Televízie majú za sebou náročnú jarnú sezónu, no svoje úsilie už naplno zamerali na jesennú sezónu, ktorá je pre televízny trh mimoriadne dôležitá. So Silviou Majeskou, programovou riaditeľkou televízií Markíza a Nova, sme sa rozprávali aj o tom:

  • čím ju pri štarte prekvapila Markíza Klasik a či majú v pláne spustenie ďalšej televízie,
  • aké má televízia očakávania od jesennej sezóny,
  • kedy plánujú koniec Dunaja, k vašim službám,
  • aký prémiový seriál pripravujú na jar budúceho roka,
  • či bude pokračovať Pán profesor a Výnimočná Nikol,
  • ktoré šou budú jarným ťahákom Markízy,
  • prečo prináša tohtoročná Farma viaceré novinky,
  • aké slovenské seriály pripravujú pre Voyo.
Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.
Zdroj: TV Markíza
Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.

Obzrime sa za jarnou sezónou. Vyzerá to tak, že všetko, čo Markíza odvysielala, tak konkurenciu prevalcovalo (Let's Dance, Dunaj, Zrada, Na nože...). Aká bola z vášho pohľadu?

Táto jar bola pre Markízu naozaj úspešná, za čo sme nesmierne vďační. Nie je pravidlom, že úplne všetky programy zafungujú. V uplynulej sezóne sme v zásade nemali žiaden dôvod na nespokojnosť.

Bolo niečo, čo vás prekvapilo?

Musím povedať, že príjemne ma prekvapil rast sledovanosti Let's Dance. Táto šou mala už predtým skvelé čísla a boli sme vďační, že sa navrátil jej úspech. Ale že dokáže nabrať ešte viac divákov, bolo pre mňa pozitívnym prekvapením. Potešilo nás, že aj Zrada mala veľmi dobré ohlasy. Predtým bolo v pondelky Klamstvo akýmsi vstupom do tohto druhu seriálov a sme radi, že so Zradou sme v tom trende úspešne pokračovali.

Teší ma, že aj od hercov máme mimoriadne pozitívnu odozvu, že robíme kvalitné seriály a to je pre nás, samozrejme, veľmi dôležité. Dunaj, k vašim službám aj Mama na prenájom pokračovali na jar s výbornými výsledkami a dokonca aj Ruži pre nevestu rástla sledovanosť, a to nielen na Voyo, ale aj v televízii. Je vidieť, že návrat tohto formátu sa podaril. V prvej sezóne možno diváci ešte zvažovali, aké to bude, no v druhej sérii už bolo vidieť, že do programu hneď „nabehli“ a bavilo ich to.

V lete štartovala nová televízia Markíza Klasik, o ktorej štarte sa hovorilo už pred rokom, v lete 2023. Prečo vznikol tento ročný odklad?

Markízu Klasik sme mali pripravenú, ale my vždy vyhodnocujeme nové projekty podľa toho, aká je situácia na trhu a či je vhodný moment na ich realizáciu. Nová stanica vždy znamená výraznú investíciu, preto dôkladne zvažujeme, či má v danom období zmysel. Pred rokom sme vyhodnotili, že ešte nie je ten správny čas. Zároveň sme sa potrebovali sústrediť na prípravu futbalového šampionátu UEFA EURO 2024, kde celá príprava a nastavenie trvali dosť dlhú dobu.

Pre nás nie je bežná vec prinášať takéto veľké šampionáty, tak sme si povedali, že sa zameriame na EURO, ktoré nám zároveň poskytne veľmi dobrý priestor na spustenie Markízy Klasik. Cielili sme na podobných divákov, tak to do seba pekne zapadlo. A musím povedať, že sme boli aj v „luxusnej“ situácii, lebo máme dobrú sledovanosť a vieme doručiť všetky kampane pre našich klientov. Mali sme možnosť zvážiť, kedy novú stanicu spustíme.

Očakávali ste taký štart, ako sa vám podarilo dosiahnuť?

Verili sme konceptu tej stanice a mali sme ho veľmi precízne pripravený. Ak mám byť ale úprimná, tak až taký úspech sme nečakali, keďže na trhu už je nejaký počet staníc a diváci majú možnosť výberu pri sledovaní toho, čo ich baví. Markíza Klasik sa hneď od svojho štartu zaradila medzi najsledovanejšie tematické stanice na slovenskom trhu. V auguste dosahovala vynikajúce priemerné trhové podiely na úrovni troch percent, pričom v prime-time dokonca v jeden deň atakovala hranicu piatich percent.

Pomohla vám aj letná sezóna, keď televízie neponúkajú divákom premiérové tituly, ale skôr reprízy?

