Slovenské televízie stavajú na domácej tvorbe viac než kedykoľvek predtým. Investície do pôvodných programov rastú, pričom vlastná produkcia sa stáva hlavným pilierom vysielania. Dôvod je jasný – diváci uprednostňujú domáce seriály, relácie a zábavné formáty pred zahraničnými titulmi. Markíza aj JOJ preto rozširujú ponuku lokálneho obsahu a zvyšujú kvalitu produkcie, aby si udržali divácku priazeň a odlíšili sa od konkurencie.
Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS) potvrdzuje, že pôvodná slovenská tvorba je hlavným pilierom slovenských súkromných televízií a investujú do nej čoraz viac. Dôvodom je, že pôvodné programy nielenže definujú značku televízií, ale majú aj vyššiu sledovanosť než zahraničné tituly.

Prepadáky aj trháky: Slovenské seriály valcujú televízne obrazovky. Čo si vybrali diváci?
Domáca tvorba ako vlajková loď
Programová riaditeľka skupiny Markíza Silvia Majeská zdôrazňuje, že vlastná tvorba je vlajkovou loďou každej plnoformátovej televízie: „Definuje identitu televíznej stanice, posilňuje jej značku a zároveň ju odlišuje od konkurencie.“ Domáca produkcia Markízy zahŕňa dramatické seriály, zábavné relácie, spravodajstvo aj publicistiku. „Divákom prinášame kvalitný, originálny a najmä lokálny obsah, s ktorým sa môžu stotožniť,“ dopĺňa Majeská.
Podobne to vidí aj marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová: „Pôvodná tvorba je jadrom vysielania a spravidla dosahuje vyššiu sledovanosť ako zahraničné tituly.“ Aj preto televízie umiestňujú domáce programy do hlavného vysielacieho času.

JOJ a STVR naďalej v tieni Markízy: Pri štarte Viny a Na nože sa prepisovali tohtoročné rekordy
Kritériá pre nové formáty
Zaradenie nových relácií závisí od diváckej atraktivity, trendov a ekonomických faktorov. „Každý nový formát musí prejsť dôkladnou analýzou potenciálnej sledovanosti, diváckej atraktivity a návratnosti investícií,“ vysvetľuje Majeská. Nové programy pribúdajú najmä vtedy, keď existujúce formáty stagnujú alebo je potrebné zaplniť konkrétny programový slot.
Semjanová dopĺňa, že televízie sledujú aj zahraničné trendy a inšpirujú sa úspešnými formátmi, ktoré môžu adaptovať pre slovenský trh. Predstavitelia televízií sa však zhodujú, že lokálny obsah je kľúčovým faktorom úspechu.

Koľko času strávime sledovaním televízie? Sú to hodiny denne, rekordérmi vo V4 však nie sme

Jojka ohlásila ďalšie premiéry na rok 2025: Toto všetko uvidíte!

Markíza povoláva veľké hviezdy do Dunaja: Pripravte sa na návraty, ale aj novinky

Sľub neprestáva valcovať: Takýto rekord si Markíza nepamätá roky!

Tajný projekt Markízy odhalený: Chystá vlastnú spravodajskú televíziu?
