Slovenské televízie stavajú na domácej tvorbe viac než kedykoľvek predtým. Investície do pôvodných programov rastú, pričom vlastná produkcia sa stáva hlavným pilierom vysielania. Dôvod je jasný – diváci uprednostňujú domáce seriály, relácie a zábavné formáty pred zahraničnými titulmi. Markíza aj JOJ preto rozširujú ponuku lokálneho obsahu a zvyšujú kvalitu produkcie, aby si udržali divácku priazeň a odlíšili sa od konkurencie.

Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) potvrdzuje, že pôvodná slovenská tvorba je hlavným pilierom slovenských súkromných televízií a investujú do nej čoraz viac. Dôvodom je, že pôvodné programy nielenže definujú značku televízií, ale majú aj vyššiu sledovanosť než zahraničné tituly.

Sľub
Neprehliadnite

Prepadáky aj trháky: Slovenské seriály valcujú televízne obrazovky. Čo si vybrali diváci?

Domáca tvorba ako vlajková loď

Programová riaditeľka skupiny Markíza Silvia Majeská zdôrazňuje, že vlastná tvorba je vlajkovou loďou každej plnoformátovej televízie: „Definuje identitu televíznej stanice, posilňuje jej značku a zároveň ju odlišuje od konkurencie.“ Domáca produkcia Markízy zahŕňa dramatické seriály, zábavné relácie, spravodajstvo aj publicistiku. „Divákom prinášame kvalitný, originálny a najmä lokálny obsah, s ktorým sa môžu stotožniť,“ dopĺňa Majeská.

Podobne to vidí aj marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová: „Pôvodná tvorba je jadrom vysielania a spravidla dosahuje vyššiu sledovanosť ako zahraničné tituly.“ Aj preto televízie umiestňujú domáce programy do hlavného vysielacieho času.

logo
Neprehliadnite

JOJ a STVR naďalej v tieni Markízy: Pri štarte Viny a Na nože sa prepisovali tohtoročné rekordy

Kritériá pre nové formáty

Zaradenie nových relácií závisí od diváckej atraktivity, trendov a ekonomických faktorov. „Každý nový formát musí prejsť dôkladnou analýzou potenciálnej sledovanosti, diváckej atraktivity a návratnosti investícií,“ vysvetľuje Majeská. Nové programy pribúdajú najmä vtedy, keď existujúce formáty stagnujú alebo je potrebné zaplniť konkrétny programový slot.

Semjanová dopĺňa, že televízie sledujú aj zahraničné trendy a inšpirujú sa úspešnými formátmi, ktoré môžu adaptovať pre slovenský trh. Predstavitelia televízií sa však zhodujú, že lokálny obsah je kľúčovým faktorom úspechu.

Viac sa o pôvodnej TV tvorbe a výzvach kreatívneho prostredia dozviete na konferencii Mediálne trendy 2025, kde budú o aktuálnych témach diskutovať zástupcovia najväčších slovenských médií. Konferencia sa bude konať 15. apríla 2025 v Cinema City Eurovea v Bratislave. Celý program si môžete pozrieť na webe konferencie.

Mediálne trendy 2025
Zdroj: NMH
Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Koľko času strávime sledovaním televízie? Sú to hodiny denne, rekordérmi vo V4 však nie sme

Paulína Pupalová je hlavnou hrdinkou nového seriálu Miša v Košiciach.
Neprehliadnite

Jojka ohlásila ďalšie premiéry na rok 2025: Toto všetko uvidíte!

dunaj, markíza,
Neprehliadnite

Markíza povoláva veľké hviezdy do Dunaja: Pripravte sa na návraty, ale aj novinky

sľub, markíza,
Neprehliadnite

Sľub neprestáva valcovať: Takýto rekord si Markíza nepamätá roky!

Televízne noviny
Neprehliadnite

Tajný projekt Markízy odhalený: Chystá vlastnú spravodajskú televíziu?

Moderátori Televíznych novín Jaroslav Zápala a Marianna Ďurianová.
Neprehliadnite

Čo aktuálne najviac trápi Markízu a Jojku? Súboj o najsledovanejšie spravodajstvo