Určite. Veľa z tých programov, ktoré sme priniesli, sú návraty k legendám. A pre divákov to bolo možno v tom niečo nové, že sa mohli vrátiť ku kultovým programom, ktoré poznali, kedysi ich sledovali a bavili ich.

Je Markíza Klasik dlhodobo udržateľná z hľadiska programovej koncepcie? Pretože kultových seriálov nie je zas tak veľa... Budete prinášať aj nové tituly alebo seriály, ktoré uvádzate, budete po ich skončení reprízovať?

Samozrejme, je to tak, čo s týka kultových seriálov. Na druhej strane, máme v pláne dostatok zaujímavých titulov, ktoré pôjdu v tej línii, ako je Markíza Klasik nastavená. A zároveň pri veľa tituloch, ktoré už ponúkame, máme overené, že majú reprízový potenciál. Diváci sa k nim radi vracajú a dokážu si ich v budúcnosti pozrieť znovu. Takže je to taká kombinácia. Budeme prinášať aj ďalšie tituly, ale všetko to pôjde v tej línii, že divák ich už mal možnosť vidieť, obľúbil si ich a rád sa k nim vráti.

Máte v pláne ďalšiu lineárnu televíziu? Prípadne online televíziu po vzore spravodajského formátu TN.cz?

Stále diskutujeme o rôznych typoch staníc, ktoré v našom portfóliu ešte nemáme. V najbližšej dobe však necítime potrebu rozširovať naše portfólio o ďalšie takéto projekty. V poslednej dobe sme spustili dve stanice a posilnili sme aj Voyo, ktoré poskytuje veľké množstvo obsahu pre predplatiteľov. Takže nová lineárna televízia je vždy téma, ale nie je to plán na najbližšie obdobie.

Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.
Zdroj: TV Markíza
Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.

Štartuje nová sezóna. Aká podľa vás bude, čo sa týka vývoja sledovanosti? Pocíti televízia ďalší odliv divákov smerom k streamovacím službám?

Očakávam, že sezóna bude opäť úspešná, ponuka televíznych staníc je veľmi bohatá a pestrá. Každá stanica prináša premiérové programy – novinky aj pokračovania formátov, ktoré fungujú. Keď sa pozrieme na vývoj „Total TV“, teda celkový počet divákov pri televíznych obrazovkách, tak medziročný pokles je ešte stále na úrovni nízkych jednociferných čísel a je tým pádom veľmi priaznivý pre lineárnu televíziu, čo nás motivuje pripravovať stále ďalšie a ďalšie projekty.

Začiatkom roka sa zmenila komerčná cieľová skupina. Bude sa opäť meniť?

Snažíme sa reflektovať vývoj na trhu. Tento rok sme zmenili cieľovú skupinu z 12-54 na 13-55, na budúci rok zase pripravujeme posun o jeden rok vyššie na spodnej aj hornej hranici, teda na 14-56. Následne budeme vyhodnocovať, či sa bude meniť aj ďalej. Ako viete, krajiny v Európe aj vo svete majú rôzne komerčné cieľové skupiny, ktoré sa odvíjajú od potrieb inzerentov.

Čo všetko ponúkne skupina Markíza na jeseň?

V pondelok bude mať premiéru tretia séria Druhej šance, v utorky a štvrtky sa vráti Dunaj, k vašim službám, v stredu dostanú priestor Extrémne premeny, v sobotu sa vráti Možné je všetko! s ešte pestrejšou zostavou skvelých hercov a zabávačov. Farma zaplní druhý prime-time a zároveň piatkový a nedeľný hlavný vysielací čas. Novú sériu Jamy levovej tento rok prinesieme vo štvrtok v druhom prime-time, keďže v stredu máme Extrémne premeny, ktoré majú dlhšiu stopáž a diváci by tak museli čakať až do neskorších večerných hodín. A podvečery vyplní Mama na prenájom.

Dunaj, k vašim službám sa vrátil na obrazovky už koncom augusta. Jarná séria lámala rebríčky sledovanosti. Myslíte už na potenciálny koniec seriálu? Bude to v roku 2025?

Zatiaľ nemáme stanovený termín konca tohto seriálu. Na jeseň pripravujeme epizódy, ktoré budeme vysielať až do Vianoc. Na koniec seriálu majú všeobecne vplyv dve veci: jednou je úspech seriálu – a Dunaj zatiaľ divákov zaujíma a baví, a druhá závisí od tvorcov. Zatiaľ je náš tím scenáristov plný nápadov, ako bude príbeh pokračovať, a myslím si, že tak skoro ich zápal nevyhasne. Pokiaľ bude mať Dunaj fanúšikov a dostatok divákov, budeme ho veľmi radi prinášať aj naďalej. Príbehy, ktoré sú naplánované na túto jeseň, sú naozaj silné.

