Sociálne siete už dávno nie sú len miestom na zábavu či kontakt s priateľmi. Stali sa vážnym konkurentom tradičných médií, najmä televíznemu spravodajstvu. Mnohí ľudia ich dnes používajú ako hlavný zdroj informácií o dianí doma i vo svete. Zaujímavé však je, že práve v tejto role im dôverujeme viac, než keď nás majú inšpirovať pri nakupovaní produktov – a už vôbec im neveríme, ak ide o spracovanie našich osobných údajov.

Kde hľadajú Slováci fakty? Televízne spravodajstvo má silného konkurenta
Neprehliadnite

Kde hľadajú Slováci fakty? Televízne spravodajstvo má silného konkurenta

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu, ktorý hodnotil dôveryhodnosť štyroch vybraných sociálnych sietí – Facebook, Instagram, TikTok a YouTube – v troch rôznych oblastiach: ako zdroj správ, v kontexte nakupovania a pri ochrane osobných údajov.

Informácie áno, reklama a súkromie nie

Slováci a Slovenky sociálnym sieťam najviac dôverujú ako nástroju na získavanie informácií o aktuálnom dianí. Tento typ dôvery je vyšší než v prípade nákupného vplyvu či spracovania osobných údajov. Práve nakladanie s dátami je pre ľudí najcitlivejšou témou – v tejto oblasti sociálne siete pohoreli naprieč všetkými generáciami.

Zaujímavosťou je, že aj keď sociálne siete neslúžia primárne ako spravodajské médiá, významná časť populácie ich tak vníma a aktívne využíva pri získavaní informácií o aktuálnom dianí doma a vo svete.

Ľuboš Blaha zo Smeru počas svojho vystúpenia v Európskom parlamente.
Neprehliadnite

Králi alternatívnych médií: Kto stojí za lavínou manipulatívneho obsahu?

YouTube boduje naprieč generáciami, TikTok sklamal aj svojich

Najvyššie skóre dôveryhodnosti získal YouTube, a to najmä ako zdroj správ. Túto platformu vnímajú ako dôveryhodnú naprieč všetkými vekovými skupinami, od najmladších až po seniorov. Najvyššie zaznamenané skóre bolo 57,4 bodu zo 100 a patrilo práve YouTube.

Na opačnom konci rebríčka skončil TikTok. Prekvapivo, aj medzi svojimi najväčšími používateľmi – mladou generáciou Z (18 – 28 rokov) – získal slabé hodnotenie, predovšetkým v otázke ochrany súkromia. Mladí Slováci teda túto čínsko-americkú platformu síce často používajú, no v dôveryhodnosti jej dávajú horšie známky než ich starší súrodenci z generácie Mileniálov (28 – 44 rokov) a miestami dokonca aj ako stredná generácia X (45 – 60 rokov).

NMS Market Research Slovakia
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Seniori sú voči sociálnym sieťam najviac skeptickí

Najnižšiu mieru dôvery vyjadrili ľudia nad 61 rokov, teda tzv. generácia Baby Boomers. Obzvlášť opatrní sú pri otázke spracovania osobných údajov. Naopak, najdôverčivejšou skupinou sú Mileniáli – teda ľudia vo veku 28 až 44 rokov.

Pre úplnosť informácií treba podotknúť, že sociálne siete celkovo nie sú považované za veľmi dôveryhodné. Od maximálnej hodnoty 100 bodov boli jednotlivé hodnoty skóre vzdialené. Najvyššie skóre dosiahlo hodnotu 59,8 bodov zo 100 a vzťahovalo sa ku dôveryhodnosti Youtube ako zdroja informácií o dianí vo svete očami generácie Z.

NMS Market Research Slovakia
Zdroj: NMS Market Research Slovakia

Aj napriek týmto rozdielom medzi jednotlivými platformami a generáciami však platí jedno: sociálne siete celkovo nepožívajú vysokú mieru dôvery. Ani jedna zo sledovaných oblastí nepresiahla hranicu 60 bodov zo 100. Najvyššie skóre dosiahlo hodnotu 59,8 bodov zo 100 a vzťahovalo sa ku dôveryhodnosti YouTube ako zdroja informácií o dianí vo svete očami genenerácie Z. A to aj napriek tomu, že ich mnohí používajú denne a považujú ich za relevantný zdroj informácií.

Online prieskum realizovala prebiehal prieskumnej agentúry NMS Market Research Slovakia v apríli 2025 na vzorke 1 012 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie Slovenska vo veku 18+ rokov.