V digitálnej dobe sa významne mení spôsob, akým konzumujeme správy. Sociálne siete sa stali hlavným bojiskom o pozornosť publika a zápasiskom medzi tradičnými médiami a individuálnymi novinármi je intenzívnejšie ako kedykoľvek predtým.

Čoraz častejším zdrojom informácií na sociálnych sieťach sú jednotliví novinári. Nezriedka je ich dosah v stovkách tisíc ľudí a stávajú sa tak alternatívou k sledovaniu profilov spravodajských médií alebo televízií. Kto teda na sociálnych sieťach naozaj dominuje? Agentúra New School Communications sa na to pozrela detailnejšie.

Na snímke logo počas otvorenia prvého obchodu reťazca Biedronka na Slovensku v obci Miloslavov v okrese Senec v stredu 5. marca 2025. Reťazec Biedronka, súčasť spoločnosti Jerónimo Martins, oficiálne vstúpil na slovenský maloobchodný trh. Pred otvorením prvej predajne v Miloslavove neďaleko Bratislavy spoločnosť pripravila nové distribučné centrum vo Voderadoch pri Trnave, kde bude logistiku reťazca Biedronka podporovať tím 66 ľudí. V Poľsku je Biedronka najväčším diskontným reťazcom s potravina
Neprehliadnite

Túžia Slováci po nových značkách? Prieskum ukázal, či vítajú príchod Biedronky

Facebook patrí bulváru

Facebook ostáva najmocnejšou platformou pre tradičné médiá, najmä tie bulvárne. V roku 2024 bola najsledovanejšou mediálnou značkou televízia Markíza s takmer 600-tisíc sledovateľmi, tesne nasledovaná rádiom Expres s vyše 583-tisíc sledovateľmi. Medzi printovými titulmi kraľuje Nový Čas s takmer pol miliónom sledovateľov, čo je oveľa viac ako má najčítanejšie online médium Aktuality.sk s 307 526 sledovateľmi.

Ešte väčší rozdiel vidno pri interakciách. Facebook miluje virálny obsah a bulvárne médiá to vedia dokonale využiť. Plus JEDEN DEŇ dosiahol v minulom roku 4,58 milióna interakcií a Nový Čas 4,37 milióna – čo ich udržiava na vrchole rebríčkov.

Instagram ovládli televízie

Instagram je doménou mladších používateľov, ktorí preferujú vizuálny obsah. Tento trend reflektujú aj čísla. Na tejto platforme kraľujú televízie – Markíza s vyše 400-tisíc a JOJ s vyše 300-tisíc sledovateľmi. Na ich pozície sa však postupne doťahujú aj tradičné spravodajské zdroje, ako napríklad Denník N, ktorý si na Instagrame buduje silnú komunitu.

V počte interakcií rovnako vedie televízia Markíza (6,9 milióna) nasledovaná televíziou JOJ (5,9 milióna). Na ich pozície sa čoraz viac doťahuje Denník N s 5,5 milióna interakciami.

Novinári dobiehajú televízie

Najväčší nárast vplyvu však zaznamenali samotní novinári. Najsledovanejšou slovenskou novinárkou je Kristína Kövešová s 213 531 sledovateľmi. Za ňou nasledujú Zuzana Kovačič Hanzelová (132-tisíc) a Michal Kovačič (107-tisíc).

Pri pohľade na interakcie je situácia ešte zaujímavejšia. Najvyšší počet celkových interakcií, až 2,8 milióna, dosiahol Rasťo Iliev z TA3, čo naznačuje, že jeho obsah oslovuje široké publikum. V celkovom počte interakcií dokonca Iliev predbehol veľké spravodajské portály ako Aktuality.sk, SME či STVR.

Druhé miesto v počte interakcií patrí šéfredaktorovi Aktualít Petrovi Bárdymu (856-tisíc), nasledujú Michal Kovačič (650-tisíc) a Zuzana Kovačič Hanzelová (587-tisíc).

Kovačič Hanzelová však vedie v počte priemerných interakcií na príspevok (18 338), čo značí silné prepojenie s jej sledovateľmi. Porovnanie s priemernými interakciami médií odhaľuje veľké rozdiely. Napríklad SME má v priemere len 1 322 interakcií na príspevok, čo je dramaticky menej ako pri individuálnych novinároch.

Keď novinár prerastie médium

Niektorí novinári dokonca prekonali svoje materské médiá v počte sledovateľov. Príkladom sú Zuzana Kovačič Hanzelová (SME) a Michal Kovačič (360tka.sk), ktorí majú väčšiu fanúšikovskú základňu ako oficiálne profily ich médií. Kovačičov online portál 360tka však vznikol len nedávno, 17. novembra 2024, čo môže mať vplyv na aktuálny dosah.

Dáta z roku 2024 jasne ukazujú, že osobný brand novinárov môže na sociálnych sieťach prevážiť vplyv tradičných médií. Angažovanosť publika je často väčšia pri individuálnych profiloch ako pri korporátnych účtoch.

Tento trend naznačuje, že médiá budú musieť prehodnotiť svoje digitálne stratégie a viac sa oprieť o osobnosti, ktoré tvoria ich obsah. Pretože v online priestore dnes nevyhráva len ten, kto má najviac sledovateľov, ale ten, kto dokáže vytvárať silné prepojenie so svojím publikom.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Slovenské weby vo februári: STVR v najväčšom prepade za posledné roky, Čas predbehol Topky

Na snímke premiér SR Robert Fico (Smer-SD) počas tlačovej konferencie s maďarským premiérom Viktorom Orbánom v Bratislave v utorok 21. januára 2025. FOTO TASR - Martin Baumann
Neprehliadnite

Pravda o Ficovom Facebooku: Stoja za jeho úspechom skutočné alebo falošné profily?

politické relácie
Neprehliadnite

Kto vyhráva nedeľný súboj politických diskusií? Poznáme výsledky!

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Koľko času strávime sledovaním televízie? Sú to hodiny denne, rekordérmi vo V4 však nie sme

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Manažérsky LinkedIn rebríček: Česi v popredí, Slováci excelujú v efektivite komunikácie