Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušili pravidlá na ochranu únijného trhu, uviedla Európska komisia (EK). Firmám preto vymerala pokutu – Apple 500 miliónov eur a Meta 200 miliónov eur. Komisia to v stredu (23.4.) oznámila v tlačovej správe. Ide o prvé pokuty, ktoré súvisia s únijným nariadením o digitálnych trhoch (DMA).
„Európska komisia zistila, že Apple porušil povinnosť vyplývajúcu z nariadenia o digitálnych trhoch a že spoločnosť Meta porušila povinnosť podľa DMA dať zákazníkom na výber službu, ktorá využíva menej ich osobných údajov,“ uviedla. Rozhodnutie podľa komisie prišlo po tom, čo viedla s oboma spoločnosťami rozsiahly dialóg a umožnila im podrobne prezentovať svoje argumenty i názory na vec.
Vyostrené obchodné napätie
Rozhodnutie o pokutách padlo v čase vyostreného obchodného napätia medzi EÚ a Spojenými štátmi. Americký prezident Donald Trump navyše už skôr pohrozil zavedením ciel voči krajinám, ktoré penalizujú americké spoločnosti, poznamenala agentúra Reuters.
Spoločnosť Apple uviedla, že sa proti pokute odvolá. „Dnešné oznámenie je ďalším príkladom toho, ako sa Európska komisia nespravodlivo zameriava na Apple v rade rozhodnutí, ktoré sú zlé pre súkromie a bezpečnosť našich používateľov a zlé pre produkty. Núti nás rozdávať našu technológiu zadarmo,“ povedala spoločnosť Apple vo svojom oznámení.
Rozhodnutie komisie kritizuje aj spoločnosť Meta. „Európska komisia sa pokúša znevýhodniť úspešné americké firmy a zároveň umožňuje čínskym a európskym spoločnostiam fungovať podľa odlišných štandardov,“ oznámila spoločnosť Meta.
V rámci nariadenia DMA by vývojári aplikácií mali mať možnosť bezplatne informovať používateľov o alternatívnych ponukách mimo virtuálneho obchodu s aplikáciami App Store spoločnosti Apple. Európska komisia však zistila, že Apple si túto povinnosť neplní.
„Kvôli mnohým obmedzeniam zo strany spoločnosti Apple nemôžu vývojári aplikácií plne využívať výhody alternatívnych distribučných kanálov mimo App Store. Rovnako spotrebitelia nemôžu plne využívať alternatívne a lacnejšie ponuky, pretože Apple bráni vývojovým aplikáciám v priamom informovaní spotrebiteľov o takýchto ponukách,“ uviedla komisia. Spoločnosť Apple podľa EK nepreukázala, že sú tieto obmedzenia objektívne nevyhnutné a primerané.
Dnešné rozhodnutie firme Apple zároveň nariaďuje, aby odstránila všetky technické a obchodné obmedzenia a zdržala sa do budúcnosti ďalšieho postupu v rozpore s predpismi.
U spoločnosti Meta sa porušenie týkalo využívania osobných údajov zákazníkov. Podľa DMA by používatelia mali mať možnosť dostávať menej personalizovanú reklamu. Na jeseň roku 2023 Meta predstavila model "pay or consent" (zaplať alebo súhlas). Podľa tohto modelu mali používatelia sietí Facebook a Instagram v EÚ "na výber medzi súhlasom s kombináciou osobných údajov pre personalizovanú reklamu a platbou mesačného predplatného za službu bez reklám". Komisia však zistila, že tento model nie je v súlade s kódexom DMA, a preto by ho mala spoločnosť Meta zmeniť.
Apple a Meta sú povinné splniť rozhodnutie EK do 60 dní, inak im hrozia penále.
Strážcovia prístupu
Firmy Apple aj Meta patria medzi takzvaných strážcov prístupu čiže gatekeepers. Týmto názvom označila EK v septembri roku 2023 veľké internetové spoločnosti, ktoré musia spĺňať pravidlá digitálnej normy DMA. Pôvodne ich bolo šesť, päť zo Spojených štátov, a to Apple, Google, Microsoft, Amazon a Meta, šiestu potom čínska spoločnosť ByteDance, ktorá vlastní platformu TikTok. Vlani v máji k nim pribudla ešte spoločnosť Booking. Globálne digitálne firmy musia dodržiavať nové pravidlá, ktorých zmyslom je lepšie ochraňovať podnikanie ich menšej konkurencie.
„Dnešné rozhodnutie vysiela silný a jasný odkaz. Nariadenie o digitálnych trhoch je zásadným nástrojom, ktorý zabezpečuje, aby digitálni hráči mohli pôsobiť na konkurenčných a spravodlivých trhoch,“ uviedla eurokomisárka pre hospodársku súťaž Teresa Riberaová s tým, že DMA chráni európskych spotrebiteľov a stanovuje rovnaké podmienky pre všetkých.
Apple a Meta nesplnili požiadavky podľa nariadenia, a preto proti nim EK podnikla "rázne, ale vyvážené opatrenia", dodala Riberaová. "všetky spoločnosti pôsobiace v EÚ musia dodržiavať naše zákony a rešpektovať európske hodnoty," uzavrela.

Podcast, ktorý ovládol Slovensko: Najpočúvanejším nie je humor, ale politická debata

Týchto 5 chýb robí väčšina e-shopov a prichádza o tisíce zákazníkov. Funguje to aj na Slovensku

Sociálne siete strácajú priazeň: Ktorým hrozí výrazný odchod používateľov?

Podvodníci milujú sociálne siete: Ak používate Facebook alebo WhatsApp, ste v ohrození

Koniec tradičného Googlu? Umelá inteligencia ohrozuje médiá, vyhľadávanie mení od základov
