Ministerstvo investícií (MIRRI) na čele s Richardom Rašim (Hlas-SD) spúšťa novú mediálnu kampaň, ktorá má za cieľ prezentovať dôležitosť podpory z eurofondov poskytovaných v rámci Programu Slovensko a zvyšovať tak povedomie o ich pozitívnom prínose.

„Tento program, ktorý spravuje takmer 13 miliárd eur, je kľúčovým nástrojom na zlepšenie kvality života v slovenských regiónoch,“ uvádza rezort. Kampaň sa realizuje z prostriedkov Programu Slovensko určených na informovanie širokej verejnosti o podpore z fondov EÚ a zvyšovanie povedomia o prospešnosti fondov EÚ.

Kampaň sa prostredníctvom štyroch spotov zameriava na rôzne oblasti spoločenského života. Jej hlavným posolstvom je podľa ministerstva prezentovať „dobre využité eurofondy pre zveľadenie a obnovu našej krajiny, ktorá je aj vďaka eurofondom, skvelým miestom pre život“. Prebiehať bude počas jesene 2024 vo vybraných televíziách, rozhlase a online médiách.

Sporné zábery Slovenska

Problémom je, že v jednom zo štyroch spotov nákladnej kampane boli použité zábery z fotobanky, ktoré sú pôvodom z Ruska, na čo upozornil Andrej Kmeťo z kreatívneho štúdia IDEAS & INNOVATIONS, ktorý v minulosti pracoval na kampaniach ministerstva investícií.

„Ako mali u Mečiara bilbordy "Krajina nášho srdca" so Švajčiarskom a dorobeným Kriváňom, tak majú u Rašiho "Krajinu, kde sa staráme o regióny" so zábermi z Ruska,“ upozornil Kmeťo na sociálnej sieti. „Švajčiarsko sa ešte dá odpustiť s tabuľkou čokolády v ústach, ale z Ruska s jeho vojnou v susednom regióne je nechuť,“ píše.

„Hovoriť o Slovensku vo veľkej mediálnej kampani a používať footage zábery znamená dávať si obrovský pozor, odkiaľ tie zábery sú. Tento spot fakt nevyšiel, lebo namiesto slovenského regiónu je záber z Ruska. O niektorých ďalších pochybujem tiež. V porovnaní s budgetom kampane to je žiaľ amatérčina,“ uviedol Kmeťo a priložil aj sporný záber zo spotu so zdrojom z fotobanky.

Záber použitý v spote
Zdroj: LinkedIn / Andrej Kmeťo
Originálny záber natočený v Rusku.
Zdroj: LinkedIn / Andrej Kmeťo

Ministerstvo spot stiahlo

Ministerstvo investícií po upozornení sporný spot stiahlo a agentúra ho musí prepracovať. „O každej dobrej kampani sa hovorí a ani táto nie je výnimkou. V jednom zo štyroch spotov dodávateľská agentúra použila záber z fotobanky, ktorý mohol vzniknúť mimo Slovenska, čím porušila zadanie. Preto sme tento spot z kampane stiahli a agentúra ho musí prepracovať. Zároveň ďakujeme bývalému zamestnancovi, že nás na záber nepochádzajúci zo Slovenska upozornil," uviedol rezort v stanovisku.

Pozrite si ostatné tri spoty z kampane:

Len pred pár dňami čelilo podobnej kritike ministerstvo vnútra v súvislosti s novými pasmi. Cestovné doklady majú nové ochranné prvky, medzi nimi aj reliéfnu tlač na obale dokladu a vlastný dizajn každej dvojstrany. Sú na nich vyobrazené všetky krajské mestá a osem slovenských kultúrnych pamiatok zo zoznamu UNESCO.

Facebooková stránka Slovenský folklór bez fejku však upozornila, že čičmianske ornamenty sú identické s tvorbou grafickej dizajnérky z Poľska, ktorú ponúka v internetových fotobankách.

Nový pas podľa rezortu pripravovali najmä interní zamestnanci. Ministerstvo by chcelo v krátkom čase pripraviť aj nový dizajn pre občianske preukazy.