Čo nové prinesie Dunaj?

Nová séria opäť prinesie množstvo silných emócií a prekvapivých zvratov. Do deja vstúpia nové postavy, ktoré nečakane ovplyvnia životy našich hrdinov. Niektoré z hlavných postáv spoznáme v novom svetle, odhalia sa ich doteraz nepoznané ľudské stránky; iní budú čeliť silným dramatickým situáciám. Diváci budú svedkami intríg a ľudskej krutosti, ale aj veľkej odvahy a obetavosti. Samozrejme, nebude chýbať láska a ľudské dobro, ktoré v tej dobe bolo o to vzácnejšie.

Na jeseň pokračuje aj váš ďalší seriálový hit Mama na prenájom. Bude štvrtá séria posledná? Nie je tajomstvom, že už pracujete na náhrade...

Vždy máme rozpracovaných hneď niekoľko projektov, keďže naše programové plánovanie je dlhodobé. Čo sa týka budúcnosti Mamy na prenájom, v tejto chvíli sme radi, že si seriál udržiava divácku priazeň a môžeme tak na jeseň priniesť jeho štvrtú sériu.

Čo nové prinesie na jeseň Mama na prenájom?

Tretia séria sa skončila emotívnym finále. Naďa (Martina Zábranská) prekvapila Martina (Adam Bardy) správou o svojom tehotenstve, čo bolo pre mnohých divákov vrcholom sezóny. Štvrtá séria preto sľubuje ešte viac lásky a emócií. Herecký tím doplní obľúbená herečka Michaela Čobejová, ktorá sa predstaví v úlohe Terezy, tajomnej ženy, ktorej príchod prinesie do života hlavných postáv nové konflikty a nečakané zvraty.

S novou sériou sa vracia aj Druhá šanca. Aké nové tváre a príbehy čakajú divákov?

Hlavným hrdinom aj v tretej sérií Druhej šance ostáva primár Andrej Fabián, ktorého naozaj jedinečným spôsobom stvárňuje Ján Koleník a diváci si ho v tejto postave doslova zamilovali. „Dok“-ovi sa v najnovších epizódach začína vracať pamäť a on postupne odhaľuje naozaj šokujúce tajomstvo zo svojej minulosti... Okrem Janka Koleníka sa môžu fanúšikovia tešiť na herecké hviezdy z predchádzajúcich sérií – Líviu Bielovič, Sarah Arató, Filipa Šebestu či Filipa Tůmu, v tretej sezóne túto zostavu doplnia aj ďalší vynikajúci herci ako napríklad Jozef Vajda, Zuzana Porubjaková či Dagmar Edwards. Priestor dostanú aj mladé herecké talenty Dorota Hrnčiarová, Adela Dukátová či Juraj Kočí, ktorí prichádzajú do tímu Andreja Fabiána ako noví sekundári. A, samozrejme, mnohé známe a zaujímavé mená sa budú postupne objavovať aj v silných pacientskych príbehoch v jednotlivých epizódach.

Aký prémiový seriál – po Zrade a Klamstve – pripravujete na rok 2025?

Aktuálne už pripravujeme nový seriál, ktorý plánujeme uviesť na jar budúceho roka, a musím povedať, že to bude veľmi silný príbeh. Ide to v podobnej línii, ako boli Klamstvo a Zrada. Opäť je to veľmi známy zahraničný titul.

Prezradíte aj niečo viac?

Hrajú v ňom zvučné mená, môžem už prezradiť, že jednu z hlavných úloh stvárni Nela Pocisková.

Čo sa týka Pána profesora, bude pokračovať, alebo bola piata séria poslednou?

Nie, nebola. Tvorcovia píšu epizódy novej série, ktorá si však vyžaduje väčšiu adaptáciu originálu, tak to trvá trochu dlhšie.

Mohol by sa teda Pán profesor vrátiť na jeseň budúceho roka?

Nie som si istá, či by sa to stihlo, pretože scenáristickej prípravy je tam viac.

A pokračovanie Výnimočnej Nikol?

Tú ešte nepíšeme, ale jednoznačne je to seriál, v ktorom chceme pokračovať. Je to len otázka času, kedy sa začne príprava a výroba.

Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.
Zdroj: TV Markíza
Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.

Po niekoľkých sezónach sa vracajú Extrémne premeny. Neobávate sa, že diváci „zabudli“ na tento formát? Predsa len si pozornosť divákov „ukradlo“ Na nože...

