Nájdete nás na Google News, kliknite Sledovať.

Predstavte si nákup bez rušivej hudby, hlasných reklamných spotov či ostrého osvetlenia. Pre mnohých je to iba detail, no pre ľudí s poruchou autistického spektra (PAS) alebo zvýšenou citlivosťou na zmyslové podnety to môže byť zásadná zmena.

Obchodný reťazec Tesco v Českej republike zaviedol takzvanú "Pokojnú hodinku", ktorá má uľahčiť nakupovanie nielen znevýhodneným ľuďom, ale aj seniorom, rodinám s malými deťmi či ďalším zákazníkom alebo zamestnancom, ktorí jednoducho preferujú pokojné prostredie.

Prvá „Pokojná hodinka“ u našich susedov prebehla 10. marca. Slovenské Tesco zvažuje, že by podobnú iniciatívu zaviedlo aj u nás. Zákazníci si podobnú iniciatívu môžu pamätať z obdobia pandémie covidu-19, keď predajne obchodných reťazcov zaviedli vo vyhradených hodinách prednostné nakupovanie pre seniorov .

Na snímke logo počas otvorenia prvého obchodu reťazca Biedronka na Slovensku v obci Miloslavov v okrese Senec v stredu 5. marca 2025. Reťazec Biedronka, súčasť spoločnosti Jerónimo Martins, oficiálne vstúpil na slovenský maloobchodný trh. Pred otvorením prvej predajne v Miloslavove neďaleko Bratislavy spoločnosť pripravila nové distribučné centrum vo Voderadoch pri Trnave, kde bude logistiku reťazca Biedronka podporovať tím 66 ľudí. V Poľsku je Biedronka najväčším diskontným reťazcom s potravina
Neprehliadnite

Túžia Slováci po nových značkách? Prieskum ukázal, či vítajú príchod Biedronky

Nákupy bez stresu a nadmerného hluku

Tesco v Česku zaviedlo "Pokojnú hodinku" do všetkých svojich obchodov s cieľom vytvoriť ohľaduplnejšie a príjemnejšie podmienky pre nakupujúcich. Počas tejto hodiny, ktorá prebieha každý pondelok od 12:00 do 13:00, sa v predajniach výrazne obmedzuje hluk – stíši sa hudba, vypnú sa reklamné oznámenia, pokladne sú menej hlučné a osvetlenie sa mierne zníži. Okrem toho sa odporúča aj obmedzenie používania nákupných vozíkov, aby bol priestor pokojnejší a menej rušný.

Podľa Pavla Halásza, produktového riaditeľa spoločnosti Tesco ČR a ambasádora kolegov so zdravotným znevýhodnením, ide o krok smerom k väčšej inkluzívnosti: „Podporujeme rôzne skupiny medzi zákazníkmi aj kolegami. Tesco je miestom, kde sa akceptujú, oceňujú a rešpektujú všetky druhy odlišností. Zavedením „pokojnej hodinky“ pomáhame ľuďom s poruchou autistického spektra uľahčiť nakupovanie a znížiť nepríjemné zmyslové preťaženie. Umožňujeme im komfortnejší nákup.“

Tesco spustilo túto iniciatívu v Českej republike už v apríli minulého roka v predajni v Sokolove, kde si ju zákazníci aj zamestnanci pochvaľovali. Teraz ju zavádza plošne do všetkých svojich viac ako 180 predajniach v ČR, od veľkých hypermarketov cez supermarkety až po malé predajne, tzv, "expresy".

Ako „Pokojná hodinka“ funguje?

  • Vypnutie rádia – eliminácia hlasných reklám a hudby.
  • Stíšenie pokladničných skenerov – zníženie hlučnosti pri skenovaní tovaru.
  • Stlmenie základného osvetlenia – vytvorenie príjemnejšieho prostredia.
  • Obmedzenie použitia nákupných vozíkov – zníženie ruchu v predajni.

Bude tiché nakupovanie aj na Slovensku?

Slovenská pobočka Tesca sa k tejto iniciatíve zatiaľ nepridala, no podľa vyjadrenia PR manažérky spoločnosti Márie Zerzanovej o tom reťazec uvažuje: „Usilovne pracujeme na tom, aby Tesco bolo inkluzívnym miestom na prácu a nakupovanie, preto zvažujeme aj podporu pre ľudí s rôznymi typmi znevýhodnenia.“ uviedla Zerzanová pre TVnoviny.sk.

Podobný koncept už na Slovensku zaviedol Kaufland. Od augusta minulého roka ponúka každý deň v čase od 11:00 do 12:00 možnosť nakupovať v prostredí bez zvukových reklám a hudby. „Aby si naši zákazníci mohli počas nákupu potravín oddýchnuť od množstva stimulov z okolitého prostredia, každý deň na hodinu vypneme hudbu aj zvukové reklamné spoty, a to vo všetkých predajniach po celom Slovensku,“ informovala vtedy hovorkyňa spoločnosti Lucia Vargová.

Malý krok s veľkým dosahom

Iniciatívu českého Tesca podporujú aj odborníci. Zníženie hluku a vizuálneho smogu môže výrazne pomôcť nielen ľuďom s autizmom, ale aj seniorom, osobám s úzkostnými poruchami či rodičom s malými deťmi. „Prostredie s obmedzenými zmyslovými podnetmi uľahčuje nakupovanie a pomáha ľuďom cítiť sa lepšie a komfortnejšie. Veríme, že tento krok spoločnosti Tesco inšpiruje aj ďalšie obchodné reťazce,“ uviedla Magdalena Šubrt Thorová zo spoločnosti NAUTIS (Národný ústav pre autizmus v ČR).

„Niektorí ľudia s autizmom, ale aj s intelektovým znevýhodnením môžu byť citliví na hluk alebo svetlo. Preto prispôsobené podmienky, keď je vypnuté rádio, stlmené svetlá, tiché pokladne a nie je doplňovaný tovar, tvorí miesto na nákup za vľúdnejších podmienok, ktoré im dáva pocit rešpektu a prijatia ,“ potvrdila Petra Sekáčová, riaditeľa Domova pre osoby so zdravotným postihnutím "SOKOLÍK". Práve táto organizácia bola pri zavedení "Pokojnej hodinky" v Tescu v Sokolove minulý rok.

Ak sa koncept osvedčí, môžeme sa dočkať jeho rozšírenia aj do ďalších obchodných reťazcov. Možno práve tento malý krok spraví nakupovanie príjemnejším pre ešte širší okruh ľudí.

Danubius Two
Neprehliadnite

Bratislava privíta štvrtý mrakodrap. Budete prekvapení, kde vyrastie

IKEA
Neprehliadnite

IKEA vyhlasuje vojnu mobilom v spálni: Ponúka riešenie bez nabíjačky ako kľúč k lepšiemu spánku

Nové Lido
Neprehliadnite

Nové Lido dostalo zelenú. Megaprojekty rozšíria centrum Bratislavy na druhý breh Dunaja

Nový Istropolis
Neprehliadnite

Istropolis odhalil finálnu podobu. Bratislava dostane kultúrnu halu pre tisícky ľudí