Asociácia public relations Slovenskej republiky (APRSR) v stredu 21. mája slávnostne vyhlásila víťazov jubilejného 15. ročníka najprestížnejšej celonárodnej komunikačnej súťaže PROKOP. Tá každoročne oceňuje najlepšie PR projekty, agentúry, klientov a osobnosti na Slovensku.
V 17 kategóriách udelila celkovo 57 cenných kovov a 47 shortlistov. Najúspešnejšou agentúrou sa stala SKPR STRATEGIES, najoceňovanejším klientom Slovenská sporiteľňa. Titul PR osobnosť získala Andrea Ungvölgyi z Orange.
CSR najsilnejšou kategóriou
V jubilejnom ročníku PROKOP-a súťažilo celkovo 173 prác od 49 prihlasovateľov. Dvadsaťdva členná odborná porota, posilnená o štvoricu externých odborníkov z kreatívneho priemyslu, vrátane dvoch zástupcov platformy Komunikační experti, udelila celkovo 104 shortlistov.
Najviac shortlistov získali kategórie CSR (13), Experience PR (9), a zhodne po 8 kategórie B2C, Internal Communication & Employer Branding a Traditional media PR. V rámci viackolového hodnotenia napokon 57 prác od 43 zadávateľov premenilo shortlist na ocenenia.
Unikátny PR počin
Porota udelila aj dve špeciálne ocenenia. Cenu za unikátny PR počin roka získala platforma Otvorená kultúra. Táto občianska iniciatíva vznikla vo februári 2024 ako reakcia na kroky Ministerstva kultúry SR. Iniciatíva prepája aktérov z rôznych oblastí kultúry a kreatívneho priemyslu – od audiovízie, ochrany kultúrneho dedičstva, vizuálneho umenia, tanca, hudby, divadla, literatúry, architektúry, dizajnu až po folklór s cieľom obrany nezávislosti kultúry a umenia.
Cena za etiku v komunikácii putuje tímu Transparency International Slovensko, ktorý dlhodobo vytvára a presadzuje štandardy podporujúce etiku v komunikácii.
Agentúra roka
Najúspešnejšou agentúrou roka je SKPR STRATEGIES, ktorá získala naprieč doménovými aj špeciálnymi kategóriami najviac ocenení a shortlistov. Agentúra získala okrem iných aj štyri prvé miesta v kategóriách Krízová komunikácia za kampaň (Ne)konečný príbeh 2% na podporu zachovania mechanizmu daňovej asignácie, Regional Relations za projekt Kontaminovať nie je veda, veda je kontamináciu odstrániť pre skupinu ZSE, Content in PR pre Slovenskú bankovú asociáciu a v kategórii Data in PR za kampaň pre Kiwi.com.
Agentúrou s druhým najvyšším počtom bodov sa stal minuloročný víťaz - 1st CLASS AGENCY a na tretej priečke skončila agentúra Casual.
Najúspešnejší klient
Kampane Slovenskej sporiteľne zaujali porotu nielen kreativitou a precíznym spracovaním, ale najmä spoločenským presahom. Najoceňovanejšia kampaň Môj Everest spojil silný osobný príbeh s inšpiratívnym posolstvom o vytrvalosti a prekonávaní prekážok. Sporiteľňa tak opätovne potvrdila, že aj finančná inštitúcia môže komunikovať autenticky a ľudsky. Zaujala aj kampaň Budúcnosť je kľúčová, ktorá pripomenula aktuálnosť odkazu roka 1989.
Druhým najúspešnejším klientom podľa počtu získaných shortlistov a ocenení sa stal Slovak Telekom a tretiu priečku obsadil Lidl.
PR osobnosť roka
Titul PR osobnosť roka udelila porota Andrei Ungvölgyi, CSR Leader spoločnosti Orange a správkyňa Nadácie Orange, za dlhoročný prínos v oblasti reputačného manažmentu, efektívnej komunikácie CSR tém a dlhodobú podporu neziskového sektora. Porota vyzdvihla okrem vysokej osobnej integrity aj jej prínos k spoločensky zodpovednej komunikácii na Slovensku. Pod jej vedením sa nadácia angažuje v podpore lokálnych komunít, digitálnych zručností, témy bezpečného požívania internetu a projektov so sociálnym dopadom.
Mimoriadne ocenenia
Porota zároveň udelila aj tri Mimoriadne ceny. Získali ju agentúra AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA za svoju influencerskú kampaň pre L’Oréal, kde slovenský tím koordinuje prácu vo viacerých krajinách.
Ďalšia mimoriadna cena putuje do agentúry Neopublic za prácu pre klienta Procter & Gamble, ktorý spojil slovenské a české médiá a efektívne prispôsobila tému mladej cieľovej skupine. Mimoriadnu cenu získala tiež prezidentská kampaň Ivana Korčoka.
Čo ukázal PROKOP 2024?
Kampane, ktoré bodovali, v súlade s globálnymi trendmi potvrdili, že PR dnes nie je len o schopnosti efektívne komunikovať s médiami, či ovládaní sociálnych sietí. „Najúspešnejšie boli kampane, ktoré preukázateľne podporujú stratégiu klienta, posilňujú jeho reputáciu, adresujú širšie celospoločenské otázky a nechýba im odvaha a kreativita. V neposlednom rade tieto projekty vynikli merateľným dopadom,“ dodáva predsedníčka poroty Katarína Remiaš Managing Partner 1st CLASS AGENCY,.
Všetky ocenené práce PROKOP 2024 si môžete pozrieť na webe ocenenia.