V rámci nedávnej prestížnej konferencie Mediálne trendy 2025, ktorú zorganizovali TREND Konferencie a Mediálne.sk a stala sa kľúčovým fórom pre lídrov slovenských médií, odzneli exkluzívne informácie z televíznej kuchyne. Počas diskusného panelu Pôvodná TV tvorba: Výzvy kreatívneho prostredia bola potvrdená informácia, že televízia JOJ, okrem iného, uvažuje o možnom návrate kontroverzných reality šou, ktoré sú dodnes legendárne a hlášky z nich už zľudoveli. Je vhodná doba na ich návrat a majú ešte vôbec miesto v súčasnom mediálnom svete?
Kto by si nepamätal na kultové reality šou Mama, ozeň ma, Bučkovci, Farmár hľadá ženu alebo Extrémne rodiny. Je možné, že sa v nejakej forme môžu ešte vrátiť? „Túto oblasť si momentálne podrobne mapujeme a zvažujeme možnosti,“ uviedla Slávka Adamíková, riaditeľka úseku výrobu JOJ Group.

Kontroverzné reality šou
V priebehu posledných dvoch dekád sa slovenská televízna zábava výrazne zmenila, pričom jedným z najvýraznejších fenoménov sa stali reality šou. Ich cieľom bolo priniesť „reálny život“ na obrazovky a pobaviť diváka autenticitou. Medzi najdiskutovanejšie patria programy ako Mama, ožeň ma!, Bučkovci, Farmár hľadá ženu a Extrémne rodiny. Hoci sa prezentovali ako zábavné či dokumentárne formáty, ich spoločenský dopad bol neraz kontroverzný.
Etická dimenzia týchto programov sa stala predmetom širokých spoločenských diskusií. Kritici upozorňovali na degradačný charakter týchto relácií, ktoré z účinkujúcich robili objekty posmechu.

Nie je náhoda, že väčšina kontroverzných relácií vznikla v komerčných televíziách, ktoré pod tlakom sledovanosti uprednostnili šok pred kvalitou. Televízne stanice argumentovali slobodou výberu – divák si predsa môže prepnúť. No spoločenská zodpovednosť masmédií presahuje iba čisto obchodné záujmy. Realita ukázala, že práve formáty s najnižšími nákladmi a najvyššou konfliktnosťou generujú najvyšší divácky záujem.
S odstupom rokov sa dá povedať, že tieto programy vnímať aj ako dokument doby – doby, ktorá sa ešte len učila spracovať nový fenomén mediálnej reality.

„Doba je už iná než počas prvej vlny reality šou – viac sa do popredia dostáva ochrana osobnosti a s ňou súvisiace právne záležitosti, ktoré predstavujú určité bariéry pri výbere účastníkov. Zaoberáme sa touto myšlienkou, vyhľadávame vhodné formáty a vraciame sa aj k niektorým zakúpeným licenciám. Kľúčovým však vždy zostáva kvalitný kasting,“ priblížila Adamíková.
Dnes sa reality šou na Slovensku nachádzajú v odlišnej fáze. Hoci podobné formáty stále vznikajú, divák je kritickejší a niektoré televízie si začali dávať väčší pozor na etickú stránku obsahu.