Slovenskí spotrebitelia majú stále väčší apetít po nových zahraničných značkách, ktoré prinášajú nové chute, vyššiu kvalitu či jedinečné produkty, ktoré na domácom trhu zatiaľ chýbajú. V minulom roku ohlásilo vstup na slovenský trh niekoľko známych značiek, ktoré by mali svoje brány otvoriť v tomto roku alebo nadchádzajúcom období.

Medzi slovenskými zákazníkmi najviac rezonuje otvorenie predajní poľského potravinového reťazca Biedronka. Zákazníci sú však dnes náročnejší a očakávajú široký výber, lepšie služby a výhodné ceny. Ako vnímajú príchod Biedronky na Slovensko?

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Facebook patrí bulváru, Instagram televíziám. Novinári však preberajú vplyv na publikum

Biedronka, najväčší diskontný reťazec s potravinami v Poľsku, oficiálne vstúpil na slovenský trh a v stredu (5.3.) otvoril svoju prvú predajňu na Slovensku v Miloslavove pri Bratislave. V blízkej budúcnosti bude nasledovať otvorenie predajní v ďalších slovenských mestách vrátane Zvolena, Považskej Bystrice, Nových Zámkov a Senice. Pred otvorením prvej predajne spoločnosť pripravila aj nové distribučné centrum vo Voderadoch pri Trnave.

Fotografie z otvorenia prvej predajne Biedronky v Miloslavove si môžete pozrieť v galérii.

„Našou prioritou je ponúkať slovenským zákazníkom kvalitné a čerstvé potraviny za najnižšie ceny. Od začiatku sme sa zamerali aj na spoluprácu so slovenskými dodávateľmi, s ktorými sme vytvorili niekoľko privátnych značiek, ktoré kladú dôraz na kvalitu, čerstvosť a udržateľnosť. Tieto hodnoty spolu s férovosťou a transparentnosťou v našom podnikaní sú kľúčovými faktormi na dlhodobý rast spoločnosti Biedronka na Slovensku,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Biedronka Slovensko Maciej Lukowski.

Sú Slováci naklonení zahraničným reťazcom?

Potraviny patria medzi kategórie tovarov, kde sú Slováci najviac naklonení príchodu zahraničných reťazcov na náš trh. Podľa prieskumu agentúry NMS Market Research by nový potravinový reťazec na našom trhu privítalo až 43 percent populácie. Poľský potravinový reťazec Biedronka poznajú tri štvrtiny obyvateľstva a takmer dve tretiny zaregistrovali aj správu o jeho príchode na Slovensko.

Zákazníci zaregistrovali aj otvorenie poľského reťazca s drogériou Hebe, ktorý v závere roka 2024 na Slovensku už otvoril dve kamenné pobočky a funguje aj ako e-shop. Príchod Hebe zaregistrovalo približne 14 percent populácie, pričom toto číslo výrazne ťahá hore najmä prehľad žien a mladej Generácie Z.

NMS Market Research
Zdroj: NMS Market Research

Ako vnímajú zákazníci príchod Biedronky?

Biedronka má medzi Slovákmi a Slovenkami nielen najvyššiu znalosť, no jej príchod vnímajú aj najviac pozitívne. Jej príchod na slovenský trh si pochvaľuje až 71 percent tých, ktorí ju poznajú. Dve tretiny opýtaných hodnotia pozitívne aj príchod reťazca s drogériou Hebe.

„Pri menej známych reťazcoch sú ľudia opatrnejší. Pozitívne ich vníma približne polovica tých, ktorí ich poznajú. Značná časť zákazníkov si ešte nespravila názor. Len minimum opýtaných vníma expanziu zahraničných reťazcov na Slovensko negatívne,“ uviedla Denisa Lakatošová z agentúry NMS Market Research.

NMS Market Research
Zdroj: NMS Market Research

O čo majú Slováci najväčší záujem?

Slovenskí zákazníci by privítali aj ďalšie nové zahraničné značky na našom trhu. Najväčší záujem je o potravinové reťazce, ktoré by privítalo 43 percent populácie. Väčší dopyt po nových zahraničných značkách potravín vychádza od obyvateľov Prešovského a Žilinského kraja, ale aj od ľudí, ktorí celkovo majú pozitívny vzťah k nakupovaniu a radi nakupovaním trávia voľný čas.

Štvrtina populácie by uvítala na našom trhu aj nové značky potrieb do domácnosti, či obchody s drogériou a kozmetikou. O skrášľovacie značky majú záujem najmä ženy, mladí ľudia z Generácie Z aj obyvatelia Prešovského kraja. 

Mužská časť populácie sa však v preferenciách líši. Kým ženy túžia po väčšom výbere skrášľovacích produktov, muži by na slovenskom trhu uvítali nové značky obchodov s elektronikou. Takmer každý tretí muž by privítal širšiu ponuku v tejto kategórii, pričom medzi ženami je tento záujem podstatne nižší – len na úrovni 13 percent.

Sľub
Neprehliadnite

Prepadáky aj trháky: Slovenské seriály valcujú televízne obrazovky. Čo si vybrali diváci?

Mladí chcú viac fast foodu aj dizajnových doplnkov

Zatiaľ čo staršie generácie sa zaujímajú o tradičné značky a kvalitu, mladí Slováci majú o čosi iné priority. Generácia Z by v porovnaní s priemerom populácie uvítala viac značiek rýchleho občerstvenia, interiérových dekorácií a doplnkov či športového oblečenia. Tento trend naznačuje, že mladší zákazníci sú ochotní experimentovať a hľadať nové možnosti, ktoré im poskytujú osobitý štýl a pohodlie.

Rastúca popularita online nakupovania tiež ovplyvňuje výber značiek. Mladí spotrebitelia sú oveľa viac prepojení s globálnymi trendmi vďaka sociálnym sieťam a influencerom, ktorí propagujú zahraničné produkty. To vytvára tlak na slovenský trh, aby sa prispôsobil novým požiadavkám a ponúkol širšiu škálu produktov.

Ak sa tieto požiadavky spotrebiteľov premietnu do obchodných rozhodnutí, môžeme v budúcnosti očakávať ešte širšiu ponuku značiek, ktoré na slovenský trh prinesú nové zážitky z nakupovania. Väčšia konkurencia by mohla viesť k lepším cenám a kvalitnejším službám, čo by nakoniec prospelo všetkým zákazníkom.

O prieskume: Prieskum agentúry NMS Market Research prebiehal online v obbdobí od 07. 11. – 11. 11. 2024. Zber dát bol realizovaný cez European National Panels. Zúčastnilo sa ho 1 000 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov. Prieskum bol zrealizovaný na náklady agentúry.