechádzať vlak. „Nové trasy pomôžu oddeliť diaľkovú a regionálnu dopravu. Tým sa udrží komfort cestovania, navyše pri minimálnom vplyve na životné prostredie,“ sľubuje Paidar.

Železnicu pod zemou chce aj Penta

S podzemnou železnicou v Prahe počíta vo svojich plánoch tiež spoločnosť Penta, ktorá vlastní pozemky v okolí hlavného nádražia, v Karlíne i na Florenci, vrátane autobusového nádražia.

„Plánované železničné spojenie v podzemí Prahy vnímame ako mimoriadnu príležitosť, ako v spolupráci s mestom i Správou železníc rozvíjať tak samotné hlavné nádražie, ako aj zastávku Karlín v území stávajúceho autobusového nádražia Florenc,“ uviedol obchodný riaditeľ Penta Real Estate Pavel Streblov.

Modernizácia Masarykovho nádražia v Prahe.
Zdroj: Penta Real Estate
Modernizácia Masarykovho nádražia v Prahe.

Bratislave stačí 'facelift'

Hlavná železničná stanica v Bratislave je dlhé roky hanbou hlavného mesta, ktorý nespĺňa štandard dopravného uzla európskej metropoly. Jej obnove sa chceli venovať všetky vlády, ale aj vedenia bratislavského magistrátu. Veľkú rekonštrukciu pred rokmi plánovalo hlavné mesto spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy, železnicami a bývalou vládou.

Nové vedenie rezortu dopravy však rozsiahlu rekonštrukciu hlavnej stanice v Bratislave zmietlo zo stola. Minister dopravy Jozef Ráž koncom minulého roka predstavil ambiciózny projekt novej železničnej stanicu v Stupave s názvom Bratislava – Západ. Bude slúžiť ako prestupný uzol pre vysokorýchlostné vlaky, ktoré budú spájať Bratislavu s Viedňou, Budapešťou a Prahou. „Tento projekt výrazne odľahčí bratislavskú hlavnú železničnú stanicu, kde dnes musia všetky vlaky končiť,“ vysvetlil minister.

Zároveň sa vyjadril , že obyvatelia hlavného mesta nemusia obávať, že by prišli o hlavnú stanicu prišli. „Tá zostane navždy v Bratislave,“ zdôraznil Ráž. Nový projekt v Stupave by podľa neho odľahčil hlavnú stanicu, ktorá je dnes pre vlaky aj koncovou stanicou, čo znamená, že tam prebieha údržba vlakov, upratovanie či výmena lokomotív. Po novom by sa tieto procesy diali v Stupave.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.
Zdroj: ŽSR
Hlavná železničná stanica v Bratislave.

Železničná stanica v Bratislave tak naďalej zostáva problémom. Hoci je jej rekonštrukcia nevyhnutná, minister skonštatoval, že rozsiahle plány, o ktorých sa kedysi hovorilo, nebudú realizovateľné. Zároveň dodal, že menšie vylepšenia a modernizácia sú v pláne.

„Súčasná hlavná stanica v Bratislave predpokladá rekonštrukciu. Železnice Slovenskej republiky v krátkom čase vyhlásia verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie a hlavná stanica sa konečne dočká 'faceliftu'. To znamená žiadne megalomanské plány, lebo by bol treba zrušiť celý jeden rad domov na Jaskovom rade, čo neprichádza do úvahy. Hlavná stanica bude zrekoštruovaná a celé 'servisné' zázemie sa presunie do Stupavy,“ uviedol minister Ráž. O termínoch zatiaľ rezort dopravy nehovorí.

Budova hlavnej železničnej stanice v Bratislave.
Zdroj: YouTube/Ministerstvo dopravy
Budova hlavnej železničnej stanice v Bratislave.
Hlavná železničná stanica v Bratislave.
Neprehliadnite

Presunie sa hlavná stanica do Stupavy? Minister objasňuje, či rýchlovlaky zastavia v Bratislave

Vlaky.sk
Neprehliadnite

Praktický sprievodca alebo iba prehľad odkazov? Štát spustil nový web vlaky.sk

OC Klokan
Neprehliadnite

V blízkosti Bratislavy pribudnú dve obchodné centrá, na obzore sú ďalšie na celom Slovensku

Ilustračné foto
Neprehliadnite

V Bratislave sa chystá niečo veľké: Po hlavnom meste budú premávať gigantické električky