Satira je na Slovensku silnou zbraňou – nielen proti moci, ale aj proti každodennej frustrácii. V online svete, kde sa politická absurdita mení na virálny vtip rýchlejšie než premiér stihne zmeniť názor, dominujú stránky ako Zomri či Fero. Nová analýza agentúry New School Communications, ktorá mapovala dianie na sociálnych sieťach od 1. januára do 31. mája 2025, ukazuje, ktoré satirické profily naozaj hýbu verejnou debatou – a kto len zbiera lajky bez skutočného vplyvu.
Tisíce vtipov, milióny interakcií
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že najvplyvnejšou stránkou je Fero (komik František Košarišťan, známy pod pseudonymom Fero Joke), ktorý má na Facebooku viac než 472-tisíc fanúšikov.
Profil Zomri síce mierne zaostáva v počte sledovateľov (433-tisíc), no v skutočnosti je kráľom interakcií (lajkovanie, komentovanie, zdieľanie, posielanie správ, alebo iné formy zapojenia sa do obsahu alebo komunikácie).
Zomri na Facebooku generovalo viac než 5,8 milióna interakcií, čo je takmer deväťnásobok toho, čo získal Fero (683-tisíc). Vysoký počet interakcií (viac ako 1,5 milióna) má profil Adolf Snehuliak, ktorý pritom sleduje „len“ 49 110 ľudí.
Zomri valcuje vplyvom
Na Instagrame vedie rovnako profil Fero – má dokonca až 521-tisíc sledovateľov. Zomri síce mierne zaostáva v počte sledovateľov (389-tisíc), no aj na tejto sociálnej sieti je kráľom interakcií s ešte výraznejším náskokom. Zaznamenal vyše 8 miliónov interakcií oproti Ferovým 1,2 milióna. Satira má teda svojich kráľov, aj keď nie vždy je rozhodujúci počet sledovateľov. Dôležité je aj to, ako veľmi dokážu ľudí vtiahnuť.
Zažiarili aj menšie profily
V čase, keď sa značky a médiá predbiehajú v zbieraní followerov, analytici upozorňujú na dôležitý ukazovateľ – miera zapojenia (engagement rate). Ten hovorí o tom, ako veľmi fanúšikovia reagujú na obsah. A tu zažiarili aj menšie profily.
Na Facebooku vedie stránka Rusko Ukrajina Online s priemernou hodnotou 8,17 interakcie na fanúšika, čo je výnimočne silný výsledok. Nasleduje Adolf Snehuliak (6,29) a Kancelária Koordinátora úderky (3,25). Aj keď tieto stránky nemajú státisíce sledovateľov, ich obsah dokáže výrazne aktivizovať publikum a podnecovať ho k silnej spätnej väzbe.
Na Instagrame dominujú v miere zapojenia profily zomriofficial (priemerný počet interakcií na jedného fanúšika 4,22) nasledovaný Výborom pre verejné blaho (2,89) či Gamble Prophet (2,33). Zaujímavosťou je, že sa v top rebríčku objavil aj karikaturista Jozef Gertli DANGLÁR s hodnotou 2,25, čo ukazuje, že aj menšie profily dokážu efektívne aktivizovať svoje publikum.

Poskytovanie služieb TV archívu má dohru. Markízu prešetruje štát
Satira ako lakmusový papierik spoločnosti
Výsledky analýzy potvrdzujú, že slovenský internet miluje politickú satiru a aj viaceré menšie alebo menej známe profily dosahujú nadpriemerné hodnoty miery zapojenia. Zatiaľ čo Zomri vytvára široké publikum a rezonuje s aktuálnym dianím, menšie profily budujú silnú komunitu, ktorá reaguje aktívne a často lojálne. Profily s vysokou mierou zapojenia sú v mnohých ohľadoch vplyvnejšie než tie, ktoré majú iba široký dosah.
V čase, keď sa algoritmy čoraz viac snažia predikovať, čo chceme vidieť, a politici bojujú o každú pozornosť, satira zostáva tým, čo reaguje rýchlo, ironicky a často presnejšie než večerné správy. A práve preto ju Slováci lajkujú, komentujú a zdieľajú – miliónkrát. Satirické účty sa tak stávajú nielen zdrojom zábavy, ale aj relevantným indikátorom spoločenského napätia a nálad.