Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) začal správne konanie vo veci možného zneužívania dominantného postavenia zo strany jedného z komerčných vysielateľov. Úrad preveruje spôsob, akým spoplatňuje licencie na poskytovanie televízneho archívu a ďalších programových služieb, ako napríklad spätného sledovania.

Správne konanie úrad spustil z vlastného podnetu. „PMÚ začal správne konanie na základe vykonaného prešetrovania, počas ktorého získal informácie naznačujúce že jeden komerčný vysielateľ (prevádzkovateľ tzv. lineárnych televíznych programových služieb) uplatňuje voči prevádzkovateľom retransmisie (operátorom) neprimerané obchodné podmienky,“ uviedol PMÚ.

Podľa úradu takýto postup mohol viesť k zvýšeniu nákladov pre niektorých operátorov na trhu a porušenie zákona v hospodárskej súťaži. Zákon o ochrane hospodárskej súťaže zakazuje zneužívanie dominantného postavenia, najmä ak by podnikateľ mohol neprimerane obmedzovať prístup ku kľúčovým službám alebo umelo zvyšovať ceny.

KK11 archív Gelsenkirchen - Na archívnej snímke z 15. novembra 2018 aplikácia WhatsApp na obrazovke Iphonu v nemeckom Gelsenkirchene. Komunikačná platforma WhatsApp, ktorá patrí americkému koncernu Meta, má globálny výpadok. FOTO TASR/AP
FILE - The WhatsApp icon is seen on an iPhone in Gelsenkirchen, Germany, on Nov. 15, 2018. People around the world are reporting problems sending and receiving messages on the popular chat app WhatsApp. According to Downdetector, which tracks outage reports, peo
Neprehliadnite

WhatsApp už nebude bez reklám. Pribudnú aj bannery a predplatné

V prípade preukázania porušenia zákazu zneužitia dominantného postavenia hrozí televízii pokuta až do výšky 10 % z jej celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie, čo môže znamenať až dve desiatky miliónov eur.

Úrad však upozorňuje, že samotné začatie správneho konania ešte neznamená, že došlo k porušeniu pravidiel. „Týmto krokom sa len otvára priestor na ďalšie zisťovanie a posúdenie skutkového stavu. Konečné rozhodnutie môže priniesť až záver správneho konania,“ zdôrazňuje PMÚ.

Markíza sa ohradzuje

Televízia Markíza v stanovisku uvádza, že postupuje striktne v zmysle platnej legislatívy a odmieta tvrdenia o neprimeraných obchodných podmienkach voči svojim partnerom. „Spoločnosť Markíza Slovakia pri podnikaní rešpektuje všetky pravidlá vyplývajúce z právnych predpisov, ako aj najvyšších etických štandardov. Odmietame tvrdenia, že uplatňujeme voči našim partnerom neprimerané obchodné podmienky,“ uviedol pre Mediálne.sk Štefan Frimmer, manažér korporátnej komunikácie a korporátnych záležitostí skupiny Markíza.

Zároveň upozorňuje, že začatie správneho konania na PMÚ neznamená porušenie pravidiel. „Začatie správneho konania na PMÚ v žiadnom prípade neznamená, že sme porušili súťažné pravidlá a ani neprejudikuje závery, ku ktorým úrad dospeje v rozhodnutí. V správnom konaní, ako aj v obchodných vzťahoch s našimi partermi, postupujeme striktne v zmysle platnej legislatívy,“ dodáva Frimmer.

Milujem Slovensko, adela,
Neprehliadnite

Je Milujem Slovensko zachránené? Budete prekvapení, kto ho chce

Opatrenia vyvolali vlnu nevôle

Televízia Markíza od 21. 5. 2025 zakázala pretáčanie reklamných blokov v IPTV archívoch. Rozhodnutie televízie vyvolalo vlnu nevôle medzi poskytovateľmi platených televíznych služieb. Pre divákov, ktorí si zvykli sledovať programy s časovým posunom a reklamy jednoducho preskočiť, to bola nepríjemná zmena. Podľa prieskumu túto možnosť využívala drvivá väčšina slovenskej populácie.

