Streamovacie služby sú na Slovensku stále populárnejšie. Pandémia v rokoch 2020 a 2021 spôsobila výrazný nárast ich obľuby, pričom lokalizovaný obsah so slovenskými či českými titulkami a dabingom tento trend ešte posilnil. Najnovší prieskum spoločnosti Median SK priniesol zaujímavé dáta o tom, koľko ľudí na Slovensku tieto služby využíva a ako.
Netflix jasnou jednotkou, nová dvojka rebríčka
Najobľúbenejšou videoslužbou je nielen celosvetovo, ale aj na Slovensku jednoznačne Netflix, ktorý stále rastie a predpláca si ho už 909-tisíc Slovákov (20,5 %). Na druhé miesto sa vyšvihlo slovenské Voyo, ktoré predbehlo streamovacie giganty Max aj Disney+. Jeho potenciál je ešte väčší, ďalší rast mu zabezpečí športový obsah, ktorý sa neustále rozširuje.
Používanie Voyo v aktuálnom prieskume deklarovalo 415-tisíc predplatiteľov (9,4 %), kým na jar minulého roka ich bolo „len“ necelých 150-tisíc. Max si predpláca 375-tisíc (8,5 %) a Disney+ 252-tisíc predplatiteľov (5,7 %). Prvú päťku uzatvára SkyShowtime so 109-tisíc predplatiteľmi (2,5 %).
Medzi menších hráčov na trhu patria služby ako JOJ Play (83-tisíc predplatiteľov), FilmBox+ (49-tisíc). Prime Video či Apple TV+ patria podľa prieskumu medzi najmenej využívané. Canal+ sa v prieskume zatiaľ neobjavil.
Koľko hodín trávime ich sledovaním?
Podľa výsledkov prieskumu najväčšia skupina Slovákov (29,8 %) trávi sledovaním obsahu video knižnice menej ako hodinu týždenne. Ďalší respondenti uvádzajú priemerné týždenné využitie 1 až 2 hodiny (10,3 %), len o trochu menej uvádza 3 až 4 hodiny týždenne (8,2 %). Výrazný nárast však nastal na opačnej strane, kde až 9,8 % ľudí priznalo, že sledujú videoobsah viac ako 9 hodín týždenne. Pred rokom ich boli len 4,6 %.
Predplatné nie je pre každého
Aj keď popularita streamovacích služieb rastie, len 18,3 % Slovákov deklaruje, že si niektorú z nich predpláca. Až 45 % populácie uviedlo, že o predplatné nemá záujem a ani ho neplánuje v blízkej budúcnosti. Plánovaný záujem o platený obsah deklarovalo len 2,5 % opýtaných.
Napriek širokej ponuke seriálov a filmov 40 % respondentov uviedlo, že sleduje televíziu rovnako často ako predtým. Len necelá tretina (30,3 %) priznala, že televíziu sleduje viac, odkedy využívajú online platformy. Štvrtina (25,0 %) deklarovala, že ich zvyky v sledovaní televízie sa nezmenili.
Budúcnosť lokálnych platforiem
Streamovacie služby teda menia návyky Slovákov, no ich používanie na Slovensku môže stlmiť ich zdražovanie, ktoré sa týka všetkých svetových platforiem. Zároveň si stále drží svoje pevné miesto tradičné (lineárne) televízne vysielanie. aj napriek postupnému miernemu poklesu sledovanosti.
Otázne zostáva, ako sa tento trend bude vyvíjať v nasledujúcich rokoch. Aj slovenský trh postupne kopíruje globálne trendy, kde digitalizácia a streamovacie platformy postupne vytláčajú tradičné formy sledovania televízie.
Na slovenskom trhu vidno výrazný nárast záujmu najmä o lokálne streamovacie služby, ako je Voyo, ktoré má ambíciu dosiahnuť milión používateľov v Česku a na Slovensku do roku 2026. Tento míľnik sa mu podarí pravdepodobne prekonať ešte skôr, už na jar sa už pochválilo s viac ako 800-tisíc predplatiteľmi a aktuálne ich je už viac ako 900-tisíc.
Prieskum MML-TGI (Market & Media & Lifestyle – Target Group Index) realizuje spoločnosť MEDIAN SK. Výsledky zverejnené v tomto článku odzrkadľujú preferencie za 1. polrok 2024. Prieskum bol realizovaný na vzorke 4 428 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 – 79 rokov.