Doteraz patril medzi posledné veľké komunikačné platformy bez reklám. To sa mení. WhatsApp, patriaci pod technologický gigant Meta zastrešujúci Facebook aj Instagram, začína po novom používateľom zobrazovať reklamy. Firma zároveň uisťuje, že ich osobné konverzácie zostanú aj naďalej mimo dosahu inzercie.
Reklamy áno, ale len mimo chatu
Používatelia WhatsAppu sa zatiaľ nemusia obávať, že by ich medzi správami od priateľov začali otravovať bannery či sponzorované odkazy. Nové reklamné formáty sa budú zobrazovať výhradne v záložke Novinky, kde sa nachádzajú statusy (obdoba príbehov z Instagramu) a odoberané kanály. WhatsApp tvrdí, že túto sekciu denne navštívi 1,5 miliardy používateľov, čím sa stáva atraktívnym priestorom pre inzerciu aj monetizáciu obsahu.

Tri nové formáty, ktoré menia pravidlá
Meta predstavila hneď niekoľko noviniek, ktoré smerujú k väčšiemu prepojeniu aplikácie so svetom reklamy:
Predplatné kanálov – svoj obľúbený kanál budete môcť podporovať tak, že si ho predplatíte a za mesačný poplatok budete odoberať exkluzívne novinky.
Sponzorované kanály – v adresári sa začnú zobrazovať aj platené záznamy. Tvorcovia tak môžu investovať do viditeľnosti svojich kanálov podobne ako na Facebooku či Instagrame.
Reklamy v statusoch – cez celú obrazovku sa v statusoch začnú zobrazovať reklamy podobne ako na iných platformách skupiny Meta.
„Tieto nové funkcie sa budú zobrazovať iba na karte Novinky, nie v osobných chatoch. To znamená, že ak WhatsApp používate iba na chatovanie s priateľmi a blízkymi, vaše prostredie sa nijak nezmení,“ zdôrazňuje Meta.
Meta sľubuje ochranu súkromia
Zavádzanie reklamy sprevádzajú opatrné vyjadrenia o ochrane súkromia. Osobné správy, hovory ani skupiny nebudú nijak ovplyvnené, tvrdí spoločnosť. Tieto časti zostávajú end-to-end šifrované, takže ani Meta ich nemôže čítať. „Vaše osobní správy, hovory ani skupiny, v ktorých ste, nebudú použité na určovanie toho, aké reklamy sa vám majú zobrazovať,“ deklaruje spoločnosť.
Na cielenie reklamy sa však bude používať „obmedzené množstvo informácií“ – ako napríklad krajina, preferovaný jazyk, sledované kanály alebo interakcie s reklamami. V prípade, že má používateľ prepojený WhatsApp s tzv. Centrom účtov (kde sú aj jeho účty z Facebooku či Instagramu), Meta použije aj údaje z týchto služieb.
Spoločnosť ubezpečuje, že telefónne čísla nepredá inzerentom, a na výber zobrazovaných reklám nebude používať osobné správy, hovory ani skupiny. Pre niektorých používateľov však môže byť spustenie reklám nepríjemným signálom, že WhatsApp sa čoraz viac približuje ostatným sociálnym sieťam, pričom si ho obľúbili práve pre jeho jednoduchosť bez komerčných vplyvov.
Meta tvrdí, že nové formáty vznikali celé roky s dôrazom na nerušivosť a oddelenie od osobných konverzácií. Záložka Novinky má podľa nej slúžiť ako priestor na objavovanie nových značiek, tvorcov a zaujímavého obsahu.