Od začiatku pandemického obdobia sa Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) snaží ponúkať programy, ktoré vzbudzujú u diváka radosť a vieru v zlepšenie tejto situácie. Avšak sama počas tohto obdobia čelila viacerým výzvam. V rozhovore pre TREND to tvrdí generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.
Zrušenie atraktívnych športových prenosov prinesie televízii výpadok v tržbách za reklamu. Aj napriek pandémii sa ich však za uplynulých päť rokov podarilo zdvojnásobiť.
Pandémia covidu-19 ovplyvnila fungovanie všetkých sektorov ekonomiky. Čo bolo najzásadnejšie pre váš biznis a samotné fungovanie televízie osobitne v tomto období?
RTVS je verejnoprávny vysielateľ zriadený zákonom, v ktorom má presne definované hlavné úlohy a poslanie. V časovom horizonte už dva roky trvajúcej pandémie bolo pre nás najzásadnejšie informovať verejnosť v rámci spravodajstva a publicistiky rýchlo, objektívne, vyvážene a spoľahlivo. Súčasne sme sa snažili vo vysielaní vytvárať také nastavenie všeobecnej nálady, ktoré pomôže toto pandemické obdobie prekonať. Či už to bolo vytváraním špeciálnych typov programov, keď sa zatvorili školy (Školský klub, Tumenca khere a pod.) a ďalšie špecifické relácie vrátane spravodajských špeciálov.
Nežijeme vo vákuu, sme si vedomí toho, že ľudia tým, že bolo obmedzené stretávanie sa a fungovanie, majú náročné životné obdobie. Preto sme sa snažili aj naším vysielaním do istej miery prinášať im radosť, optimizmus, vieru a nádej v zlepšenie tejto situácie.
Aký vplyv mala celková situácia na príjmy RTVS z reklamy?
Základný biznis RTVS nie je predaj reklamy. Ide o sekundárnu, podpornú aktivitu v rámci financovania a pandémia covid-19 našťastie nemala zásadný vplyv na obraty. Najväčším výpadkom bolo zrušenie veľkých športových podujatí, ktoré nám generujú značný príjem z reklamy. Zároveň nemáme možnosť vykryť tento príjem iným obsahom, na rozdiel od komerčných televízii, ktorým nevypadávali veľké televízne eventy.
Aj napriek pandémii sa však RTVS podarilo za uplynulých päť rokov zdvojnásobiť príjem z reklamy.
Z hľadiska udržateľnosti biznisu, ako vnímate súčasnú dynamiku zmien v biznisovom modeli televízií?
Predaj televízneho priestoru ako takého sa nemení. Komerčné televízie prichádzajú s platenými online streamovacími platformami, ale nijakým spôsobom to zatiaľ neovplyvňuje obchodný model televízneho priestoru. Ide o rozširovanie možností umiestnenia reklamného obsahu na týchto platformách, ale pre verejnoprávnu televíziu to situáciu nijak nemení. Hlavným vplyvom rozmachu nových platforiem je odčerpávanie televíznych divákov, ale to sa týka všetkých televízií.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?