Televízna šou Na nože, slovenská verzia známeho formátu Kitchen Nightmares, má za sebou štyri úspešné série, počas ktorých sa vyprofilovala ako jeden z najsledovanejších a najdiskutovanejších programov domácej televíznej scény.
Z obrazoviek však len tak nezmizla — Markíza, rovnako ako minulý rok, po skončení premiérových častí pokračuje až do letných prázdnin s reprízami epizód z minulej série. Rovnakú stratégiu zvolila aj uplynulý rok, keď s reprízami ťažila z úspechu premiérovej série.
Ako sme už informovali, Markíza už pripravuje piatu sériu. Fanúšikovia sa tak s ostrým šéfkuchárom Martinom Novákom nelúčia nadlho.

Markíza prekvapuje: Poznáme reálny dátum, kedy sa Slováci rozlúčia so Sľubom
Rekordy, emócie aj tvrdá pravda o gastronómii
Posledná štvrtá séria, ktorej opäť patrili už tradične stredajšie večery, odštartovala 26. februára 2025. Ponúkla jedenásť premiérových epizód plných dramatických príbehov, kulinárskych prešľapov, emotívnych výpovedí a často až šokujúcich odhalení.
Najsledovanejšou bola posledná epizóda odvysielaná 7. mája, v ktorej sa Martin Novák vybral do Želiezoviec, kde pomáhal mladej podnikateľke Miške s reštauráciou, ktorá čelila technickému kolapsu aj závažným hygienickým nedostatkom.
Túto epizódu si čase vysielania pozrelo celkovo 416-tisíc divákov v univerzálnom publiku 12+, pričom ďalších 59-tisíc ju videlo v trojdňovej oneskorenej sledovanosti. Spolu tak túto epizódu sledovalo 475-tisíc divákov, pričom zasiahla až 639-tisíc divákov (AvRch v 12+). Ďalší diváci si šou pozreli na službe Voyo, kde mali nové epizódy k dispozícii v týždňovom predstihu. Ich počet však Markíza neuvádza.

Markíza chystá televíznu bombu: Musíte si počkať, kým sa skončí Vina!
Sledovanosť odoláva konkurencii
Na nože si udržuje stabilnú divácku základňu a sledovanosť doposiaľ odvysielaných sérií nemá prudké výkyvy. Kľúčovou devízou šou je podľa televízie autentickosť. Podľa programovej riaditeľky TV Markíza Silvie Majeskej je autentickosť, emotívne príbehy a neprikrášlený pohľad do zákulisia reštauračného biznisu hlavným dôvodom, prečo si relácia získala priazeň divákov.
Na nože I.
Na nože uviedla televízia Markíza v roku 2023. Už prvá séria na jar 2023 divákov zaujala osem epizód sledovalo v priemere 402-tisíc divákov vo veku nad 12 rokov, pričom zasiahla 581-tisíc divákov (AvRch v 12+) so započítaním trojdňovej oneskorenej sledovanosti. Priemerná sledovanosť v obchodnej cieľovej skupine 14-56 dosiahla rating 9,0 % a podiel na trhu 27,8 %.
- Na nože I.: 8 epizód
- dátum vysielania: 8. 2. – 29. 3. 2023
- najvyšší počet divákov v 12+: 439-tisíc, priemer 402-tisíc
- najvyšší divácky zásah v 12+: 625-tisíc, priemer 581-tisíc
- najvyšší rating v 14-56: 10,0 %, priemer 9,0 %
- najvyšší share v 14-56: 32,1 %, priemer 27,8 %

Na nože II.
Druhú sériu uviedla Markíza hneď na jeseň toho istého roka (2023) s rovnakým počtom ôsmich epizód. Jej sledovanosť mierne klesla, priemerne si každú epizódu pozrelo 382-tisíc divákov vo veku nad 12 rokov, pričom zasiahla 563-tisíc divákov (AvRch v 12+). Priemerná sledovanosť v obchodnej cieľovej skupine 14-56 dosiahla rating 8,5 % a podiel na trhu 28,4 %.
- Na nože II.: 8 epizód
- dátum vysielania: 6. 9. – 25. 10. 2023
- najvyšší počet divákov v 12+: 457-tisíc, priemer 382-tisíc
- najvyšší divácky zásah v 12+: 647-tisíc, priemer 563-tisíc
- najvyšší rating v 14-56: 10,1 %, priemer 8,5 %
- najvyšší share v 14-56: 33,5 %, priemer 28,4 %

