Podpredsedníčka Európskej komisie Věra Jourová predstavila nové pravidlá, ktoré majú presvedčiť veľké internetové platformy k dôslednejšiemu postupu proti dezinformáciám.
Odstraňovanie účtov
„Myslím si, že časom bude patriť k dobrému tónu značiek, aby sa ich logá neobjavovali v systéme, kde sa to hemží napríklad ruskou vojnovou propagandou," povedala dnes novinárom Jourová. Ku kódexu sa preto okrem prevádzkovateľov webov novo pripojili aj reklamné a marketingové spoločnosti , overovatelia faktov či tvorcovia technológií.
Globálne internetové spoločnosti už v roku 2018 dobrovoľne pristúpili ku kódexu, ktorý obsahuje pravidlá boja s dezinformáciami. Zaviazali sa napríklad, že zaručia transparentnosť politickej reklamy a že zakročia proti falošným a automatizovaným účtom.
Overovatelia faktov
Platformy ako Facebook, Google alebo Twitter majú spolupracovať s overovateľmi faktov a zameriavať sa napríklad na falošné účty a pokročilé manipulačné praktiky. Majú tiež odrezať strojca cielených dezinformácií od reklamných príjmov. Nový kódex dnes podpísalo 34 firiem a organizácií.
Pre platformy či inzerujúce spoločnosti nebude podľa nej prispôsobenie sa požiadavkám nijako zložité. Aktívni tvorcovia dezinformácií sú dobre známi a detekovať automatickú výrobu manipulačných príspevkov už digitálne firmy vedia, vyhlásila Jourová.
Zatiaľ čo doteraz boli pravidlá dobrovoľné, teraz ich účinnosť posilní prepojenie s normou o digitálnych službách, na ktorej obsahu sa EÚ dohodla tento rok na jar. Veľkým internetovým firmám na jej základe bude hroziť pokuta až do výšky šiestich percent ich ročného svetového obratu, pokiaľ nebudú svoje povinnosti dodržiavať.