Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavádza od soboty 15. marca 2025 nový poplatok za nákup lístka v pokladnici alebo vo vlaku. Cestovanie vlakom sa predraží pre tých, ktorí si kupujú lístky v pokladniciach alebo priamo vo vlaku. Servisný poplatkov je stanovený na 1 € pri nákupe v pokladnici a 3 € pri nákupe vo vlaku.
ZZSK pripomína, že cestovné ostáva naďalej nezmenené a servisný poplatok sa netýka pri online kúpe lístka a poplatok sa netýka ani seniorov (od 62 rokov so 100 % zľavou z cestovného a všetkých od 70 rokov) a osôb ťažko zdravotne postihnutých s potrebou asistenta (preukaz ŤZP-S), ktorí môžu naďalej využívať nákup v pokladniciach a vo vlaku ako doteraz.
Čo sa mení od 15. marca?
- 📌 Online nákup (e-shop a aplikácia), SMS lístky a automaty v tatranských vlakoch: 0 € poplatok za servis.
- 📌 Pokladnica: +1 € poplatok za servis.
- 📌 Vlak: +3 € poplatok za servis (aj pri nástupe v stanici bez pokladnice).
„Dnes si už viac ako 45 % našich cestujúcich kupuje lístky digitálne. Chceme tento trend podporiť a ukázať výhody online predaja, ktorý je rýchlejší, lacnejší a ekologickejší.“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Poplatok má pokrývať náklady ZSSK spojené s osobným servisom – prácu pokladníka a vlakvedúceho, tlač lístka a údržbu predajných systémov. „Výdaj papierového lístka v pokladnici stojí viac ako euro, zatiaľ čo digitálny predaj je päťkrát lacnejší – menej ako 30 centov. Výdaj vo vlaku je ešte nákladnejší. Cieľom poplatku za servis je pokrytie týchto rozdielnych nákladov a podpora pohodlnejších digitálnych služieb,“ dodáva Helexa.
Tipy ako ušetriť a kúpiť si lístok najvýhodnejšie
Nezmenená výška lístku zostáva pri nákupe online:
- cez aplikáciu IDeme vlakom (Google Play, App Stores, AppGalery),
- e-shop na zssk.sk alebo priamo na predaj.zssk.sk,
- prostredníctvom SMS A (na osobné vlaky 60 min.) alebo B (na osobné vlaky 20 min.) na číslo 2225.
Pozrite si VIDEONÁVOD, ako kúpiť lístok na vlak cez aplikáciu IDeme vlakom:
Cestujúci môžu ušetriť aj pri kúpe týždenného alebo mesačného lístka v pokladni – poplatok za servis zaplatia iba raz.
Cestujúcim, ktorí si nie sú istí, ako kúpiť lístok na vlak online, sú do 21. marca k dispozícii v desiatich staniciach odborné asistentky a asistenti ZSSK . Nájdu ich v Bratislave hlavnej stanici, Trenčíne, Trnave, Nitre, Nových Zámkoch, Banskej Bystrici, Žiline, Poprade-Tatrách, Košiciach a Prešove. Pomáhajú so stiahnutím aplikácie IDeme vlakom a ukazujú postup a výhody predaja cez aplikáciu a e-shop.
Ďalšie výnimky z poplatku
Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu.
„Každé euro získané digitalizáciou investujeme späť do modernizácie a skvalitnenia služieb – pripravujeme vylepšenú aplikáciu IDeme vlakom, inteligentný Check-In Check-Out systém na automatický výpočet najvýhodnejšieho cestovného a elektronické preukazy na zľavy pre študentov a seniorov,“ uzatvára Helexa.

Cestovanie vlakom zdražie: ZSSK zavádza nové poplatky za lístky

Praha postaví obrovskú železničnú stanicu v podzemí, Bratislave vraj stačí malý 'facelift'

To, o čom môže Bratislava len snívať, urobí Praha v najbližších rokoch

V Bratislave sa chystá niečo veľké: Po hlavnom meste budú premávať gigantické električky
