Robert Fico, slovenský premiér a líder strany Smer-SD, patrí k najvýraznejším osobnostiam na slovenskej politickej scéne a tiež na sociálnych sieťach. Jeho príspevky na Facebooku pravidelne dosahujú desiatky tisíc interakcií a predseda Smeru je suverénne najpopulárnejším slovenským politikom na tejto platforme.
Ako to už býva pri politikoch tohto kalibru, čelí aj obvineniam, že jeho čísla sú falošné a veľká časť jeho interakcií je zaplatená a pochádza z falošných profilov, od botov alebo trollov. Takéto obvinenia sa stali bežnou súčasťou online diskusií a verejných debát. V komunikačnej agentúre New School Communications sa preto rozhodli podrobiť Ficov profil na Facebooku podrobnej analýze. A výsledok? Ukázal viac, než by si niektorí politickí protivníci priali.
Fico ako suverénny líder Facebooku
Robert Fico sa môže pochváliť impozantným počtom sledovateľov na Facebooku. V súčasnosti má jeho profil takmer 320-tisíc fanúšikov. „Najvýraznejší nárast prišiel po atentáte, keď Robert Fico v priebehu jedného dňa získal 6 500 nových sledovateľov. Ďalšie menšie skoky v počte fanúšikov korelujú s jeho najúspešnejšími príspevkami,“ približujú autori analýzy.
Najúspešnejšie príspevky Roberta Fica zdieľajú tisíce ľudí. Len za minulý rok dosiahol jeho profil neuveriteľných 4,6 milióna interakcií, čo z neho robí najúspešnejšieho slovenského politika na tejto sociálnej sieti. „Priemerný počet interakcií na príspevok bol 18 310. Najviac interakcií získali príspevky spojené s Vianocami, stretnutím s Vladimírom Putinom a príspevok po atentáte „ODPÚŠŤAM A VARUJEM“, ktorý zároveň získal 29 400 zdieľaní. Druhý najzdieľanejší príspevok, týkajúci sa stretnutia s Vladimírom Putinom, mal 18 900 zdieľaní,“ konštatujú v News School Communication.
Celkovo tieto čísla robia z Fica najúspešnejšieho slovenského politika na Facebooku. Aký veľký náskok má pred ostatnými, ukazuje graf TOP 10 politikov s najvyšším počtom interakcií.
Čo ukázala analýza interakcií
Robert Fico do reklamy na Facebooku a Instagrame investuje značné sumy, čo nepochybne zvyšuje dosah a interakcie príspevkov. „V niektorých týždňoch dosiahli jeho výdavky aj 2 000 €. Tieto peniaze idú do podpory dosahu a interakcií jeho príspevkov,“ uvádza analýza. Tento fakt však vyvoláva otázky, či je za úspechom príspevkov len platená reklama, alebo sú tieto interakcie autentické.
Keďže v médiách a na sociálnych sieťach sa veľmi často objavuje naratív, že tieto čísla nie sú reálne, autori analýzy vybrali vzorku interakcií, ktorú ručne skontrolovali. „Konkrétne sme vybrali náhodnú vzorku 500 konkrétnych profilov, ktorí zanechali interakciu na najúspešnejšom Ficovom statuse, na ktorom dosiahol cez 90 000 interakcií. Bol to post, v ktorom premiér zaželal pekné Vianoce všetkým,“ uvádzajú.
Výsledky ukázali, či sú interakcie organické alebo sú výsledkom manipulácie. „Z analyzovaných účtov bolo 81,6 % s vysokou pravdepodobnosťou autentických, 16,2 % z časti podozrivých a 2,2 % s vysokou pravdepodobnosťou falošných. Inými slovami, minimálne 4 z 5 skúmaných profilov boli s vysokou pravdepodobnosťou reálni používatelia,“ konštatujú autori analýzy.
Ako ďalej uvádzajú, napriek tomu, že vzorka bola príliš malá, ich kvalifikovaný odhad autentických a falošných účtov pri interakciách je reálny. Dôvodom je podľa nich fakt, že Facebook je s veľkým náskokom najpoužívanejšia sociálna sieť, kde je odhadom 2,5 až 3 milióny Slovákov.
„Navyše, značnú časť používateľov tvoria práve cieľové skupiny voličov Smeru,“ dodávajú s tým, že takéto vysoké čísla nie sú raritné len pre Fica, ale podobné dosahoval pred zablokovaním aj poslanec Ľuboš Blaha alebo z opačného tábora prezidentka Zuzana Čaputová.
Zároveň upozorňujú, že podľa skúseností odborníkov nie je nákup tisícky alebo desaťtisícky lajkov bez problémov. Algoritmy sociálnych sietí dokážu rozpoznať, ak ide o umelý zásah do interakcií a penalizovať takto zmanipulované účty. Navyše, takýto nákup nie je jednoduchý a často sa nevypláca, pretože môže poškodiť dlhodobý dosah.
Reklama alebo reálna podpora?
Na záver analýzy autori konštatujú, že Ficove interakcie na Facebooku nie sú v zásade tvorené falošnými účtami. Hoci nie je možné vylúčiť, že niektoré interakcie môžu byť výsledkom alternatívnych profilov alebo iných stratégií na zvyšovanie zásahu, prevažná väčšina interakcií sa ukazuje byť autentická.
„Naším záverom nie je, že časť Ficových interakcií nie je tvorená falošnými účtami, vylúčiť to nevieme. Vylúčiť nevieme ani to, že niektorí používatelia si nespravili aj alternatívne profily (dnes si vie každý používateľ spraviť až 5 alternatívnych) a tie využíva na zvyšovanie zásahu. Dovoľujeme si však s vysokou pravdepodobnosťou tvrdiť, že za úspechom Roberta Fica na sociálnych sieťach nestoja falošné účty,“ uzatvárajú autori analýzy.
Zo štúdie teda vyplýva, že Ficova politika na sociálnych sieťach nie je len dielom náhody alebo strategických investícií do reklamy, ale výsledkom premyslenej komunikácie, ktorá rezonuje u veľkej časti slovenskej verejnosti, a predovšetkým Ficovej schopnosti oslovovať svojich voličov.
Celú analýzu so všetkými dátami a dôvodmi Ficovho úspechu na Facebooku nájdete na webe New School Communications.