Sociálne siete sa stali kľúčovým komunikačným nástrojom pre politické strany a ich predstaviteľov, ktorí cez ne oslovujú svojich voličov. Takmer celá populácia Slovenska využíva sociálne siete, pričom len 5 % ľudí uviedlo, že ich nepoužívajú. Na ktorých sieťach však nájdeme sympatizantov rôznych politických strán?

Facebook stále vedie

Facebook zostáva najpopulárnejšou sociálnou sieťou medzi voličmi naprieč celým politickým spektrom. Až 84 % populácie ho používa pravidelne, čo z neho robí jednoznačného lídra. Zaujímavé je, že Facebook je obzvlášť populárny medzi voličmi hnutia Republika, kde ho používa až 94 % z nich.

YouTube ako druhá najpopulárnejšia sieť

Druhým najvyužívanejším kanálom je YouTube, ktorý pravidelne sleduje viac ako polovica populácie. Rozdiely medzi jednotlivými politickými tábormi v jeho využívaní nie sú štatisticky významné, čo ukazuje jeho široký záber.

Tomáš Maštalír a Ján Koleník si zahrali hlavné úlohy v seriáli Za sklom..
Neprehliadnite

KVÍZ: Ste skutočný televízny fanúšik? Otestujte sa, či spoznáte všetky slovenské seriály

Instagram láka mladých voličov

To už neplatí pri Instagrame, ktorý je treťou najobľúbenejšou sieťou. Jeho používatelia sa však profilujú najmä medzi mladšími podporovateľmi liberálnych strán. Voliči Progresívneho Slovenska a Demokratov sú na tejto platforme najaktívnejší. „Významná časť podporovateľov strán liberálneho spektra sú mladšie vekové generácie, u ktorých je práve Instagram najnavštevovanejšou sociálnou sieťou,“ vysvetľuje Denisa Lakatošová z agentúry NMS.

Voliči SNS dominujú na TikToku

TikTok využíva pravidelne 16 % populácie, pričom väčšinu jeho používateľov tvoria ľudia mladší ako 24 rokov. Zaujímavé je, že TikTok je obľúbený najmä medzi sympatizantmi Slovenskej národnej strany (SNS), kde ho sleduje až tretina voličov strany. Podľa Lakatošovej sa SNS čoraz viac zameriava na mladšie vekové kategórie, čo sa odráža aj v ich aktivite na tejto platforme.

„Je potrebné zdôrazniť, že tento výsledok neznamená, že tretinu používateľov TikToku tvoria podporovatelia strany SNS. Táto strana má podľa volebných modelov NMS z posledných mesiacov voličskú podporu menej ako 5 percent, takže v absolútnych číslach tretina podporovateľov SNS na TikToku zodpovedá menej ako polovici používateľov TikToku, ktorí podporujú PS alebo Smer,“ vysvetľuje Lakatošová.

Telegram oslovuje podporovateľov Smeru a Republiky

Telegram, ktorý sleduje 8 % populácie, je populárnejší medzi voličmi strán Smer a Republika. Hoci nejde o primárnu sieť pre týchto voličov, zaujíma piate miesto v rebríčku ich najvyužívanejších sociálnych platforiem. Telegram je u nich rovnako často používaný ako TikTok.

Siete X (bývalý Twitter) a LinkedIn patria medzi menej populárne platformy, no získali si priazeň voličov strany SaS. „Podporovateľov Sasky na tieto sociálne siete privádzajú témy, ktoré sú im blízke, inde však menej komunikované. Jedná sa prevažne o témy z oblasti práce, podnikania, ekonomiky, ale aj politiky a spoločnosti,“ dodáva Lakatošová.

Prieskum ponúka zaujímavý pohľad na to, ako jednotlivé politické skupiny využívajú sociálne siete. Hoci Facebook stále dominuje, mladšie generácie čoraz viac prechádzajú na platformy ako Instagram a TikTok. To ukazuje, akú dôležitú rolu hrajú tieto siete v politickej komunikácii.

O prieskume: Online prieskum realizovala v júli 2024 agentúra NMS Market Research Slovakia. Zúčastnilo sa ho 1 020 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov. Prieskum nemá zadávateľa, bol realizovaný na náklady agentúry.