Úspešná spolupráca medzi značkou a známou osobnosťou vie byť win-win pre obe strany. Značke pomáha získať väčšiu viditeľnosť a dôveryhodnosť, osobnosti prináša nové príležitosti a zvyšuje jej dosah. Ktoré spolupráce sú tie, ktoré ľudí najviac zaujímajú?

Najnovší online prieskum agentúry NMS Research Market Slovakia ukázal, či ľudí oslovia najviac influenceri, športovci, herci či speváci, alebo dajú skôr na odporúčanie odborníkov. A na prvom mieste sa ocitli práve spolupráce s odborníkmi, ktoré dokonca predbehli spolupráce s influencermi, športovcami, hercami alebo spevákmi.

Generačné rozdiely

Spolupráce s influencermi však výrazne viac zaujímajú najmladšie generácie. Generáciu Z oslovujú dokonca rovnako ako spolupráce s odborníkmi. Aj pri týchto spoluprácach však hrá odbornosť zásadnú rolu.

„Mladí sú citliví na to, ak influenceri propagujú produkty, ktoré sú mimo ich predmetu záujmu a nespadajú do komunikačného konceptu influencera. Takéto spolupráce znižujú autenticitu influencera a naštrbujú jeho dôveryhodnosť. Viacerí influenceri si preto dlhodobo budujú status odborníkov v danej oblasti,“ dopĺňa výsledky spoluautorka prieskumu Denisa Lakatošová.

Staršie generácie vymenia influencerov radšej za hercov a športovcov. Dôvodom je fakt, že medzi staršími ľuďmi nad 44 rokov sa nachádza celkovo menej ľudí, ktorí sledujú influencerov.

„Spolupráce značiek so športovcami sú ešte v jednom ohľade špecifické. Kým záujem o ostatné typy spoluprác je často previazaný s vekom respondentov, spolupráce značky so športovcami zaujímajú porovnateľne naprieč všetkými vekovými generáciami. Či nás spolupráca so športovcov zaujme, alebo nie, pravdepodobne súvisí skôr s naším postojom k športu, ako s naším vekom. A celkovo takéto typy spoluprác bavia približne pätinu populácie,“ dodáva Lakatošová.

Influenceri pod drobnohľadom

Na ktoré spolupráce si ľudia najčastejšie spomenuli? Väčšina ľudí si nevie spontánne vybaviť konkrétne spoluprácu známej osobnosti a značky. Medzi tretinou tých, ktorých oslovila takáto spolupráca, sú častejšie mladí ľudia z Gen Z a mladší Mileniáli.

Ak si staršie generácie spomenú na nejakú konkrétnu spoluprácu, vo väčšine prípadov sa jedná  o spoluprácu značky so známou osobnosťou z hereckej či športovej sféry. Mladšie ročníky spontánne menujú skôr influencerské spolupráce.

Konkrétny príklad spolupráce značky a osobnosti však dokázali uviesť len 4 percentá opýtaných. Medzi tými najčastejšie menovanými bola spolupráca značky Notino s herečkou Kristínou Svarinskou a obchodného reťazca Tesco s Ferom Joke-om.

„Obe víťazné kampane mali priestor aj v TV reklame, vďaka čomu zasiahli veľkú časť divákov. Je to pekný príklad toho, že za úspechom kampaní stojí celý komplex premenných. Naše zistenie o tom, že ľudí zaujímajú spolupráce s odborníkmi, je len jednou malou časťou celej skladačky, kde všetko musí zapadnúť,“ uzatvára Lakatošová.