Slovenský digitálny reklamný trh zažil v prvom polroku 2024 dynamický rast. Výdavky na internetovú reklamu dosiahli 104 miliónov eur, čo predstavuje 12 % medziročný nárast. Tento výsledok signalizuje silný posun v preferenciách inzerentov a rastúcu dôveru v online reklamné formáty, čomu napomohli aj významné udalosti ako voľby prezidenta Slovenskej republiky a europoslancov.

Politika, ekonomika a digitálny priestor
Okrem politických kampaní prispel k rastu trhu stabilizovaný ekonomický vývoj, pokles inflácie a zastavenie zvyšovania úrokových sadzieb. Tieto faktory spolu s pozitívnymi predikciami rastu HDP vytvorili priaznivé prostredie pre investície do digitálnej reklamy.
Podľa výkonnej riaditeľky IAB Slovakia Daši Karpelovej tento nárast prekonal očakávania. „Keď vezmeme do úvahy, že druhý polrok vzhľadom na vianočné kampane býva silnejší, pravdepodobne sa na slovenskom trhu dočkáme naozaj výrazného rastu pre rok 2024,“ uviedla.

Boom digitálnej audio reklamy a natívnych formátov
Najväčším prekvapením bolo zvýšenie investícií do digitálnej audio reklamy, ktorá vzrástla o 59 %. Aj keď tento segment zatiaľ predstavuje relatívne malý podiel (1,4 milióna eur), jeho rast ukazuje na potenciál ďalšej expanzie. Zuzana Čubrík z agentúry Digiline očakáva, že práve začiatok monitorovania podcastov na pôde IAB Slovakia prinesie vyššiu transparentnosť, ktorá zatraktívni tento formát pre inzerentov.
Podobný úspech zaznamenala natívna reklama, ktorá rástla o 18 %. Tento formát, ktorý zahŕňa najmä PR články a videá vytvárané na mieru pre konkrétnych zadávateľov, ťaží zo zvýšeného záujmu o autentické spolupráce medzi značkami a médiami.
Riadková inzercia si tiež udržiava stabilný rast (+24 %), pričom k jej popularite prispieva najmä trh pracovných ponúk, ktorý sa oživil vďaka nízkej nezamestnanosti.

Programmatická reklama dominuje trhu
Programmatická reklama, ktorá umožňuje automatizované nakupovanie reklamného priestoru, zaznamenala v prvom polroku 2024 rast o 10 %. Tento segment tvorí až 79 % celkovej display reklamy, ktorá zahŕňa video formáty (35 % z display). Dominancia programmaticu sa odráža v preferenciách inzerentov, ktorí stále viac investujú cez platformy ako Google Ads či Facebook Ads.

Výsledky prvého polroka naznačujú, že slovenský digitálny reklamný trh má pred sebou svetlú budúcnosť. Ak sa tento trend udrží, Slovensko môže v roku 2024 zažiť rekordný rok v oblasti digitálnej reklamy, pričom najväčší priestor pre rast vidno práve v programmatickej reklame, natívnych formátoch a digitálnom audiu. Výsledky za druhý polrok budú preto s veľkým očakávaním sledované nielen na domácej pôde, ale aj v rámci európskeho trhu.