Vlani bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda presiahla 2,2 milióna eur. Na ochranu pred týmito hrozbami sú najlepšími nástrojmi informovanosť a prevencia. Informovala o tom spoločnosť Slovak Telekom.

„Podvodníci často využívajú tzv. šokové telefonáty, kde sa vydávajú za policajtov, prokurátorov, lekárov či advokátov a pod emocionálnym nátlakom žiadajú od seniorov peniaze na rôzne fiktívne účely, ako je mimosúdne vyrovnanie alebo náhrada škody. Spadajú sem aj kybernetické útoky, ako sú phishing, smishing či podvodné e-maily, pri ktorých seniori prichádzajú o svoje peniaze,“ uviedla spoločnosť.

Podvodníci sa snažia získať prístup k údajom napríklad falošnými správami o spoplatnení aplikácií WhatsApp alebo Messenger, pričom nabádajú, že treba overiť osobné údaje. Taktiež seniorom volajú v mene známych spoločností, vytvárajú podozrivé e-shopy, posielajú podozrivé e-maily a snažia sa získať údaje k bankovému účtu.

„Podvodníci používajú príbehy o vrátení peňazí na účet alebo vyplatení zostatku na účte ku kryptomene," dodala spoločnosť. Seniorom preto radí, aby podvodníkov nikdy nekontaktovali späť a aby si overovali informácie.

„Ak vám niekto tvrdí, že je z polície, banky alebo inej inštitúcie, zavolajte na oficiálne číslo tejto inštitúcie a overte si to,“ podotkla spoločnosť. Seniori by taktiež nikdy nemali poskytovať svoje údaje cez telefón a ani aplikáciu.

„Podvodníci často používajú taktiky zastrašovania. Zachovajte pokoj a overte si informácie. Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťou podvodu, okamžite informujte svojich príbuzných alebo dôveryhodné osoby,“ priblížila spoločnosť s tým, že v prípade podozrenia na podvod je potrebné kontaktovať políciu a nahlásiť incident.

10 pravidiel, ako sa chrániť pred podvodníkmi:

  1. Nikdy neposkytujte osobné údaje cez telefón alebo e-mail
    Ak vám niekto zavolá alebo napíše e-mail s požiadavkou na osobné informácie (ako rodné číslo, číslo účtu či PIN), nikdy tieto údaje neposkytujte. Neprezrádzajte žiadne informácie o vašich bankových účtoch, osobných dokladoch ani prístupové údaje do internetových aplikácií. Žiadna banka ani seriózna inštitúcia od vás nikdy nežiada citlivé informácie týmto spôsobom.
  2. Overujte si volajúceho
    Ak vám niekto tvrdí, že je z polície, banky alebo inej inštitúcie, nikdy nereagujte okamžite. Zavolajte na oficiálne číslo danej organizácie a overte si pravosť volajúceho. Podvodníci často využívajú falošné identity na manipuláciu.
  3. Pri šokových telefonátoch nepanikárte
    Ak niekto tvrdí, že váš príbuzný je v problémoch, vyžaduje finančnú pomoc alebo vás straší s rôznymi výhovorkami, zachovajte pokoj. Overte si situáciu priamo s príbuzným alebo z iného nezávislého zdroja.
  4. Nekontaktujte podvodníkov späť
    Ak dostanete podozrivý telefonát, SMS alebo e-mail, nikdy nekontaktujte odosielateľa späť. Podvodníci používajú rôzne taktiky, aby vás presvedčili pokračovať v komunikácii, čím získavajú viac informácií.
  5. Neotvárajte podozrivé e-maily a neklikajte na odkazy
    Ak obdržíte e-mail, ktorý vyzerá podozrivo, neklikajte na odkazy ani nesťahujte prílohy. Môže ísť o pokus o phishing, ktorým sa podvodníci snažia získať vaše prihlasovacie údaje. Takéto odkazy môžu viesť k škodlivým webstránkam alebo nainštalovaniu škodlivého softvéru na váš počítač či mobil.
  6. Dôkladne si skontrolujte čísla a e-maily
    Podvodníci často používajú falošné telefónne čísla alebo e-maily, ktoré sa veľmi podobajú na tie oficiálne. Vždy si dôkladne preverte kontaktné údaje a neverte hovorom či správam z neznámych zdrojov.
  7. Nikdy neplaťte cez telefonický hovor alebo chat
    Ak vás niekto žiada, aby ste poslali peniaze, kryptomenu alebo darčekové poukážky počas telefonátu alebo cez chat, okamžite ukončite komunikáciu. Seriózne firmy alebo inštitúcie takto nikdy nežiadajú platby.
  8. Zdieľajte informácie s rodinou a priateľmi
    Ak máte podozrenie, že sa vás niekto pokúša podviesť, poraďte sa so svojimi blízkymi. Zdieľaním informácií pomôžete nielen sebe, ale aj ostatným, aby sa nestali obeťami podvodu.
  9. Používajte silné heslá a dvojfaktorovú autentifikáciu
    Nastavte si silné a jedinečné heslá pre každý účet a vždy využívajte dvojfaktorovú autentifikáciu tam, kde je to možné. To sťaží prístup podvodníkom do vašich online účtov.
  10. Vždy informujte políciu a svojich blízkych
    Ak máte podozrenie, že sa vás niekto pokúsil podviesť, okamžite informujte políciu a upozornite svojich príbuzných, aby sa nestali ďalšími obeťami. Prevencia je účinná len vtedy, ak sa o hrozbách šíri dostatok informácií.
Podvodná stránka, ktorá sa tvári ako web Dopravného podniku Bratislava.
Neprehliadnite

Nenechajte sa obrať o peniaze! Šíri sa úplne nový typ podvodu, rozoznáte ho veľmi ťažko

Obľúbená aplikácia Revolut čelí škandálu.
Neprehliadnite

Pozor na obľúbenú "banku", ktorú hojne využívajú aj Slováci: Mužovi zmizlo takmer 200-tisíc eur

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Koľko Slovákov je na sociálnych sieťach? Prekvapujú seniori, poukazujú na nový trend

Shoppers,Browse,An,Aisle,In,A,Tesco,Supermarket,On,April
Neprehliadnite

Krádežiam v Tescu odzvonilo. Vo vybraných predajniach sa testuje prelomový bezpečnostný systém

Ľudský mozog vs. umelá inteligencia.
Neprehliadnite

Blíži sa nová éra AI asistentov: Sme pripravení zdieľať viac súkromia s umelou inteligenciou?

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Sociálne siete: Sloboda slova alebo aréna urážok? Kde sa končí názor a začína sa nenávisť?

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Prieskum odhaľuje: Slováci vymenili weby s prácou za sociálnu sieť. Je z nej biznisový kanál