Je to, samozrejme, vždy možné pri programoch, ktoré majú dlhšiu pauzu. Diváci si už mohli vytvoriť väzbu k iným formátom a je to faktor, ktorý musíme zvážiť. Pri Extrémnych premenách sme už takúto pauzu mali a našťastie sa diváci vrátili. Pevne veríme, že sa tak stane aj teraz.

Pri tejto reality šou je prirodzene cyklus dlhší. Účastníci 12 mesiacov chudnú, zároveň trvá nejaký čas postprodukcia, takže pripraviť takýto program do vysielania trvá necelé dva roky. Divákov si musíme opäť získať a dúfať, že epizódy, ktoré prinesieme, budú pre nich zaujímavé a budú ich chcieť sledovať. Myslím si, že v tejto sezóne máme odvážnych účastníkov, ktorí dosiahli neuveriteľné premeny, takže verím, že divákov budú lákať práve ich pozoruhodné príbehy.

Na nože sa vráti na jar 2025?

Áno, štvrtú sériu už vyrábame. Pridali sme pár epizód a počítame s nimi počas celej jari.

Na Nove uvediete na jeseň novinku Hell's Kitchen. Pripravujete aj verziu pre slovenských divákov?

To je dobrá otázka. Ako som už vravela, veľa sa rozprávame o tom, aké formáty priniesť a aký majú potenciál. Aktuálne sme vo veľkom očakávaní, ako táto šou zaujme českých divákov. Do budúcna budeme vyhodnocovať, či vieme adaptovať daný formát aj na Slovensko. Radi prinášame novinky a budeme radi, ak sa nám podarí pre slovenských divákov priniesť opäť niečo nové.

Farma odštartovala už 16. sériu. Vyzerá to tak, že po minuloročnej kritike prešla určitými kreatívnymi zmenami – zjednodušujú sa pravidlá a dôraz sa kladie na kvalitu práce. Prídu tiež „starí“ farmári... Nezopakujú sa scenáre z minulých rokov, keď sa súťažiaci do finále „pretaktizovali“? Je vôbec možné pri takto dlho vysielanej reality šou zabezpečiť férovosť hry?

Bavíme sa o tom každý rok. (úsmev) Pokračovanie programu vždy vyhodnocujeme nielen na základe sledovanosti, ale sledujeme aj odozvy od divákov, pretože je pre nás kľúčové vypočuť si ich názor. Ak na základe tejto spätnej väzby vnímame, že je potrebné niečo vylepšiť, posunúť, zmeniť, tak sa tomu venujeme. A Farma je skvelá v tom, že sa nám podarilo každou sezónou divákom priniesť niečo nové. Myslím si, že práve to je to, čo ju drží pri živote už šestnástu sezónu.

Určite však nechceme zaspať na vavrínoch a budeme hľadať nové témy a spôsoby, ako Farmu rozprávať zaujímavo aj naďalej. Vieme, že diváci sa vždy tešia na účastníkov, ale, logicky, aj na nové výzvy, ktoré budú musieť plniť. Snažíme sa každý rok priniesť nejaké inovácie a potom vyhodnocujeme, či a ako sa nám to podarilo.

Aké novinky prinesie tohtoročná Farma?

Tento rok máme naozaj zaujímavý koncept „Tajná misia“ a asi ste už zaznamenali, že sa vrátia bývalí farmári. Tí, ako sa dá očakávať, budú nejakým spôsobom vstupovať do hry novým farmárom, ktorí o nich netušia. Prinášame aj zmenu pravidiel, kde sa bude dbať viac na kvalitu práce.

Bude po rokoch opäť aj zimná Farma?

Nikdy nezabudnem, ako sme sa rozprávali o zimnej Farme, či je to vôbec bezpečné a či je možné v takých podmienkach a v chladnom počasí ‘prežiť‘. Nakoniec sa to ukázalo ako dobrý nápad a dopadlo to veľmi dobre. Momentálne však nad tým neuvažujeme, keďže Farma má svoje tradičné miesto v jesennej štruktúre, ale do budúcnosti to nevylučujeme. (úsmev)

Pomerne dlho sa hovorí o pokračovaní SuperStar. Je možný jej návrat v roku 2025?

SuperStar je naša srdcovka. Je to jednoznačne formát, s ktorým by sme chceli pokračovať. Lenže je to ako s novými stanicami – vždy zvažujeme vhodný moment. SuperStar je šou, ktorú prinášame s televíziou Nova, takže je dôležité zladiť potreby a vysielacie štruktúry oboch staníc. Pevne však verím, že SuperStar sa vráti, len teraz vám ešte neviem povedať, kedy to bude. Minulý rok nám zafungovalo Možné je všetko! a sústredili sme sa na to, aby sme divákom priniesli pokračovanie tejto šou.