Na nože III.
Zo všetkých štyroch sérií si najlepšie čísla pripísala tretia séria, ktorá pravidelne prekračovala 30 % trhový podiel a nenachádzala premožiteľa. Historicky tiež prvýkrát prekonala polmiliónovú hranicu v celkovom počte divákov. Markíza ju uviedla pred rokom, na jar 2024, a mala doposiaľ najviac, až 12 epizód.
Jej priemerná sledovanosť v obchodnej cieľovej skupine 14-56 sa vyšplhala až na rating 9,7 % a trhový podiel 30,2 % so započítaním trojdňovej oneskorenej sledovanosti. Každý diel si pozrelo v priemere 473-tisíc divákov vo veku nad 12 rokov, pričom zasiahla až 659-tisíc divákov (AvRch v 12+).
- Na nože III.: 12 epizód
- dátum vysielania: 21. 2. – 8. 5. 2024
- najvyšší počet divákov v 12+: 534-tisíc, priemer 473-tisíc
- najvyšší divácky zásah v 12+: 730-tisíc, priemer 659-tisíc
- najvyšší rating v 14-56: 10,9 %, priemer 9,7 %
- najvyšší share v 14-56: 35,2 %, priemer 30,2 %
Na nože IV.
Štvrtá séria dostala 11 epizód a Markíza ju uviedla na jar tohto roka. V priemere ju sledovalo celkovo 407-tisíc divákov, pričom zasiahla 612-tisíc divákov. Vysoké čísla si štvrtá séria držala aj v obchodne dôležitej cieľovej skupine 14-56, kde zaznamenala priemernú sledovanosť 8,6 % a trhový podiel 29,0 %.
Pozrite si zábery zo zákulisia nakrúcania.
„So sledovanosťou štvrtej série šou Na nože sme veľmi spokojní, v komerčne podstatnej cieľovej skupine 14-56 je v čase vysielania stabilnou jednotkou na trhu s vynikajúcim priemerným podielom na trhu 29 % a výrazným náskokom pred konkurenciou,“ uviedol pre Mediálne.sk Lukáš Kočišek, PR manažér Markízy .
- Na nože IV.: 11 epizód
- dátum vysielania: 26. 2. – 7. 5. 2025
- najvyšší počet divákov v 12+: 475-tisíc, priemer 407-tisíc
- najvyšší divácky zásah v 12+: 647-tisíc, priemer 612-tisíc
- najvyšší rating v 14-56: 9,3 %, priemer 8,6 %
- najvyšší share v 14-56: 30,3 %, priemer 29,0 %

Markíza neprestáva prekvapovať: Ďalšia veľká novinka v ostro sledovanej šou
Na nože nezmizne
Hoci štvrtej sérii Na Nože sa už skončilo premiérové vysielanie, naďalej zostáva v programe. Markíza pokračuje reprízami predošlej série, ktoré budú vyplňovať stredajšie večery až do začiatku letných prázdnin.
Záujem o reprízy pritom vôbec nezaostáva a odoláva aj novej konkurencii – seriálu Nemocnica, ktorý sa vrátil na obrazovky 21. mája vo svojej 12. sérii. V obchodnej cieľovej skupine 14-56 si udržalo Na nože prvenstvo s ratingom okolo 6,5 % a trhovým podielom nad 25 %. Trhové podiely nemocnice sa držia okolo 17 %.
Nemocnica si však pripísala prvenstvo v cieľovej skupine 12+ pri prvom strete (21. 5.) s Na nože, keď si ju pozrelo 325-tisíc divákov. Na nože v tento deň kleslo na 309-tisíc divákov. Pri druhom strete (28. 5.) sa už karta obrátila. Na nože si pozrelo 345-tisíc divákov, Nemocnicu si zvolilo 307-tisíc divákov.

Piata séria je za rohom
Za necelé dva roky sa Na nože stalo stabilnou súčasťou televíznej ponuky. Šou si zároveň buduje čoraz silnejšiu značku aj mimo televízie — na sociálnych sieťach, v online priestore či v diskusiách medzi samotnými hosťami reštaurácií.
Markíza zároveň s uvedením novej série neplánuje zbytočne otáľať. Hoci presný termín zatiaľ nezverejnila, príprava ďalších častí je v plnom prúde. Navyše, malo by ísť o najrozsiahlejšiu sériu, ktorá by mala mať viac ako 12 epizód.
„Najväčšia hodnota, ktorú reštaurácii Martin odovzdá, nie je nová kuchyňa či nábytok, ale jeho know-how, ako robiť veci lepšie a efektívnejšie,“ pripomína režisér Dušan Domanský.

Od prvej série vo februári 2023 pomohol Martin Novák naštartovať biznis desiatkam reštaurácií, no sú aj také, ktoré napriek jeho radám neprežili. Pre niektoré, ktoré balansovali na hrane prežitia, už bolo na Martinov zásah príliš neskoro. Mnohé ďalšie však vďaka Martinovi prešli zásadnou premenou a naštartovali svoj biznis.
Jediné, čo tak zostáva divákom, je pripraviť sa – Na nože sa vráti. A opäť bude ostré. Ako hovorí Martin Novák: „Ľudia už vedia, že si nedávam servítku pred ústa, keď vidím problémy v kuchyni. Niektoré reštaurácie čakajú poriadne tvrdé chvíle, ale aj nečakané prekvapenia. Niekde budú lietať hromy-blesky, inde budú tiecť slzy, avšak ani v jednej epizóde nebude chýbať ľudskosť a silný príbeh.“
- Vysvetlivky k sledovanosti
- Cieľové skupiny: Obchodná cieľová skupina 14-56 zahŕňa divákov vo veku od 14 do 56 rokov, univerzálna cieľová skupina 12+ obsahuje širšie publikum divákov starších ako 12 rokov.
- Sledovanosť (Rating %) udáva podiel divákov z populácie (zo všetkých obyvateľov Slovenska), ktorí v konkrétnom čase sledovali danú reláciu alebo stanicu.
- Trhový podiel (Share %) udáva podiel počtu divákov sledujúcich konkrétnu stanicu z celkového počtu divákov, ktorí pozerajú televíziu na všetkých staniciach v danom čase.
- Zásah, dosah (Reach 000) udáva počet divákov cieľovej skupiny, ktorí sledovali danú reláciu alebo stanicu minimálne 3 minúty.