V dnešnej dobe, keď sa informácie šíria rýchlosťou svetla, hrá výber správneho zdroja informácií dôležitú úlohu v živote Slovákov. Podľa najnovších údajov patria medzi najčastejšie využívané zdroje televízne spravodajstvo, ktoré dobiehajú sociálne siete.

Z online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovaki vyplýva, že sociálne siete sú už druhým najvyužívanejším zdrojom týchto informácií, pričom u mladších generácií dokonca predbehli aj televízne spravodajstvo. Do popredia sa dostávajú aj spravodajské podcasty, ktoré dobehli klasickú tlač.

Kde a ako sa teda ľudia na Slovensku informujú o dianí doma i vo svete?

Kristína Svarinská je tvárou značky Notino.
Neprehliadnite

Influencer či herečka? Hlavne nech sa vyzná! Prieskum ukázal prekvapivé výsledky

Televízia a sociálne siete dominujú

Televízne spravodajstvo zostáva na Slovensku najpopulárnejším médiom, prostredníctvom ktorého získava informácie až 59 % populácie. Len tesne za ňou zaostávajú sociálne siete, ktoré využíva 55 % Slovákov. Je zrejmé, že sociálne siete sa stali neodmysliteľnou súčasťou našich každodenných životov, pričom ich vplyv stále rastie, najmä medzi mladšími generáciami.

Tretím najvyužívanejším zdrojom informácií o dianí sú spravodajské portály, ktoré nasleduje rádio. Na posledných miestach v rebríčku sa umiestnila klasická tlač a spravodajské podcasty.

Vek hrá kľúčovú rolu

Pri pohľade na vekovú štruktúru populácie je evidentné, že vek hrá významnú úlohu v tom, odkiaľ ľudia získavajú svoje informácie. Mladšie generácie do 44 rokov preferujú sociálne siete ako hlavný zdroj informácií, zatiaľ čo staršie ročníky nad 65 rokov sa stále spoliehajú najmä na televízne spravodajstvo. Zaujímavým faktom však je, že aj medzi staršími generáciami sa sociálne siete stali druhým najčastejšie používaným zdrojom správ.

„Na tomto príklade je vidieť, ako sa spôsob získavania informácií o dianí mení. Aj u najstaršej generácie ľudí vo veku nad 65 rokov predbehli sociálne siete tradičné kanály ako napríklad rádio, či klasické tlačené noviny,“ dodáva výskumníčka Denisa Lakatošová s tým, že v porovnaní s priemerom populácie zo sociálnych sietí získavajú informácie o dianí doma a vo svete častejšie podporovatelia strany Smer.

Spravodajské portály uprednostňujú vzdelaní

Spravodajské portály sú ďalším významným kanálom, kde Slováci hľadajú novinky. Čítanie online správ je populárne naprieč všetkými vekovými kategóriami, no najčastejšie po nich siahajú muži, obyvatelia Bratislavského kraja a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

„Možno teda predpokladať, že preferencia online spravodajských denníkov súvisí skôr so životnou úrovňou či systémom hodnôt čitateľov týchto kanálov. To podporuje aj zistenie, že medzi čitateľmi online spravodajských portálov sú častejšie podporovatelia strán Progresívne Slovensko a Demokrati,“ dopĺňa zistenie Lakatošová.

Zároveň dodáva: „Nemožno prehliadnuť ani fakt, že najčítanejšie slovenské spravodajské denníky sa často stávajú predmetom kritiky zo strany viacerých vládnych predstaviteľov. To sa do určitej miery podpisuje aj na skladbe čitateľov týchto portálov.“ 

Podcasty si získali najmä mladých

Hoci rádio ostáva obľúbeným zdrojom správ pre tretinu Slovákov, klasická tlač už pomaly ustupuje do úzadia. Len 14 % ľudí dnes získava informácie z tlačených novín. Tento trend sleduje aj nástup spravodajských podcastov, ktoré si získali rovnaký podiel publika, pričom dominujú najmä medzi mladými do 34 rokov. V porovnaní s priemerom populácie ich častejšie počúvajú ľudia s vysokoškolským vzdelaním a podporovatelia Progresívneho Slovenska a Demokratov.

Spravodajstvo sa stáva rozmanitejším a rôznorodejším

Aj z výsledkov prieskumu vidieť, že spôsob, akým sa Slováci informujú, sa postupne mení. Aj keď si televízia udržuje svoje prvenstvo, sociálne siete a online spravodajské portály naďalej naberajú na popularite, najmä medzi mladšími generáciami. Tento prechod ukazuje, ako sa svet médií vyvíja a prispôsobuje potrebám modernej spoločnosti.

Anketa
Ktorý zdroj informácií preferujete vy?
  • 47%
  • 37%
  • 11%
  • 5%
  • 0%
  • 0%
  • 0%
Hlasovanie bolo ukončené.

O prieskume: Online prieskum realizovala agentúra NMS Market Research Slovakia. Zúčastnilo sa ho 1 020 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov. Prieskum nemá zadávateľa, bol realizovaný na náklady agentúry.