Disney vlastní jedny z najsilnejších značiek sveta
Viac než Disneyland sú dnes s dedičstvom Walta Disneyho neodmysliteľne spojené filmy či seriály. Zatiaľ čo v minulosti išlo najmä o animované filmy, rozprávky a celovečerné snímky, dnes je televízne portfólio tejto spoločnosti oveľa väčšie.
Pre väčšinu Slovákov (ale aj ľudí na svete celkovo) zrejme Disney predstavuje obrovskú časť detstva, pretože rozprávky ako Snehulienka, Pinocchio, Kráska a zviera a ďalšie sú v mnohých z nás pevne zakorenené. Po akvizíciách štúdií Pixar či Lucasfilm a značiek ako Marvel či Star Wars navyše Disney obsiahlo aj tvorbu, ktorá v súčasnosti oslovuje milióny a milióny neraz dospelejších divákov.
Disney už nie je len biznis. Je to imidž a svojím spôsobom aj "lifestyle", teda životný štýl. Kedysi možno išlo len o značku oslovujúcu najmä deti, no dnes má, vďaka vyššie spomenutým členom myšiakovej "rodiny", dopad aj na mladých či starších dospelých.
Kultúrne a národnostné zblíženie
Portfólio vlastnej streamovacej platformy navyše Disney prispôsobuje jednotlivým svetovým regiónom na základe miestnych preferencií a kultúr, a vytvára programy špecificky určené pre ten-ktorý trh. Dokopy Disney+ odoberá po celom svete asi 221 miliónov používateľov; streamovacia platforma je teda popri zábavných parkoch ďalším obrovským zdrojom príjmov.
A tých bude - vďaka dôrazu na to, čo bude zajtra, expandovaniu, inováciám a stabilnému manažmentu, čoraz viac. Disney je, na rozdiel od Netflixu či Warner Bros., do istej miery súčasťou našej kultúry, a to aj na Slovensku. Nemáme tu síce žiadny Disneyland či rekreačné plavby, a Disney plus u nás funguje len niekoľko mesiacov, no táto značka má aj napriek tomu silnú tradíciu takmer všade.
Úvodnú zvučku a ikonický Disneyho hrad poznáme predsa všetci. Vďaka širokému mega portfóliu filmov a seriálov, ktoré sa následne firma snaží napodobniť vo svojich parkoch v skutočnom svete, a ďalej ich speňažuje vo forme licencovaných predmetov, má táto spoločnosť takmer neobmedzený potenciál.
Disney teda budúci rok neoslávi len sto rokov existencie a údivu, ale aj storočnicu úspechu. Netrúfam si síce tvrdiť, kde táto korporácia bude o ďalších sto rokov, no jedno je isté - bude tu. Prispôsobí sa novým trendom a bude ponúkať ešte väčšie množstvo inklúzívnejšieho obsahu orientovaného aj na menšiny, ktoré boli doteraz do veľkej miery prehliadané. Ak totiž Disney robí niečo dobre, je to približovanie sa ľuďom všetkých vekových kategórií, všetkých etnických, rasových či sexuálnych skupín.
A tak, zatiaľ čo ceny lístkov do Disneylandu budú zrejme ďalej rásť a táto jedinečná skúsenosť sa bude bežným ľuďom vzďaľovať čoraz viac, tvorba od Disneyho bude, paradoxne, oveľa prístupnejšia.