Markíza tento krok odôvodnila ekonomickou nevyhnutnosťou. „Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály,“ obhajuje rozhodnutie generálny riaditeľ Peter Gažík. Podľa neho ide o ekonomicky nevyhnutný krok, ktorý má stabilizovať reklamný trh a zamedziť prepadu príjmov zo spätného sledovania, ktoré televízii spôsobuje výrazné výpadky v reklamných príjmoch.

Zmena zasiahla väčšinu divákov. Podľa odhadov Markízy má dnes prístup k IPTV a archívnemu sledovaniu až tri štvrtiny slovenských domácností. Televízia tvrdí, že práve odložené sledovanie spôsobuje čoraz väčší výpadok príjmov, ktorý má dopad na kvalitu produkcie.

Zmena sa týka všetkých operátorov, ktorí ponúkajú TV archív – teda väčšiny hráčov na trhu. Výnimkou sú len satelitné a anténne vysielanie (DVB-T), kde archív nie je súčasťou služby. Opatrenie sa vzťahuje na celé portfólio Markízy – vrátane menších staníc Doma, Dajto, Krimi a Klasik.

Nakrúcanie novej časti zábavno-súťažnej relácie ,, Milujeme Slovensko
Neprehliadnite

Odhalený rozpočet Milujem Slovensko: Za takú sumu by ste kúpili luxusný byt

Operátori sa bránia

Najväčší poskytovatelia televíznych služieb na Slovensku – Telekom, Skylink a O2 – zaviedli obmedzenia od začiatku júna. Od 18. júna zavádza opatrenie aj Orange. Zákaz pretáčania reklám sa vzťahuje na celý reklamný blok. V budúcnosti bude aplikovať limit 3 minúty na reklamný blok. Pretáčanie tiež nie je možné v čase vysielania programu. Po troch dňoch od odvysielania programu je možné opäť reklamy preskočiť tak ako doteraz. 

Operátori upozorňujú na negatívny dopad na divácky zážitok a zároveň na veľké náklady potrebné na technickú implementáciu takéhoto obmedzenia. Nesúhlasia tiež so zvýšenými platbami za archív televízie, ktorý už nebude poskytovať taký komfort, na aký boli diváci zvyknutí.

Markíza sa však odvoláva na prax zo zahraničia. Podobné obmedzenia uplatňujú televízie v Belgicku, Švajčiarsku, Česku či na globálnych platformách ako Netflix, Prime Video či SkyShowtime, ktoré postupne zavádzajú lacnejšie tarify s reklamou, ktoré neumožňujú ich pretáčanie.

Pretáčanie reklám
Zdroj: TV Markíza
Pretáčanie reklám

Ak si pustíte reláciu alebo seriál z archívu TV Markíza, reklamné bloky už nebude možné preskočiť.

Ako to bude fungovať?

  • Pri prebiehajúcom vysielaní je reklamný blok nepreskočiteľný celý.
  • Ak vysielanie už skončilo, nepreskočiteľné sú prvé 3 minúty reklamného bloku.
  • Pretáčanie programu mimo reklám ostáva neobmedzené.
  • Po spustení spätného zhliadnutia máte 60 sekúnd na voľný pohyb po časovej osi. Potom sa začne uplatňovať systém blokovania reklám.
  • Ak reklamu preskočíte, prehrávanie sa vráti na začiatok povinnej časti.

Čo sa nemení?

  • Archív a prístup k obľúbeným reláciám zostáva zachovaný.
  • Pretáčanie samotného programu (mimo reklám) ostáva bez obmedzení.
  • Za sledovanie obsahu neplatíte žiadne extra poplatky.

Viac informácií nájdete tu.