Celosvetové výdavky za reklamu by sa tento rok mali zvýšiť o 8,4 percenta. Výdavky porastú napriek ťažkým ekonomickým podmienkam a geopolitickému napätiu, ako je vojna na Ukrajine. Vyplýva to z prognózy reklamnej agentúry GroupM, ktorá je súčasťou skupiny WPP. Údaj nezahŕňa vplyv politickej reklamy v USA.
Kopírovanie ekonomického zdravia
Trh s reklamou sa tak udrží v raste, aj keď porastie o niečo pomalšie. Ešte v decembri agentúra odhadovala, že výdavky za reklamu tento rok stúpnu o 9,7 percenta. Rast výrazne spomalí aj v porovnaní s minulým rokom, keď výdavky za reklamu medziročne stúpli o 25 percent. Vývoj reklamného trhu obvykle kopíruje širšie ekonomické zdravie.
Rast výdavkov za reklamu bude zrejme brzdiť spomalenie predaja cez internet a zvyšovanie úrokových sadzieb, uviedla agentúra Reuters.
K spomaleniu prispieva Čína
Príjmy z reklamy čisto digitálnych platforiem majú tento rok vzrásť o 11,5 percenta, vlani stúpli o 32 percent. Digitálna reklama na týchto platformách bude mať tento rok na celkových príjmoch z reklamy podiel 67 percent. Televízna reklama sa má zvýšiť o 4,4 percenta, hlavne vďaka streamovacím službám ako Pluto a Tubi.
K celkovému spomaleniu rastu má výrazne prispieť Čína, ktorá je druhým najväčším trhom na svete. Výdavky na reklamu v Číne sa majú tento rok zvýšiť o 3,3 percenta. V decembri GroupM odhadovala, že stúpnu o 10,2 percenta. Výrazné zníženie prognózy spôsobila obmedzenia súvisiace s pandémiou choroby covid-19 v prvej polovici roka. Naopak vysoký rast sa čaká v Indii, Francúzsku, Nemecku, Brazílii a Kanade.