Sociálne siete sa po prvý raz stali hlavným komunikačným kanálom, z ktorého čerpá správy najviac Američanov. Vyplýva to zo správy Inštitútu Reuters pre štúdium žurnalistiky (RISJ). Vďaka popularite medzi mladšími ľuďmi tak sociálne siete predbehli televízne spravodajstvo, ktoré stále preferuje najmä staršia generácia.
Naopak, na Slovensku je trend opačný – využívanie sociálnych sietí aj internetových platforiem na získavanie správ klesá. Pokles však zaznamenávajú aj ďalšie médiá.

Slováci už neveria TikToku. Aj pre mladých je dôveryhodnejšia úplne iná sociálna sieť
Podľa RISJ podiel Američanov, ktorí sa informujú prostredníctvom sociálnych sietí, výrazne rastie. V aktuálnom prieskume uviedlo 54 % respondentov, že čerpajú správy zo sociálnych sietí – hoci nemusia byť ich hlavným zdrojom. Po prvý raz tak tento podiel prevýšil televíziu, ktorú sleduje každý druhý Američan, a tiež iné online platformy. Medziročný nárast v prípade sociálnych sietí predstavuje šesť percentuálnych bodov.
„Zmeny sú vo veľkej miere spôsobené mladšími vekovými skupinami,“ uvádza správa. Pre Američanov vo veku 18 až 54 rokov sú sociálne siete hlavným zdrojom informácií. Dokonca aj v skupine 45 až 54 rokov dominujú sociálne siete s 34 % pred televíziou, ktorá je hlavným zdrojom len pre 28 % respondentov. Televízia však stále prevláda medzi ľuďmi nad 55 rokov.
Medzi Američanmi sú populárni niektorí komentátori a novinári, ktorí publikujú priamo na sociálnych sieťach a platformách ako YouTube či X (bývalý Twitter). Podľa prieskumu si výstupy moderátora Joea Rogana všimlo počas týždňa pred zberom dát 22 % respondentov, komentátora Tuckera Carlsona zas 14 %. „Niektoré z týchto najpopulárnejších osobností mimoriadne oslovujú mladých mužov, pravicovo orientované publikum a ľudí s nízkou dôverou v tradičné médiá,“ dodáva RISJ.

Televízor ako vstupná brána k obsahu: Čo sledujeme najradšej a prečo?
Na Slovensku, naopak, používanie sociálnych sietí na získavanie správ klesá. Tento rok ich ako zdroj uviedlo 47 % respondentov, zatiaľ čo v roku 2017 ich bolo až 58 %. Dlhodobo však klesajú podiely všetkých typov médií. Napríklad televíziu ako zdroj informácií uvádzalo v roku 2017 až 86 % respondentov, kým v roku 2025 už len 68 %. V prípade tlače podiel klesol z 29 % na 9 %. Rádio nebolo do prieskumu zahrnuté.
Dôvera Slovákov v médiá medziročne klesla o 2 percentuálne body na 23 %, čo je najnižšia úroveň za posledných deväť rokov, odkedy Reuters Institute monitoruje aj Slovensko. Nižšie skóre spomedzi krajín východnej Európy dosiahlo len Maďarsko (22 %). Predbehli nás Rumunsko, Bulharsko (obe krajiny 26 %), Srbsko (27%), Česko (33 %) a Poľsko s najvyššou dôverou v médiá (47 %).
Najdôveryhodnejšie slovenské médiá
Najvyššiu dôveru dosiahla aj tento rok spravodajská televízia TA3, ktorú označilo ako dôveryhodnú 51 % respondentov. Nasleduje STVR (48 %) a Rádio Expres (47 %). Komerčné televízie Markíza a JOJ považuje za dôveryhodné výrazne menej ľudí – TV JOJ 44 % a TV Markíza 39 %.
Spomedzi spravodajských portálov dôveruje najviac ľudí Hospodárskym novinám (44 %), nasledujú Aktuality (42 %) a Pravda so SME (zhodne po 38 %).

6 z 10 Slovákov prešlo na streamovacie služby. Dôvody odhaľuje exkluzívny prieskum
RISJ uskutočnila prieskum v 48 krajinách sveta. Na Slovensku sa ho zúčastnilo 2013 respondentov prostredníctvom online dotazníka. Tento spôsob však môže znevýhodniť skupiny s obmedzeným alebo žiadnym prístupom k internetu – najmä seniorov a nízkopríjmové skupiny. RISJ však upozorňuje, že v krajinách s vysokou mierou internetového pokrytia je toto skreslenie minimálne. Na Slovensku používa internet 90 % populácie, v USA 93 %.