Slovenské televízne obrazovky sa už roky točia v kruhu tých istých zábavných reality formátov – známe mená, známe koncepty, predvídateľné konflikty. Stávka na istotu, ktorá prináša požadovanú sledovanosť. Medzitým však v Európe nastupuje nová generácia programov, na ktoré upozornil portál Lupa.cz. Divákom ponúkajú viac než len „hádky pri kuchynskej linke“. Vsádzajú na psychológiu, taktiku, interaktivitu s divákmi a moment prekvapenia. A darí sa im to tak dobre, že si ich kupujú televízie po celom svete.

Zradcovia otvorili dvere novému trendu

Hit The Traitors (u nás adaptovaný pod názvom Zradcovia) spustil vlnu psychologických hier, v ktorých je kľúčom taktika, dôvtip a schopnosť klamať. Slovenskí diváci ho zatiaľ videli len ako česko-slovenskú verziu nakrútenú českou Primou a slovenskou TV Joj, no sledovanosť na platforme JOJ Play bola taká uspokojivá, že televízia zvažuje čisto slovenskú adaptáciu. Česká Prima prinesie túto jeseň už druhú sériu, opäť s moderátorom Vojtěchom Kotekom. Slovenskí diváci ju uvidia na kanáli Prima SK od 21. septembra, vždy v nedeľu o 21:25 hod.

Dobrodružstvo v tme

Tajomstvo a napätie využíva aj belgický formát Destination X, ktorý posiela súťažiacich na neznáme miesta Európy v zatemnenom autobuse, kde musia podľa indícií uhádnuť svoju polohu. Na konci každej epizódy musia na mape označiť, kde sa nachádzajú, a kto je najďalej od skutočnej polohy, z autobusu musí vystúpiť a v hre končí. Šou mala premiéru v roku 2023, no úspech bol taký výrazný, že licenciu už kúpili britská BBC, americká NBC , nemecká Pro7 alebo francúzska televízia M6.

Hotel plný intríg

Britská ITV zas od roku 2024boduje so šou The Fortune Hotel, kde sa desať párov v luxusnom hoteli snaží zistiť, ktorý kufrík skrýva veľkú sumu peňazí a ktorý vyhadzov. Napätie medzi hráčmi aj divákmi udržuje až do finále kombinácia stratégie, psychologických hier a nepredvídateľných náhod. Briti môžu aktuálne sledovať už druhú sériu, práva na lokálnu verziu už zakúpili Švédi a Nóri, ktorí ju adaptovali s celebritnými súťažiacimi.

Kvízy, ktoré preveria mozog inak

Vedomostný víz The 1% Club testuje logiku a rýchle uvažovanie namiesto všeobecných faktografických znalostí. Úlohy, ktoré zvládne len malé percento populácie, prilákali k obrazovkám milióny divákov v Británii aj v ďalších krajinách. Kvíz sa začína jednoduchšími otázkami a vo finále súťažiaci končia s otázkou, na ktorú správne v prieskume odpovedalo len 1 % ľudí. Britská ITV už pripravuje piatu sériu, lokálne adaptácie už vznikli vo Francúzsku, Nemecku, Španielsku, Holandsku, ale aj USA, Maďarsku alebo na Ukrajine. A pripravujú sa ďalšie.

Významný úspech má na konte aj holandský vedomostný kvíz The Floor od Johna de Mohla, tvorcu Big Brothera a Hlasu (The Voice). Tentokrát vytvoril súťaž na obrovskej hernej ploche so stovkou políčok, ktoré hráči dobývajú vedomostnými duelmi. Cieľom je ovládnuť všetky políčka. Od svojej premiéry v roku 2023 sa už kvíz rozšíril do Nemecka, Francúzska, Talianska, Poľska, Maďarska a ďalších krajín. V USA na TV Fox sa dokonca stal najúspešnejšou premiérou kvízu za posledných 13 rokov.

Vraždy na večierkoch a záhadní hostitelia

Holandský formát A Party To Die For (v orig. Moordfeest) vznikol minulý rok a ponúka interaktívnu detektívku, v ktorej sa celebrity stanú na večierku svedkami zločinu. Nasleduje vypočúvanie podozrivých a zbieranie stôp, aby odhalili vraha, ktorý sa ukrýva medzi nimi. Víťazom je detektív, ktorý odhalí páchateľa, alebo vrah samotný, ak sa ho nepodarí odhaliť. Vraha môžu v reálnom čase hľadať aj diváci pomocou QR kódov a ten, ktorý nazbiera najviac bodov, získa 10-tisíc eur. Lokálnu verziu už predstavila francúzska televízia M6, ktorá ju situovala do múzea v Paríži.

Taktickú hru s detektívnou zápletkou prináša od jesene 2024 aj francúzska reality šou Master of the Game (v orig. Le Maître du Jeu). V nej prichádza do odľahlého sídla dvanásť celebrít, ktoré manipuluje záhadný „Majster“ a jeho tajný spojenec. Známe osobnosti musia odhaliť ich identitu. Ak sa im to podarí, získajú peňažnú výhru.

Luxus? Zabudnite. Prežite!

Good Luck Guys z francúzskej produkcie zase posiela rozmaznaných influencerov a hviezdy reality šou prežiť na odľahlé miesto bez luxusu len s minimom prostriedkov. Kombinácia škodoradosti a dobrodružstva oslovila mladé publikum natoľko, že formát už má na konte osem sérií a odkúpilo ho viacero krajín vrátane Nemecka, Holandska a škandinávskych krajín.

Kým slovenské televízie zatiaľ vsádzajú na overenú zábavnú klasiku, v Európe sa postupne mení. Nové formáty ukazujú, že aj v ére streamovacích gigantov môže klasická televízia prilákať masy – stačí divákov zapojiť do hry, nechať ich hádať, taktizovať a neustále prekvapovať. Ak sa trend dostane aj k nám, možno sa dočkáme reality šou, ktorú nebudeme len pasívne pozerať, ale aj premýšľať – a možno aj klamať lepšie než samotní Zradcovia.