Sloboda médií je v dnešnej dobe jednou z najdôležitejších tém nielen na Slovensku, ale aj vo svete. V čase, keď technologický pokrok a globalizácia premieňajú mediálne prostredie, sa často diskutuje o tom, či je sloboda médií na Slovensku ohrozená. Na túto otázku odpovedali šéfovia najväčších slovenských mediálnych domov počas diskusie, ktorú usporiadalo 2. októbra združenie Komunikační experti.
Na jednom pódiu sa stretli generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press Alexej Fulmek, generálny riaditeľ televíznej skupiny Markíza Peter Gažík a generálny riaditeľ mediálneho domu News and Media Holding (NMH) Michal Teplica.

Sloboda médií: Neohrozená, ale s výzvami
Alexej Fulmek, generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press, do ktorého patrí denník Sme, uviedol, že v súčasnosti nie je sloboda médií priamo ohrozená legislatívou. „Nie sú prijaté žiadne zákony, ktoré by nás obmedzovali,“ povedal Fulmek. „Možno sa štátne zdroje rozdeľujú inak, ako by sa mali, ale to neohrozuje ekonomickú nezávislosť médií,“ dodal s tým, že že aktuálnu situáciu nemožno porovnávať s érou vlády Vladimíra Mečiara. Napriek tomu priznáva, že v spoločnosti prebieha intenzívny myšlienkový boj, ktorý vytvára tlak na novinárov, najmä prostredníctvom sociálnych sietí.
Fulmek upozornil aj na etické dilemy, ktorým novinári čelia, najmä keď ide o obsah. „V skutočnosti ten konflikt nie taký výrazný, ako ho popisujú médiá,“ povedal Fulmek s tým, že je veľká bariéra medzi ľuďmi, ktorí čítajú mainstreamové médiá a ktorí čítajú niečo iné. Podľa neho nie sú médiá priamo kontrolované politikmi alebo majiteľmi, ale dochádza k podprahovému tlaku, čo môže viesť k selektívnej tematizácii.

Transformácia mediálneho priestoru
Michal Teplica, generálny riaditeľ mediálneho domu NMH, si tiež myslí, že sloboda slovenských médií nie je ohrozená. Zdôraznil však, že sloboda médií sa na Slovensku zatiaľ drží, a to aj vďaka absencii legislatívnych obmedzení. Vyzval však na pozornosť, keďže deregulácia online médií môže viesť k šíreniu neoverených alebo zavádzajúcich informácií.
Upozornil tiež, že mediálny priestor sa vplyvom internetu a sociálnych sietí radikálne zmenil. „Dnes už mediálny obsah nie je distribuovaný len prostredníctvom tradičných médií ako televízia a tlač, ktoré podliehajú legislatíve, ale aj cez online platformy a sociálne siete, ktoré sú v tomto smere neregulované,“ uviedol Teplica. Tento posun otvára dvere novým hráčom, no zároveň prináša aj určité riziká.

Medzinárodné porovnania a riziká oligarchizácie
Do diskusie sa zapojil aj Peter Gažík, generálny riaditeľ televízie Markíza, ktorý ponúkol porovnanie so zahraničím, konkrétne s Maďarskom, kde istý čas pôsobil. Podľa neho štát výrazne ovplyvnil mediálny trh prostredníctvom obrovského objemu štátnych financií. „V Maďarsku sa niektoré médiá stali provládnymi kvôli masívnemu prílivu štátnych peňazí,“ vysvetlil Gažík, pričom dodal, že na Slovensku je situácia odlišná. Slovenská vláda skôr „škrtí“ tok financií niektorým médiám, čo však podľa Gažíka neohrozuje nezávislosť veľkých inštitúcií, ako je Markíza, ktorá funguje na základe medzinárodných štandardov.
Aj Fulmek priznal, že vlastníctvo médií zohráva dôležitú úlohu v slobode médií. Odkazujúc na Maďarsko, kde médiá prechádzali do rúk oligarchov blízkych vláde, poukázal na to, že na Slovensku tento fenomén zatiaľ nemá podobnú silu. Podľa Fulmeka novinári na Slovensku stále majú voľnosť, aj keď tlak politikov, verejnosti a sociálnych sietí im často sťažuje prácu.

Majitelia médií a ich vplyv
Téma zásahu majiteľov do redakčnej práce bola ďalším dôležitým bodom diskusie. Teplica poukázal na fakt, že médiá na Slovensku, rovnako ako v iných krajinách, vlastnia rôzni investori. Podľa neho, ak dochádza k zásahom zo strany vlastníkov, mali by byť transparentné. Priamu cenzúru však vylúčil: „V dnešnej dobe sa to ani nedá robiť. Novinári by odišli do konkurenčných redakcií a médiá by tým stratilo rešpekt.“
Fulmek súhlasil, že väčšie zásahy zo strany vlastníkov sa nedejú. Upozornil však, že novinári čelia neustálemu tlaku – nielen zo strany verejnosti a politikov, ale aj zo strany podnikateľských záujmov, čo môže vytvárať zložité etické dilemy. „Z toho vyplýva strach novinárov, že všetko pohltia veľké spoločnosti, ktoré budú ovplyvňovať obsah či už priamo alebo nepriamo. Výber na trhu je však obrovský a každý čitateľ si môže vybrať,“ uzavrel.
Slovenskí mediálni lídri sa zhodli na tom, že sloboda médií na Slovensku nie je bezprostredne ohrozená, no neustále čelí novým výzvam, najmä kvôli transformácii mediálneho prostredia vplyvom internetu a sociálnych sietí. Hoci politický tlak existuje, momentálne nepredstavuje závažné riziko pre ekonomickú nezávislosť médií. Významnú úlohu však zohráva aj transparentnosť a etika vlastníctva, ktoré môžu mať vplyv na obsah a nezávislosť médií.

O združení komunikační experti
Združenie Komunikační experti prináša priestor pre otvorenú diskusiu, výmenu skúseností a spoločné hľadanie riešení, ako čeliť výzvam dnešnej doby. Platformu založili šiesti uznávaní odborníci zo sveta komunikácie a marketingu: Štefan Frimmer, Tereza Molnár z 365 Banky, Alena Krčová z Národného centra zdravotníckych informácií, Tomáš Bezák z Lidlu, Peter Blažečka z Esetu a Gabriel Tóth z New School Communications, ku ktorým sa neskôr pridala Simona Mištíková z agentúry Divino.
Združenie v súčasnosti otvára svoje rady pre ďalších profesionálov z oblasti PR, marketingu a komunikácie, ktorí chcú mať prístup k špičkovým informáciám a byť súčasťou dynamickej komunity. Určené je nielen pre hovorcov a PR manažérov, ale i pre ľudí, ktorí tvoria komunikačné stratégie a obsah, spravujú sociálne siete alebo komunikujú na zamestnancov či externé prostredie.
Portál Mediálne patrí do mediálneho domu News and Media Holding (NMH).

Mediálna vojna na Slovensku: Fico žaluje novinára. Chce vysoké odškodné a ospravedlnenie

Úspech alebo sklamanie? Zbierka na Kovačičov projekt sa skončila. Koľko mu Slováci prispeli?

Šimkovičová chystá kultúrne zemetrasenie: Bez diskusie chce zrušiť SNG a SNM

Kto ovládol slovenský internet v septembri? Prehľad najnavštevovanejších webov a vydavateľov

Kovačičove slová v závere Na telo majú dohru. Markíze hrozia sankcie od regulátora
