V roku 2024 používa sociálne siete viac Slovákov ako kedykoľvek predtým. Nový prieskum agentúry Go4insight odhaľuje, že sociálne siete sú neodmysliteľnou súčasťou každodenného života väčšiny populácie a ich využívanie sa stáva čoraz intenzívnejším. Prieskum ukázal, že až 70 % Slovákov trávi čas na sociálnych sieťach denne a 60 % z nich ich využíva niekoľkokrát denne.

Nárast oproti roku 2022 je značný. Denne používa sociálne siete o 9 % viac Slovákov. Penetrácia, teda počet ľudí, ktorí používajú sociálne siete aspoň občas, sa ustálila na 86 %, čo naznačuje, že väčšina populácie je už na sieťach prítomná a používanie sa sústredí najmä na ich intenzitu. Sociálne siete vôbec nevyužíva len 14 % obyvateľstva.

Mladí dominujú, seniori prekvapujú

Najaktívnejšími užívateľmi sociálnych sietí sú mladí ľudia vo veku do 26 rokov, z ktorých až 94 % používa sociálne siete každý deň. Prekvapivo však najrýchlejší nárast v používaní sociálnych platforiem zaznamenali ľudia nad 60 rokov, z ktorých 40 % trávi na sociálnych sieťach čas denne. Tento vývoj ukazuje, že aj staršie generácie stále viac objavujú svet sociálnych médií, hoci s rastúcim vekom postupne klesá intenzita a frekvencia používania sietí.

Ilustračné foto
Zdroj: Shutterstock
Ilustračné foto

Facebook stále kráľom, TikTok najrýchlejšie rastie

Facebook zostáva najpopulárnejšou sociálnou sieťou na Slovensku. Denne ho používa 60 % populácie, pričom celkovo ho využíva až 80 % Slovákov. Hoci Facebook si udržiava silnú pozíciu aj medzi mladými ľuďmi, najlepšie zasahuje aj najstaršiu cieľovú skupinu.

YouTube je druhou najpopulárnejšou sieťou, ktorú denne používa tretina Slovákov a celkovo približne tri štvrtiny obyvateľstva. Táto platforma je obľúbená medzi všetkými vekovými skupinami, no najčastejšie ju používajú mladí ľudia vo veku 15-26 rokov. Je ideálnym miestom na sledovanie videí od hudby až po vzdelávací obsah.

Facebook
Neprehliadnite

Facebook sa úplne mení. Novým dizajnom a funkciami chce osloviť najmä mladších používateľov

Instagram sa umiestnil na treťom mieste a jeho popularita stúpa, najmä medzi mladými vo veku 15-26 rokov. Denne ho používa štvrtina Slovákov, čo je o 4 % viac ako v roku 2022.

TikTok, ktorý je jednoznačne obľúbený medzi najmladšou generáciou do 26 rokov, zaznamenal najväčší nárast – denné používanie narástlo až o 8 %. Celkové využívanie je na úrovni približne tretiny obyvateľov Slovenska.

Prvú päticu najpoužívanejších sociálnych sietí na Slovensku uzatvára Pinterest. Obľubujú ju všetky generácie, no ako každá sociálna sieť, svoju hlavnú cieľovú skupinu má medzi mladými ľuďmi. Pinterest je špecifický tím, že hoci ho využíva aspoň občas štvrtina slovenskej populácie, no na dennej báze je to pomerne málo intenzívne (menej ako 5% Slovákov).  

Prieskum: Využívanie sociálnych sietí na Slovensku.
Zdroj: Go4insight
Prieskum: Využívanie sociálnych sietí na Slovensku.

Nové siete na vzostupe

Zatiaľ čo tradičné platformy ako Facebook a YouTube si udržujú dominujúce postavenie a dokázali aj rozšíriť svoju používateľskú základňu, prieskum tiež ukázal rastúci záujem o nové sociálne siete. Discord a Threads, nová sieť od spoločnosti Meta, sa začínajú udomácňovať medzi používateľmi a čoraz viac Slovákov ich už zaradilo do svojho každodenného digitálneho života.

Sociálne siete sa stali dôležitým prvkom každodenného fungovania Slovákov – od komunikácie cez zábavu až po prácu. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi je viditeľný nárast intenzity používania všetkých veľkých sociálnych sietí. V roku 2024 je jasné, že ich neustále rastie a mení spôsob, akým ľudia interagujú so svetom okolo seba.

Ilustračné foto.
Zdroj: Shutterstock
Ilustračné foto.

O prieskume: Prieskum výskumnej agentúry Go4insight bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov z populácie Slovenska vo veku 15-79 rokov. Zber dát bol uskutočnený kombináciou osobného (60% vzorky) a online dopytovania (40% vzorky). Prieskum bol realizovaný rovnakou metodológiou aj v predchádzajúcich rokoch.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Sociálne siete: Sloboda slova alebo aréna urážok? Kde sa končí názor a začína sa nenávisť?

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Prieskum odhaľuje: Slováci vymenili weby s prácou za sociálnu sieť. Je z nej biznisový kanál

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Televízna reklama už oslovuje len starších. Kde objavujú nové značky mladší zákazníci?

Kampaň MIRRI SR na podporu eurofondov.
Neprehliadnite

Miliónová kampaň mala propagovať Slovensko. Bol v nej aj záber z Ruska, ministerstvo ju stiahlo

muž a žena  - televízia - sledovanie televízie - diaľkový ovládač - pukance - popcorn
Neprehliadnite

S reklamou nemáme trpezlivosť! Pretáča ju väčšina Slovákov

Na snímke poslanec NR SR Igor Matovič (Slovensko)  počas 12. schôdze NRSR v Bratislave 16. apríla 2024. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Matovič: Sme doslova zakázaní v médiách. Jeho hnutie má zablokovaný Facebook, našiel vinníka

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Kto ovládol slovenský internet v septembri? Prehľad najnavštevovanejších webov a vydavateľov