Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje nakúpiť osem nových elektrických vlakových jednotiek s opciou na ďalších sedem. Ide o moderné vlaky, ktoré môžu jazdiť rýchlosťou 200 km/h, spojiť by mali Košice s Bratislavou a Viedňou. Predpokladaná hodnota zákazky na 15 jednotiek vrátane servisnej zmluvy a opcie na náhradné diely je 644,9 milióna eur. V pondelok o tom informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický.

„Obstaranie týchto elektrických jednotiek je historickým krokom pre ZSSK a znamená zásadný posun v kvalite diaľkového cestovania na Slovensku. Cestujúci sa môžu tešiť na moderný interiér, najvyšší komfort a technologicky vyspelé riešenia,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Na železničných tratiach v okolí Humenného takmer po dvoch rokoch znova premávajú vlaky. Vlaky sú v prevádzke od pondelkového rána na tratiach Humenné - Stakčín, Humenné - Medzilaborce a Humenné - Prešov. Výluky boli dôsledkom elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou - Humenné, ktorá ešte prebieha. Ukončenie výluky a obnovenie prevádzky znamená aj koniec náhradnej autobusovej dopravy, ktorá bola v tomto úseku nevyhnutná.Na snímke riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa slá
Neprehliadnite

Cestovanie vlakom zdražuje: Takto sa vyhnete novým poplatkom za lístky

Nové elektrické vlaky budú mať minimálne 550 miest na sedenie vrátane prvej triedy so 75 miestami. Súčasťou bude bistrovozeň, infopult a tiež priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných cestujúcich a bicykle. Vlaky budú multisystémové, teda schopné jazdiť na rôznych trakčných sústavách v rámci Slovenska, Rakúska a s možnosťou dodatočného schválenia aj v Česku a Maďarsku. Budú vybavené ETCS a komunikačnými systémami GSM-R, čím splnia všetky európske štandardy pre vysokorýchlostnú železničnú dopravu, priblížila ZSSK.

Ministerstvo dopravy (MD) SR vníma tento projekt ako strategickú investíciu do budúcnosti železničnej dopravy na Slovensku. „Modernizácia železničnej dopravy je jednou z hlavných priorít ministerstva. Chceme, aby železnica bola nielen ekologickou, ale aj rýchlou a komfortnou alternatívou k cestnej doprave. Ide o vozidlá, ktoré ponúknu bezpečnosť, spoľahlivosť a vysoký štandard cestovania. Sme presvedčení, že práve železnica je kľúčom k udržateľnej mobilite v 21. storočí,“ uviedla štátna tajomníčka MD SR Denisa Žiláková.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Praha postaví obrovskú železničnú stanicu v podzemí, Bratislave vraj stačí malý 'facelift'

Podľa ZSSK elektrické jednotky sú štandardom v moderných železničných systémoch po celom svete a predstavujú efektívne riešenie s nižšími prevádzkovými nákladmi než konvenčné súpravy s rušňom. „Pri príprave obstarávania sme dôsledne analyzovali všetky alternatívy a zvážili pripomienky odborných inštitúcií. Výsledkom je riešenie, ktoré garantuje dlhodobé využitie jednotiek a zároveň posunie komfort cestovania na novú úroveň,“ doplnil Helexa.

Nové vlakové súpravy plánuje ZSSK po vysúťažení nasadiť na dennú diaľkovú dopravu medzi Košicami, Popradom, Žilinou, Trenčínom, Trnavou, Bratislavou a Viedňou, s možnosťou ich využitia aj na iných diaľkových linkách.

Hlavná železničná stanica v Bratislave.
Neprehliadnite

Cestovanie vlakom zdražie: ZSSK zavádza nové poplatky za lístky

Na snímke zastávka električky Zlaté piesky, na ktorej sa ukončila oprava trate a modernizácia zastávok Vajnorskej radiály v Bratislave v stredu 26. júna 2024. FOTO TASR - Jakub Kotian
Neprehliadnite

Bratislava je o krok bližšie k megaelektričkám: Prepíše nimi históriu dopravy

Hlavná železničná stanica v Bratislave.
Neprehliadnite

Presunie sa hlavná stanica do Stupavy? Minister objasňuje, či rýchlovlaky zastavia v Bratislave