Nájdete nás na Google News, kliknite Sledovať.
Cestovanie vlakom na Slovensku sa od 15. marca 2025 predraží pre tých, ktorí si kupujú lístky v pokladniciach alebo priamo vo vlaku. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza servisný poplatok vo výške 1 € pri nákupe v pokladnici a 3 € pri nákupe vo vlaku. Spoločnosť argumentuje, že ide o krok smerujúci k zvýšeniu digitalizácie a efektivity svojich služieb.
Online nákup zostáva najvýhodnejší
ZSSK zdôrazňuje, že nákup cez mobilnú aplikáciu "IDeme vlakom" alebo e-shop zostane bez poplatku. Tento spôsob je nielen lacnejší, ale aj ekologickejší a rýchlejší. Cieľom zmeny je motivovať cestujúcich k väčšiemu využívaniu digitálnych kanálov.
„Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Praktický sprievodca alebo iba prehľad odkazov? Štát spustil nový web vlaky.sk
Kto sa poplatku vyhne?
ZSSK myslí na seniorov a zdravotne znevýhodnených cestujúcich. Poplatok sa nebude uplatňovať pri nákupe lístka so 100 % zľavou pre seniorov od 62 rokov, osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Poplatky sa rovnako nebudú týkať ani miesteniek, lôžok, ležadiel, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK či medzinárodných dokladov.
„Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 % zľavou, ľudovo povedané zadarmo,“ dodal Helexa.
- Zmeny cien od 15.3.2025:
- Nákup v pokladnici: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 1 €.
- Nákup vo vlaku: K cestovnému bude účtovaný poplatok za servis vo výške 3 € (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
- Výnimky: Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu.
Digitalizácia ako dlhodobý trend
ZSSK uvádza, že dlhodobé štatistiky ukazujú rast digitalizácie v predaji cestovných lístkov. Používanie mobilnej aplikácie "IDeme vlakom" vzrástlo z 1,1 % na 17,3 %, zatiaľ čo predaj v pokladniciach klesol zo 69,9 % na 47,7 %. E-shop na ZSSK.sk stúpol z 21,9 % na 28,4 %
„Cestujúci majú naďalej možnosť využiť rôzne digitálne kanály, vrátane SMS lístkov, ktoré zostávajú dostupné pre kategóriu osobných vlakov a TEŽ,“ dodal Helexa.
Okrem zavedenia poplatkov ZSSK pripravuje aj nové digitálne projekty, ako je modernizácia aplikácie Ideme vlakom, zavedenie Check-In Check-Out systému na automatické vyhodnocovanie prejdenej trasy a elektronické zľavové preukazy.

Praha postaví obrovskú železničnú stanicu v podzemí, Bratislave vraj stačí malý 'facelift'
Ekologický a finančný efekt
Ako vysvetľuje ZSSK, digitalizácia prispieva nielen k šetreniu času, ale aj financií. Predaj lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako euro, zatiaľ čo online predaj znižuje tieto náklady na menej ako 30 centov. Zároveň sa obmedzí tlač papierových lístkov, čo prispeje k ochrane životného prostredia.
„Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ uzavrel Helexa.
Pre cestujúci verejnosť znamenajú tieto zmeny nutnosť adaptácie na digitálne technológie, inak si za nákup lístka priplatia.

Presunie sa hlavná stanica do Stupavy? Minister objasňuje, či rýchlovlaky zastavia v Bratislave
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Denne zrealizuje v priemere 1 818 vlakov, z toho v diaľkovej doprave 428 vlakov a v prímestskej a regionálnej doprave 1 390 vlakov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 872 kilometroch tratí na Slovensku.
Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

Novinka v obchodoch: Ticho namiesto reklám a hlasných pokladní. Pridá sa aj Slovensko?

Bratislava privíta štvrtý mrakodrap. Budete prekvapení, kde vyrastie

Túžia Slováci po nových značkách? Prieskum ukázal, či vítajú príchod Biedronky

Bratislava sa môže tešiť na ďalší mrakodrap: Výstavba je v plnom prúde