Z iných veľkých šou, ako bol napríklad The Voice Česko Slovensko (Hlas Česko Slovenska), sa nechystá pokračovanie?

The Voice je rovnako jednou z top svetových šou a nezabudli sme na ňu. Zvažujeme všetky možnosti a budeme divákov včas informovať.

Z veľkých šou bola mimoriadne úspešná deviata séria Let´s Dance, ktorá prekonala aj ôsmu sériu. Viete už potvrdiť jej desiatu sériu na jar 2025?

Určite áno, myslím si, že aj diváci to od nás očakávajú.

Ako bude vyzerať? Bude to klasické pokračovanie alebo si v jubilejnom ročníku zmerajú sily bývalí králi a kráľovné tanečného parketu?

Aj o tom sa rozprávame. (úsmev) Ale toto je lepšia otázka na režiséra (Pepe Majeský), ktorý aktuálne pripravuje kreatívny koncept novej sezóny. Zatiaľ je predčasné hovoriť o podrobnostiach.

Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.
Zdroj: TV Markíza
Silvia Majeská, programová riaditeľka TV Markíza a Nova.

Prejdime k Voyo. Pripravujete vyslovene slovenské seriály pre Voyo?

Prinesieme krimiseriál Bóra, ktorý má silné slovenské obsadenie – Tomáš Maštalír, Dano Fischer, Zuzana Mauréry, Jozef Vajda, Maroš Kramár... Takže pripravujeme projekty, ktoré dávajú väčší priestor slovenským témam a našim hercom. V príprave máme aj ďalšie slovenské projekty.

Voyo neustále naberá nových predplatiteľov. Kedy očakávate prekročenie magického milióna v Česku a na Slovensku?

Plán je na konci roka 2025. Dúfame, že sa to podarí. (úsmev)

Streamovacie služby zvyšujú ceny predplatného. Vydá sa aj Voyo touto cestou?

Tieto úvahy sú zatiaľ predčasné. Momentálne sa sústreďujeme na nové predplatné Voyo maximum, ktoré je pre nás prioritou.

Na Voyo si našli domov reality šou. Oživili ste Big Brother. Boli ste spokojní so sledovanosťou? Bude pokračovať ďalšou sériou?

Pokračovanie Big Brother je zatiaľ otvorená téma, v tomto roku nebude ďalšia séria. Čo sa týka sledovanosti, mali sme vyššie očakávania, ale svojich divákov si našiel. My tomu formátu veríme a jeho návrat je otázkou správneho načasovania.

Ďalšou reality šou je Ruža pre nevestu, ktorá v druhej sérii prekonala všetky očakávania. Bude aj trojka? Kedy by sa jej diváci mohli dočkať?

Novú sériu Ruže pre nevestu pripravujeme. Tento formát je však komplikovanejší v tom, že musíme okrem správnych neviest nájsť aj správneho ženícha. Takže sme vo fáze „hľadania“. V prípade, že nájdeme ženícha a nevesty, tak by sme veľmi radi vrátili túto šou na jar na obrazovky.

Nezvažujete česko-slovenský formát tejto šou v spolupráci s Novou?

Zatiaľ nie, a to kvôli načasovaniu. V čase, keď sa Markíza rozhodla vrátiť k tomuto formátu, tak sme celý projekt nastavili primárne pre potreby slovenského Voyo. Na základe výsledkov nám to dodalo odvahu priniesť tento formát aj v Česku (šou pod názvom Bachelor Česko uvedú na jeseň TV Nova a tiež Voyo, pozn. red.).

Aký je český Bachelor?

Je veľmi atraktívny, taký, aký by mal byť, aby o neho mohol mať záujem taký počet žien. Verím, že svojím šarmom divákov a diváčky zaujme.

Zvažujete aj opačnú verziu „The Bachelorette“, v ktorej si nevesta vyberá z potenciálnych ženíchov?

Zatiaľ nie. Tento projekt nie je úplne jednoduché vyrobiť. Tým, že sa natáča v zahraničí, je to finančne náročné, takže momentálne neplánujeme ďalšie verzie tohto formátu. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Na záver sa ešte pristavme pri politických diskusiách, ktoré v televíziách zažívajú turbulentné obdobie. Vráti sa Na telo na jeseň? Ako bude vyzerať a kto ho bude moderovať?

Na telo bude súčasťou jesennej programovej štruktúry TV Markíza. O presnom termíne štartu, ako aj o mene moderátora, budeme včas informovať.