Veľké internetové platformy budú musieť dôslednejšie postupovať proti dezinformáciám vrátane falošných účtov či cielenej propagande. Počíta s tým návrh novej verzie kódexu boja proti dezinformáciám, ktorý sa chystá vo štvrtok prezentovať Európska komisia. Podľa denníka Financial Times ho majú podpísať zástupcovia najvýznamnejších spoločností, ako je Google, Twitter či majiteľ Facebooku Meta.
Boj s dezinformáciami
Veľké internetové spoločnosti už v roku 2018 dobrovoľne pristúpili ku kódexu, ktorý obsahuje pravidlá boja s dezinformáciami. Zaviazali sa napríklad, že zaručia transparentnosť politickej reklamy a že zakročia proti falošným a automatizovaným účtom. Komisia sa chystá pravidlá aktualizovať a rozšíriť ich pôsobnosť v čase, keď EÚ zápasí so šírením ruskej vojnovej propagandy v únijných krajinách.
,,Chceme, aby si platformy najali overovateľov faktov, ktorí budú pracovať v jazykoch všetkých členských štátov. A tiež chceme odrezať dezinformačné systémy od peňazí," povedala dnes o dvoch z cieľov novej podoby kódexu podpredsedníčka EK Věra Jourová, do právomocí ktorej boj proti dezinformáciám patrí .
Nový kódex
Podľa doteraz neverejných požiadaviek uniknutých do médií budú musieť platformy vo všetkých členských krajinách dokladať, ako postupujú proti dezinformačnému či škodlivému obsahu v príspevkoch aj reklamách. Škála ich činnosti môže siahať od odstraňovania nelegálnych príspevkov po nezávislé hodnotenie dôveryhodnosti obsahu pri kľúčových témach, ako je vojna na Ukrajine či covidová pandémia. Pravidlá firmy zaviažu aj k potieraniu cielene manipulatívnych videí označovaných ako deepfake.
Nový kódex bude prepojený s normou o digitálnych službách, na ktorej obsahu sa EÚ dohodla tento rok na jar. Firmám na jej základe bude hroziť pokuta až do výšky šiestich percent ich ročného svetového obratu, pokiaľ nebudú pravidlá dodržiavať.